در هفته ای که گذشت سوالات مختلفی در خصوص کارت اعتباری سهام عدالت و عرضه املاک در بازار سرمایه ذهن سهامداران را درگیر خود کرد.

هفته گذشته در بورس چه گذشت؟به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، باتوجه به این مسئله که در چند هفته اخیر بحث اکثر سهام داران در خصوص بورس املاک و دریافت کارت های اعتباری سهام عدالت است، در هفته ای که گذشت پیگیری هایی را در این خصوص از مسئول  ذی ربط انجام داده ایم؛

ماشاالله عظیمی عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص راه اندازی بورس املاک و مستغلات از هفته آینده گفت: بخش صنعت ساختمان در حال حاضر ۲۵ درصد تولید داخلی و ۱۵ درصد از اشتغال را به خودش اختصاص می‌دهد که علت اصلی آن را می‌توان وجود قابلیت‌های مهمی در کشور دانست، اما نکته‌ای که حائز اهمیت این است که این قابلیت ها باید ساختارمند شوند و در همین راستا نیز ارزش گذاری ها به نحو احسن به اجرا درآیند.

او تصریح کرد: در حال حاضر بازار املاک و مستغلات برای مردم مفید است اما مدیریت درست و هماهنگی بالایی در آن وجود ندارد به همین خاطر اگر ما بخواهیم بورس را محلی برای سرمایه گذاری در هر اندازه ببینیم باید روش‌های متنوع تامین مالی را برای آن در نظر بگیریم.

عضو شورای عالی بورس بیان کرد: ممکن است در آینده فروش املاک به صورت حراج در بازار سرمایه صورت بگیرد. هم اکنون پیش فروش‌ها نظام مشخص ندارند، اما این بازار  سبب می شود تا مجموع این روند‌ها به صورت شفاف مورد معامله قرار بگیرند، به طوری که می‌توان برای پروژه‌های سنگین اوراق چاپ کرد یا اینکه اقداماتی را در راستای تامین مالی انجام داد.

عظیمی افزود: ما باید سعی کنیم برای برنامه‌مند شدن بازار املاک و مستغلات  فضایی را ایجاد کنیم، در ادامه نیز باید توجه کرد که یکی از نکاتی که در حال حاضر اهمیت دارد، کاهش آسیب پذیری بنگاه‌های املاکی است که از قبل در این راستا فعالیت داشتند و از این طریق امرار معاش می‌کردند.

او تصریح کرد: این بازار به گونه‌ای خواهد بود که اگر فردی بخواهد سرمایه گذاری کند دیگر نگران مهاجرت دارایی هایش به بازار ساخت و ساز مسکن نخواهد بود به علت اینکه  بازار پنجم قرار است که مکمل بازار املاک شود.

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که با توجه  به این مسئله که اولین بار بورس املاک و مستغلات در انگلستان شکل گرفت و در حال حاضر نیز موفق است آیا این اتفاق در کشور ما نیز به درستی رخ خواهد داد یا خیر؟ اظهار کرد: از لحاظ من از آنجایی که ما علاوه بر دارا بودن مسائل شرعی مهندسان نخبه‌ای  نیز در این راستا داریم قطع به یقین از آن‌ها فراتر خواهیم رفت به شرطی که مسئولان مربوطه در این راستا همکاری‌های لازمه را با ما داشته باشند.

عظیمی گفت: مسکن یک کالای دو منظوره است  به طوری که هم ارزش افزوده دارد و هم جز کالا‌های ضروری به حساب می‌آید. در همین راستا باید اشاره کرد که اگر ما از ارزش افزوده حاصل از مسکن به درستی استفاده کنیم قطع به یقین تبدیل به یک فرصت فوق العاده‌ای می‌شود که تا کنون نبوده است.

 او  در ادامه در پاسخ به این سوال که جریان کارت‌های اعتباری سهام عدالت آخر به کجا ختم می‌شود، بیان کرد: با توجه به جلسه‌ای که در چند وقت اخیر با حضور همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد ما در این جلسه پیشنهاد دادیم  تا عملی صورت گیرد که مردم  به جای آنکه سهامشان را برای فروش بگذارند و سود کمی دستشان را بگیرد،  با طرحی درست مردم مشارکت خود را ادامه دهند.

عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: هم اکنون طی برنامه ریزی‌هایی که در جلسات متعدد صورت گرفته است قرار براین شده است که این کارت در قالب یک کارت اعتباری در آید و سهام داران برای رفع مشکل مالیشان از آن استفاده کنند.


بیشتر بخوانید


او در خصوص اینکه علت دیرکرد واریز پول حاصل از فروش سی درصد از سهام عدالت سهامداران چیست؟ گفت: مجموع افراد حاضر در شورای عالی بورس از اول با این مسئله مشکل داشتند به علت آنکه می‌دانستند که زیر ساخت‌های بانک‌ها و کارگزاری‌ها علی رغم تلاش های زیاد قوی نیست و آن‌ها به مشکل بر خواهند خورد که متاسفانه پیش بینی هایمان درست در آمد و یک عده از سهام داران به دردسر افتادند.

عضو شورای عالی بورس  گفت: بهتر است که مردم سهام خود را نفروشند به علت آنکه مجموع ۴۹ شرکت بورسی حاضر در فهرست سهام عدالت جزء مهم‌ترین و ابر قدرت‌ترین شرکت‌های بورسی به حساب می‌آیند و فروش سهام‌های این شرکت‌ها یعنی به شدت ضرر دیدن پس بهتر است دولت باید به جای تشویق سهامداران به فروش سی درصد سهام عدالت آنان را به ماندگاری ترغیب کند.

در انتها باید به این مسئله پرداخت که مسئولان ذی ربط بهتر است هرچه سریع تر تکلیف سهام داران  را در خصوص دریافت کارت اعتباری سهام عدالت مشخص کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار