برداشت بیش از ۲۲هزار تن جو از مزارع بخش رخ تربت حیدریه

رئیس جهاد کشاورزی بخش رخ گفت: امسال ۲۲هزار و ۷۵۰ تُن جو از مزارع کشاورزی این بخش برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهدی شیبانی رئیس جهاد کشاورزی رخ گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت:  برداشت جو از ۷هزار ۳۰۰هکتار زمین‌های کشاورزی زیر کشت این محصول در منطقه رخ ادامه دارد.

او افزود: کار برادشت جو از اواسط تیر آغاز و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت و برآورد می‌شود ۲۲هزار و ۵۷۰تُن محصول از مزارع این منطقه برداشت شود.

رئیس جهاد کشاورزی رخ ادامه داد: از مجموع ۷هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع جو در بخش رخ، ۳ هزار ۵۰۰هکتار آن به صورت دیم و ۳ هزار ۸۰۰ هکتار آن نیز به صورت کشت آبی است.

شیبانی بیان کرد: تعداد ۳ هزار ۵۰۰ نفر بهره بردار در این بخش مشغول کشت و برداشت جو هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از۴هزار نفر نیز شغل ایجاد شده است.

او تصریح کرد: مقدار جو برداشت شده در هر هکتار از زمین آبی بطور میانگین ۴.۹ تن و در هر هکتار از زمین‌های دیم بطور میانگین ۱.۲. تن است.

رئیس جهاد کشاورزی رخ تاکید کرد: سال قبل ۶ هزار ۵۰۰هکتار از زمین‌های کشاورزی بخش رخ زیر کشت جو رفته بود و در پایان سال شاهد عملکرد ۱۸ هزار۶۰۰تُنی برداشت این محصول در این شهرستان بودیم و خوشبختانه امسال نسبت به پارسال به لحاظ بارش به موقع نزولات آسمانی ۸ درصد افزایش سطح تولید جو را شاهد هستیم.

شیبانی اظهار کرد: بخش رخ دارای ۲۵ هزار هکتار اراضی زراعی است و مهمترین محصولات تولیدی این بخش جو، گندم، سیب زمینی، چغندر است در واقع قطب تولید این محصولات در شهرستان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید؛

او افزود:کاشت محصول جو در بخش رخ از نیمه مهرماه هر سال شروع میشود و بیش از ۴۲ دستگاه کمباین کار برداشت جو در بخش رخ را بر عهده دارند و در این رابطه تیم‌های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقر در جهاد کشاورزی رخ بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند.

رئیس جهاد کشاورزی رخ ادامه داد: ازدیگر اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان این بخش توزیع بذر اصلاح شده و توصیه کشت ارقام جدید، توزیع به موقع نهاده‌ها، اطلاع رسانی و پیگیری بیمه محصولات کشاورزی، اطلاع رسانی و ارائه خدمات فنی و کارشناسی بیان کرد

شیبانی بیان کرد: در بخش رخ ارقام کشت شده این محصول در منطقه رخ ارقامی همچون واکسیما، بهمن سهند، آبیدر وجلگه کشت میشود.

او تصریح کرد: کاشت جو در بخش رخ به روش آبیاری تیپ، بارانی و جوی پشته‌ای صورت می‌گیرد و امسال با انجام پروژه‌های تحقیقی و ترویجی، افزایش ضریب نفوذ بذر گواهی شده و ارقام جدید با شرایط منطقه شاهد جهش در تولید این محصول باشیم.

محصول گندم و جو درمنطقه رخ از لحاظ عملکرد در هکتار طی چند سال قبل در استان و کشور مقام برتر را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ا.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار