کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: هر چیزی که برای ایران مفید است با مخالفت دشمن رو به رو می‌شود، چراکه آن‌ها نمی‌توانند کشورمان را در مسیر پیشرفت ببینند.

مهدی فضائلی، کارشناس مسائل هسته‌ای  و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت استفاده از انرژی هسته‌ای، گفت: بحث انرژی موضوع جدیدی در کشور ما نیست، حداقل از دهه ۸۰ این بحث به صورت خیلی جدی مطرح شده و یکی از مبانی مهم آن اهمیت و نقشی است که انرژی هسته‌ای در پیشرفت کشور دارد.

او افزود: بحث انرژی هسته‌ای از چند جهت قابل توجه است، یکی از آن حوزه‌ها موضوع برق و نیروگاه‌های اتمی است. اگر به کشور‌های مختلف و پیشرفته دنیا بنگریم، بخشی قابل توجهی از انرژی برق آنها توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌شود.

فضائلی ادامه داد: از ایالات متحده آمریکا  تا کشور‌های اروپایی و در راس آن‌ها فرانسه، بالغ بر ۸۰ درصد برق شان توسط نیروگاه‌های اتمی تامین می‌شود، با مراجعه به صفحه آژانس انرژی بین المللی اتمی متوجه می‌شویم که کشور‌های مختلفی در حال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای هستند و سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در کشور‌های مختلف دنیا برای دست یافتن به نیروگاه‌های اتمی در حال انجام است.

رونمایی اولین نیروگاه هسته‌ای امارات

کارشناس مسائل هسته‌ای تاکید کرد: چند روز گذشته امارات اولین نیروگاه هسته‌ای خود را رونمایی کرد؛ یک کشور کوچک، کم جمعیت و با مساحتی بسیار کوچک که صنعت قابل توجهی ندارد در حوزه نیروگاه‌های هسته‌ای سرمایه گذاری کردند.

او افزود: معمولا کشور‌ها تلاش می‌کنند سبد انرژی خود را یک سبد متنوع تعریف کنند، یعنی بخشی از انرژی خود را از منابع فسیلی مانند نفت و گاز تامین و بخشی از آن را از صنعت هسته‌ای تامین کنند و بخش‌های دیگر مانند نیروگاه‌های بادی و خورشیدی که کشور‌ها متناسب با شرایط جغرافیایی خود سرمایه گذاری‌هایی می‌کنند تا سبد انرژی شان  متنوع باشد تا اگر در یک بخش مشکلی پیدا می‌کنند در زمینه‌های دیگر اثر گذار نباشد.

فضائلی ادامه داد: مجلس چند سال گذشته قانونی در حوزه انرژی هسته‌ای تصویب کرد و بر اساس آن قرار شد که نیروگاه‌های اتمی در کشور به میزان مشخصی تولید برق کند، بنابراین به لحاظ قانونی هم بخش‌های اجرایی کشور موظف هستند که نیروگاه‌های اتمی را توسعه دهند، علاوه بر موضوع برق تاثیرات انرژی هسته‌ای در بخش پزشکی بسیار قابل توجه است، چراکه علم پزشکی هسته‌ای در دنیا جایگاه مهمی دارد.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: انرژی هسته‌ای در بخش داروسازی بسیار مهم است و در درمان بیماری‌های سرطان از آن استفاده می‌شود، در کشاورزی دانش هسته‌ای بخش قابل توجهی دارد، لذا در رشته‌های مختلف می توان از انرژی هسته‌ای بهره‌مند شد.

بهره‌مندی از انرژی هسته راهی برای تقویت زیر ساخت دانشی کشور

او افزود: دسترسی به دانش هسته‌ای، کشور را ارتقا می‌دهد و کشور می تواند با بهره مندی از حوزه‌های مختلف دانش مانند انرژی هسته ای، نانو و بیوتکنولوژی، هوا و فضا به سطح بالایی برسد و توانمندی‌های راهبردی هم پیدا می‌کند، ضمن اینکه زیر ساخت دانشی چنین کشور‌هایی بسیار قوی می‌شود و می‌تواند در حوزه‌های مختلف دیگر هم پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته باشند.

فضائلی تصریح کرد: مقوله انرژی یک موضوع راهبردی است و اگر کشور بخواهد در حوزه‌های مختلف علمی، صنعتی، کشاورزی پیشرفت کند، بدون داشتن یک پشتوانه قوی در حوزه انرژی این کار ممکن نیست. امروز کشورمان از ذخایر نفت و گاز قابل توجهی برخوردار است، اما همه می‌دانیم که ذخایر نفت و گاز محدود هستند و روزی تمام می‌شود، لذا اگر با یک نگاه راهبردی و بلند مدت کشور را اداره کنیم وظیفه دولتمردان و مسئولان این است که برای دراز مدت فکر کنند و از الان سرمایه گذاری‌های لازم برای تامین انرژی برای امروز و آینده کشور را ترتیب دهند.

کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: امروزه یکی از قرارداد‌های مهم ایران با عراق بحث صادرات برق است و اگر بتوانیم ذخایر و نیروگاه‌های متعدد برق را راه اندازی کنیم، می‌توانیم توانمندی‌های خود را افزایش دهیم که یکی از منابع درآمدی بسیار قابل توجهی برای کشور خواهد بود، همچنین صادرات برق به لحاظ اقتصادی و امنیتی حائز اهمیت است.

دلیل فشارهای آمریکا برای منع ایران در استفاده از انرژی هسته ای

او افزود: بحث سرمایه‌گذاری بر روی انرژی هسته‌ای یک سرمایه گذاری راهبردی است و برای امروز و آینده کشور مفید و حتی ضروری قلمداد می‌شود و وقتی اهمیت این مسئله را خوب درک کنیم علت فشار‌هایی که از سوی آمریکا و غرب بر کشورمان وارد می‌شود را بهتر متوجه می‌شویم، چراکه آن‌ها مخالف پیشرفت کشور هستند و هر آن چیزی که برای کشور ما مفید باشد و تامین کننده نیاز‌های راهبردی کشور باشد با مخالفت دشمن رو به رو می‌شود، چراکه آن‌ها نمی‌توانند ایران را در مسیر پیشرفت و ارتقای دانش ببینند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار