مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: در حال حاضر در ۲۴ روستای کردستان فروشگاه زنجیره ای اترک در حال فعالیت هستند.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌ زنجیره‌ روستایی در کردستان /شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، به مناسبت روز خبرنگار تعاون روستایی استان کردستان اقدام به برگزاری یک تور خبری با اصحاب رسانه جهت بازدید از تعاونی‌ها به شهرستان‌های دهگلان، قروه و دیواندره کرد.

پیمان اسکندری مدیر تعاون روستایی کردستان در این تور خبری ضمن تبریک روزخبرنگار گفت: آشنایی بیشتر با توانمندی‌ها وپتانسیل‌های شبکه تعاون روستایی از جمله مهمترین اهداف برگزاری این تور خبری است.

او با اشاره به اینکه مجموعه تعاون روستایی به ارتباط با اصحاب رسانه همواره تاکید داشته است افزود: عملکرد هر ارگانی باید از طریق رسانه‌های جمعی مورد بررسی قرار گیرد و در همین راستا باید در کنار بیان پتانسیل تعاون روستایی انتقادات لازم نیز مطرح شود.

فعالیت ۲۷۵ شرکت زیرمجموعه تعاون روستایی در کردستان

اسکندری با بیان اینکه شبکه تعاون روستایی در استان کردستان دارای ۱۸۳ هزار نفر سهام دار ساکن روستا است بیان کرد: در حال حاضر ۲۷۵ شرکت در مجموعه تعاون روستایی در سراسر استان کردستان مشغول به کار هستند.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌ زنجیره‌ روستایی در کردستان /شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستان

مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه تعاون روستایی دارای ۱۱ اتحادیه شهرستانی و ۵ اتحادیه استانی است یادآور شد: یکی از شرکت‌های این مجموعه شرکت تعاونی روستایی رسالت دهگلان است که از سال ۹۳ به بهره برداری رسیده است.

راه اندازی اولین سیلو مکانیزه تعاون روستایی در کردستان

او گفت: اولین سیلو مکانیزه تعاون روستایی ایران در کردستان تحت عنوان شرکت رسالت راه اندازی شد که اکنون دارای بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ نفر عضواست.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌ زنجیره‌ روستایی در کردستان /شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستان

اسکندری افزود: ظرفیت سیلو شرکت رسالت ۱۵ هزار تن است که تاکنون ۲۰ هزار تن گندم خریداری کرده به گونه‌ای که ۱۵ هزارتن گندم‌های خریداری شده در سیلو‌ها و ۵ هزار تن مابقی در محوطه نگهداری می‌شود.

مدیر تعاون روستایی کردستان با اشاره به اینکه عملکرد تولید گندم هرسال در کردستان افزایش می‌بایداظهار داشت: محققین مرکز تحقیقات کشاورزی در حال انجام آزمایش روی بذر‌های هستند که سازگاری بیشتری با اقلیم استان کردستان داشته باشد که تولید این بذر‌ها در طول سالیان متوالی افزایش راندومان تولید را به دنبال خواهد داشت.

شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستان

او در بازدید از شرکت گنجی قروه گفت: این شرکت تنها سایت فرآوری بذر جو در استان کردستان است که در نهایت جهت افزایش تولید راندومان، بذر اصلاح شده تحویل کشاورزان داده می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه سالانه بیش از ۴ میلیون تن جو وارد کشورمی شود بیان کرد: جو در زمینه دامداری و بذر، کالایی استراتژیک است و در همین راستا ضروریست تا کشت جو بذر در استان بیش از پیش توسعه یابد.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌ زنجیره‌ روستایی در کردستان /شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستان

فرجی مدیرفنی شرکت گنجی تعاون روستایی قروه نیز در این زمینه گفت: امسال هزارو ۱۵۰ هکتار از اراضی شهرستان قروه زیر کشت جو بوده که از این میزان ۵۱۰ هکتار آبی و ۶۴۰ هکتار مابقی به صورت دیم بوده است.

خریداری بیش از ۴۸۰ تن جو از کشاورزان

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ کشاورزجهت تولید بذر جو به عنوان پیمانکار با این شرکت قرار داد بسته اند افزود: امسال بیش از هزارو ۴۸۰ تن جو در سطح شهرستان خریداری شده است.

مدیرفنی شرکت گنجی تعاون روستایی قروه گفت: جو دیم به صورت میانگین ۱ و نیم تن در هکتار تولید دارد و این درحالیست که عملکرد جو آبی بیش از ۵/۵ تن در هکتاراست.

کاهش تورم در روستا‌ها با راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اترک

اسکندری تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی در نظام توزیع کالا مخصوصا در بخش روستایی نبود فروشگاه مدرن و امروزی در روستا‌های استان بود که همین امر موجب شده تورم روستایی در سطح استان همیشه بیشتر از تورم شهری باشد.

او با اشاره به اینکه در گذشته فروشندگان در روستا‌ها اجناس خود را تا ۴۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی به فروش میرسانند افزود: از سال ۹۷ به بعد با راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اترک (اتحادیه تعاون روستایی استان کردستان) این مشکل در سطح روستا‌های استان نیز بر طرف شد.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌های زنجیره‌ای اترک روستایی در کردستان

مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه برای اولین باردر سطح کشور، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اترک روستایی در استان کردستان راه اندازی شد اظهار داشت: در حال حاضر در ۲۴ روستای استان فروشگاه اترک وجود دارد و در نظر داریم این تعداد به ۵۰ روستا افزایش یابد.

اسکندری راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اترک را یکی از بزرگترین خدمات ارائه شده به روستاییان عنوان کرد و یادآور شد: در این فروشگاه‌ها کالا‌های اساسی و تنظیم بازار با قیمت مشخص و واقعی به مشتریان ساکن روستا‌ها عرضه می‌شود.

توزیع سوخت در روستا‌های کردستان

او در بازدید از جایگاه توزیع گازوئیل در تعاونی دزج با اشاره به اینکه کل فرآرد‌های سوختی که در روستا‌ها توزیع می‌شود تمامآ به وسیله شبکه تعاون روستایی انجام می‌گیرد، گفت: یکی از کار‌های صورت گرفته در این جایگاه‌ها توزیع سوخت جهت مصرف خانگی و استفاده در ماشین آلات کشاورزی میان روستانشینان است.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌ زنجیره‌ روستایی در کردستان /شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستان

مدیر تعاون روستایی کردستان افزود: اهالی روستا بر اساس حواله ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی و شرکت نفت اقدام به دریافت سهمیه خود می‌کنند.

او بیان کرد: سال گذشته نیز ۱۶۴ میلیون لیتر سوخت (بنزین، نفت سفید و نفت گاز) در روستا‌ها توزیع شد و در چهار ماه اول امسال نیز این میزان ۴۱ میلیون لیتر بوده است.

عضویت ۷ هزار کشاورز در اتحادیه تعاونی تولید

حسنی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید استان کردستان نیز در بازدید از سایت تولید بذر حمدالله طهماسبی گفت: اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولیداز سال ۸۲ تاسیس شده و در حال حاضر ۱۶ شرکت زیر مجموعه دارد که در قالب این شرکت‌ها ۷ هزار کشاورز به صورت غیر مستقیم عضو هستند.

او افزود: ما تنها اتحادیه هستیم در سطح کشورکه در حال حاضر ۲ زنجیره ارزش محصولات کشاورزی شامل زنجیره ارزش محصول توت فرنگی و خیاربرایمان تعریف شده است.

حسنی بیالن کرد:در قالب این زنجیر‌ها با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه مدیریت مزرعه و یا نحوه استفاده ازروش‌های نوین آبیاری کشاورزان را توانمند می‌سازیم تا با ارائه نهاد‌های تولید، بهترین محصول و با بالاترین کیفیت تولید شود.

۵۰ هزار کردستانی عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان هستند

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید استان کردستان یادآور شد: درحال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفرکردستانی عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان هستند.
او با اشاره به اینکه این سایت دارای ۲۰۰ هکتار مساحت است که ۱۸۷ هکتار آن قابل کشت است گفت: این سایت از سال ۸۹ در ردیف بودجه استانی قرار گرفت و تا سال ۹۷ ایستگاه متروکه بوده است.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌ زنجیره‌ روستایی در کردستان /شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستان

حسنی با بیان اینکه سال گذشته در این ایستگاه ۳۵ هکتار مزرعه سیب زمینی بذری کشت شد که در نهایت منجر به تولید ۲ هزار تن بذر سیب زمینی شد اظهار داشت: در سال زراعی گذشته نیز ۶۵ هکتار جو مادری و ۷۵ هکتار گندم پرورشی در این سایت کشت شده و تحویل شرکت‌های تعاون روستایی گردید.

او افزود: در قالب خرید‌های توافقی نیز تاکنون هزارو ۶۵۰ تن جو دامی به صورت نقدی از کشاورزان خریداری شده است.

تاکید برترویج موضوع کشاورزی قراردادی

اسکندری گفت: یکی از موثرترین کار‌ها در حوزه کشاورزی در کردستان کشاورزی قراردادی است چراکه کشاورزان کردستانی فقط به فکر تولید هستند و درصورت ترویج کشاورزی قراردادی بعد از ارائه نهاده و تولید، محصول موردنظر خریداری می‌شود.

مدیر تعاون روستایی کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۴۷ هزار تن گندم خریداری شد بیان کرد: امسال نیز تاکنون شبکه تعاون روستایی ۳۰۸ هزار تن گندم خریداری کرده است.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌ زنجیره‌ روستایی در کردستان /شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستان

او به خرید توافقی محصولات کشاورزی همچون جو، خیار، گوجه و توت فرنگی نیز گریزی زد و افزود: سال گذشته ۴۴ هزارو ۲۷۷ تن و امسال نیز ۵ هزارو ۴۰۹ تن از این محصولات خریداری شده است.

اسکندری یکی دیگر از وظایفی تعاون روستایی را تهیه و توزیع آرد در روستا‌های کردستان بیان کردویادآور شد: سال گذشته ۶۹ هزارو ۳۸۸ تن آرد توزیع شدو در چهارماه اول امسال نیز ۱۴ هزارو ۹۵۹ تن در سطح روستا‌های کردستان توزیع شد.

مدیر تعاون روستائی استان در این بازدید از راه اندازی فروش غیر حضوری (تلفنی و آنلاین) به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و فراگیر شدن بیماری ها، رعایت الزامات بهداشتی و تحقق شعار در خانه ماندن تمامی اقشار جامعه در شرایط کنونی، توسط اتحادیه تعاونی‌های روستائی استان کردستان خبر داد و گفت: همشهریان محترم از اول تیر ماه می‌توانند با وارد شدن به سایت روژمال به آدرس: (rozhmall.com) و یا با شماره گیری ۳۱۴۴ می‌توانند کلیه مایحتاج مصرفی و ضروری خانوار (سبزی خوراکی، سبزی خرده شده بهداشتی، میوه، مواد بهداشتی و سلولزی، یکبار مصرف، تنقلات، کوشت، گوشت قرمز، انواع برنج، قند، روغن خوراکی و دیکر کالا‌های اساسی مصرف خانوار) را سفارش دهند.

نبود صنایع تبدیلی مناسب برای محصولات کشاورزی در کردستان

او یکی از مشکلات حوزه کشاورزی در کردستان را مشکل بازار فروش عنوان کرد و گفت:هیچ سردخانه حرفه‌ای جهت نگهداری مناسب محصولات کشاورزی در سطح کردستان وجود ندارد و استان کردستان در زمینه صنایع تبدیلی و بازرگانی این محصولات دچارمشکل است.

اسکندری در ادامه به ظرفیت سازی سیلو در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مجور راه اندازی ۱۳ سیلو به ما داده شده که تاکنون ۳۲ مورد با ظرفیت ۴۰ هزار تن محصول در کردستان راهئاندازی شده است.

فعالیت ۲۴ فروشگاه‌ زنجیره‌ روستایی در کردستان /شرکت گنجی قروه تنها سایت فرآوری بذر جو در کردستان

اسعد احمدی مدیرعامل شرکت تعاون روستایی وزیر نیز در این بازدید گفت: از سیلو بیان کرد: برای احداث سیلو ۲۰ هزار تنی وزیر در شهرستان دیواندره بالغ بر ۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون تسهیلات پرداخت شده است.

او با بیان اینکه با توجه به آغاز فصل خرید گندم سیلو فعالیت خود را آغاز کرده، ولی تاکنون به صورت رسمی افتتاح نشده است، اذعان کرد: امسال برای نخستین بار فعالیت این سیلو شروع شده است.

احمدی اظهار داشت: ۱۵ روستا زیرمجموعه شرکت تعاونی وزیر هستند و تاکنون  ۱۳ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.