تمایل به بازگشت در دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی چقدر است؟

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: ۱۶ درصد از کسانی که میل به مهاجرت دارند، می‌خواهند دوباره به ایران برگردند.

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بر اساس نتایج پیمایش محدود و سنجش میل به مهاجرت در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی، ۱۶ درصد از کسانی که میل به مهاجرت دارند می‌خواهند دوباره برای زندگی به ایران برگردند، در حالیکه ۳۸ درصد از آنان تمایلی برای بازگشت به کشور ندارند؛ از طرف دیگر حدود نیمی از افرادی که می‌خواهند مهاجرت کنند هنوز تصمیم قطعی برای ماندن در خارج از کشور و یا بازگشت به وطنشان نگرفته اند.

صلواتی ادامه داد: خوشبختانه ۶۰ درصد از دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی، علاقه زیاد و یا بسیار زیادی به ایفای نقش در جهت اصلاح و پیشرفت امور کشور دارند؛ در حالیکه ۲۲ درصد از آن‌ها تمایل خود به ایفای نقش در جهت اصلاح کشور را کم و یا خیلی کم عنوان کرده اند.

او افزود: بر اسای نظر سنجی دیگری، طیف وسیعی از افراد (حدود ۴۰ درصد)، بدون آگاهی از شرایط مهاجرت و اطلاعات دقیق از وضعیت کشور مقصد، اقدام به مهاجرت می‌کنند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران بیان کرد: تعداد دانشجویان ایرانی بازگشته از اسفند ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۹ به هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است؛ به عبارت دیگر، از زمان آغاز رسمی طرح همکاری با متخصصان ایرانی، به طور متوسط روزانه بیش از یک متخصص ایرانی به کشور بازگشته است.

صلواتی در ادامه درباره روند ورود دانشجویان به آمریکا گفت: تعداد ویزای F ۱ و J ۱ صادر شده در آمریکا برای دانشجویان و محققان ایرانی در طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، کاهشی قابل ملاحظه داشته است بطوریکه تعداد ویزای F ۱ صادر شده طی سال‌های مذکور با کاهشی تقریبا ۵۷ درصدی و تعداد ویزای J ۱ با کاهشی حدود ۶۸ درصدی همراه بوده است.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران ادامه داد: سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا و قانون عدم ورود اتباع کشور‌های عمدتا مسلمان اگر چه شامل دانشجویان نمی‌شود، اما بر پذیرش و اخذ ویزا و ورود دانشجویان ایرانی تاثیر گذار بوده است؛ در سال‌های آینده، احتمالا کشور‌هایی مانند کانادا و آلمان جایگزین آمریکا می‌شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
واقعا چرا ، باید دید این دانشجویان چرا میروند و چه میخواهند باید دید جامعه چه میخواهد که همه دنبال خارج شدن از کشور هستند ، مشکل کجاست؟
مطمئنا هیچ کس دوست ندارد کشور، خانواده و عزیزانش رو ترک کنه ، آیا این ها فقط بخاطر مشکلات اقتصادی است ؟ من اینطور فکر نمیکنم
آخرین اخبار