به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در نشست ویدئو کنفرانس طرح تحولی «آجر به آجر» که با حضور معاون نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق و رابطین طرح برگزارشد؛ گفت: در بسته اجرایی تحولی آجر به آجر، استراتژی گسترش مشارکتهای خرد مردمی در نوسازی مدارس مورد نظر است.
او با بیان اینکه لازمه اجرایی شدن طرح آجر به آجر در گام اول فرهنگ سازی و دغدغهمند ساختن نسلهای مختلف در حوزه مدرسه سازی است؛ گفت: رویکرد فرهنگی – تربیتی یکی از نکات مورد توجه در سند تحول آموزش و پرورش بوده و فراهم سازی زمینه تربیت پذیری کودکان متناسب با اقتضائات فرهنگی ایرانی- اسلامی در تمامی فعالیتهای آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد.
قربانی بیان کرد: اگر اقشار جامعه به تأثیرگذاری تربیتی- فرهنگی مدارس باور و اعتقاد درونی پیدا کنند، همانگونه که خودرا ملزم به کمک مساجد مینمایند، به مدارس نیز کمک خواهند کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در این مسیر استفاده از ظرفیتهای مختلف رسانهای از جمله فضای مجازی محور تدوین راهکارها و اقدامات قرار گرفته است؛ گفت: باتوسعه فضای مجازی و ظهور فناوریهای ارتباطی نوین اعم از رسانهها و شبکههای اجتماعی، ارتباط خیریهها با ذینفعان خود ابعاد جدیدی به خود گرفته است. بنابر این برای تحقق اهداف طرح، استفاده از این ظرفیتها رمز موفقیت است.
قربانی با اشاره به اینکه استراتژی تحولی توسعه مشارکتهای مردمی، با عنوان طرح اجرایی تحولی آجر به آجر مبتنی بر فرهنگ سازی و استفاده از رویکرد جمع سپاری و مشارکت گروهی در امر مدرسه سازی و استفاده از ظرفیتهای مختلف رسانهای است؛ گفت: پیاده سازی این استراتژی مستلزم برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه است و در این بسته اجرایی تحولی با درنظرگرفتن ابعاد مختلف تاثیر گذار براین موضوع تلاش شده است تا برنامهای جامع ارائه شود.
او با اشاره به اینکه استراتژی تحولی بسته مشارکتهای مردمی تحت عنوان طرح اجرایی تحولی آجر به آجرمبتنی بر فرهنگ سازی و استفاده از رویکرد جمع سپاری و مشارکت گروهی در امر مدرسه سازی و استفاده از ظرفیتهای مختلف رسانهای است، گفت:پیاده سازی این استراتژی مستلزم برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه است و در اجرای این طرح با در نطر گرفتن ابعاد مختلف و تأثیر گذار سعی شده است تا برنامهای جامع ارائه شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه به تشریح اهداف این طرح پرداخت و فرهنگ سازی توجه به مدرسه سازی در میان اقشار مختلف مردم، جلب مشارکت سازمان، ارگانهای مردم نهاد و دولتی در امر مدرسه سازی، جلب مشارکت ایرانیان خارج از کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه ساز و حفظ و توسعه شبکه خیرین مدرسه ساز را از اهداف این طرح برشمرد.
او با اشاره به مثل معروف"توانگری به دل است نه به مال" و جود و بخشش یک ودیعه الهی است و به توان، وسعت مالی و مکنت اشخاص وابسته نیست؛ خاطرنشان کرد: با فرهنگ سازی مطلوب میتوان در جذب کمکهای مالی بویژه در مناطق محروم بسیار مفید و موثر بود.
قربانی با بیان اینکه تمام برنامهها و ساز و کارها باید منتج به نتیجه عملی و جذب مشارکت خیرین شود در غیر اینصورت اتلاف هزینه و زمان است؛ از مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق خواست با تعامل خوب و سازنده با خیرین نیک اندیش، ارگانها و ادارات دولتی و مردم نهاد، زمینه مشارکت حداکثری آنها در امر مدرسه سازی فراهم گردد.
ابراهیمی معاون نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان نیز در این نشست ضمن پاسخگویی به سوالات اعضا و راهنماییهای مفید و کلیدی در مورد نحوه ورود به سامانه «مهر مدرسه» و نیز نحوه جذب مشارکتهای خیرین از طریق سامانه مهر مدرسه را ارائه کرد.
فوزیه غفاری مشاور مدیرکل و مسئول دبیرخانه طرح آجر به آجر آموزش و پرورش استان نیز به تشریح و تبیین طرح آجر به آجر و فرم قالب گزارش دهی و برنامهها و راهکارهای قابل اجرا پرداخت و از شهرستانها و مناطق خواست که ضمن ارسال گزارشهای ماهانه، اهتمام لازم را به منظور فرهنگ سازی و ایجاد باور عمیق و درونی برای کمک به مدرسه به مانند باوری که در کمک به مسجد دارند، به کار گیرند.
در ادامه هریک از مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق و رابطین طرح به ارائه گزارش فعالیتها و پیشنهادات خود و نیز به بیان چالشها پرداختند و سوالات خود را در رابطه با طرح بیان کردند.
انتهای پیام/م