چرا عید غدیر بزرگتر از دیگر اعیاد اسلامی است؟

بیانات آیت‌الله بهجت درباره عید غدیر را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عید غدیر به منزله عید بزرگ شیعیان و اعلام امامت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام را باید به حق بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین عید در جهان دانست؛ چراکه با اعلام ولایت، اسلام به کمال ابلاغ شد و بعد از آن روز هیچ بهانه و حجتی برای مردم در طول تاریخ باقی نماند که بگویند حق را ندیدیم و نشناختیم. بلکه در آن روز که به وسعت همه روز‌ها در جهان گسترده شد، پیام حق و اسلام ابلاغ شده و امام و پیشوا در جهت یکتاپرستی و وحدانیت، برای کل جهانیان معرفی شد.


بیشتربخوانید


 با مرور نکات ارزشمندی از بیانات گهربار آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله علیه، به آموزه‌های غدیر در کلام این عالم بزرگ و عبد صالح خدا پرداخته است. آن طور که آیت‌الله بهجت در سخنان خود اشاره می‌فرمودند، عید غدیر بالاتر از همه اعیاد اسلامی است، به اعتبار اینکه کسی که قائل به ولایت است، قائل به اسلام است و لاعکس.

برترین عید اسلام

به حسب ظاهر آیا می‌شود انسان بگوید [عید غدیر]عیدی است که در عیدیت بالاتر از همه این اعیاد باشد؟ چطور می‌شود که بالاتر از همه این اعیاد باشد؟ با اینکه آن‌ها عید اسلامی‌اند، این عید تشیع است، عید وصایت است، عید ولایت است.

چطور این بالاتر شد؟ به اعتبار آن که: «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.» به اعتبار این که کسی که قائل به ولایت است، قائل به اسلام است و لاعکس. کسی که این روز را عید بداند، آن سه تا (عید قربان، فطر و روز جمعه) را هم عید می‌داند، لاعکس؛ و از طرفی، خاص بالاتر از عام است.

کتاب الغدیر

هنگامى که مرحوم امینى (علامه عبدالحسین بن احمد تبریزى امینى) جلد اول کتاب الغدیر را در نجف اشرف چاپ و به بازار عرضه کرد، مصر از وزیر اطلاعات و فرهنگ عراق خواست که از طبع آن جلوگیرى کند. در جواب گفته بود: «هر چه در آن هست، از کتاب‌های خود شما است.»

مرحوم سید عبدالحسین شرف‌الدین (عالم بزرگ، عبدالحسین بن یوسف شرف‌الدین موسوى عاملى) و آقا سید محسن امین در کلام و اعتقادات خیلى زحمت کشیدند و مقامشان خیلى عالى است. از میان متأخرین نیز مرحوم آقاى علامه امینى، صاحب الغدیر فرموده است: «براى تألیف الغدیر صد هزار کتاب از کتب عامه (اهل سنت) را مطالعه کرده‌ام.»

فضائل امام علی علیه السلام شرق و غرب عالم را پر کرده است

خلیل (عالم و ادیب بزرگ) یک شخص عجیب و غریبی بوده است. در بین سنی و شیعه، مثل این ادیب پیدا نشده است، هیچ. از او سؤال کردند: «دلیل بر اینکه حضرت علی علیه السلام امام همگان در همه امور است چیست؟» گفت: «احتیاج همگان به او در همه امور، و بی‌نیازی او از همگان در همه کارها.»

او می‌گوید: «علی بن ابی‌طالب، دوستانش فضائلش را از ترس مخفی کردند و دشمنانش فضائلش را از روی حسد مخفی می‌کردند. مع‌ذلک فضائلش، شرق و غرب عالم را پر کرده است.»

چندین روایت ناب از اهل تسنن درباره امیر مؤمنان علیه السلام

عده‌ای از روایاتی که عامه در فضل حضرت امیر علیه السلام نقل کرده‌اند در درجه اول و اعلی قرار دارد، نظیر: «أَنْتَ مِنی بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلا أَنهُ لا نَبِی بَعْدی؛ تو نسبت به من به منزله هارون به حضرت موسی علیهماالسلام هستی، تنها با این تفاوت که بعد از من پیامبری نخواهد بود.»

و نیز روایت طیر مشویّ: «أَللهُم! آتِنی بِأَحَب خَلْقِک إِلَیک یأْکلُ مَعِی مِنْ هذَا الطیرِ فَجاءَ عَلِی؛ خداوند، محبوب‌ترین اشخاص در نزد خود را حاضر کن تا این پرنده را همراه با من بخورد... ناگاه علی علیه السلام فرارسید.»

و نیز روایت: «أَنَا مَدینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِی بابُها؛ من شهر علم هستم و علی علیه السلام درب آن است.»

همچنین این روایت که صاحب صواعق محرقه آن را از کتب خودشان نقل می‌کند و سند آن را هم به خلیفه اول می‌رساند که حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمود: «مَنْزِلَةُ عَلِی مِنی مِثْلُ مَنْزِلَتی مِنْ رِبی؛ مقام و منزلت علی علیه السلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است.»

و نیز این حدیث از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در روز غدیر خم: «أَلَسْتُ أَوْلی بِکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ؟ قالُوا: بَلی. قالَ صلی‌الله علیه و آله و سلم: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِی مَوْلاهُ. أَللهُم والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ؛ آیا من نسبت به جان شما سزاوارتر نیستم؟ عرض کردند: بله. فرمود: هرکس من به او ولایت دارم و مولای اویم، این علی علیه السلام مولای او است. خداوندا، هرکس که او را مولای خود بداند و دوست دارش باشد و دوستش بدار و هر کس با او دشمنی ورزد دشمنش باش.»

همه را نقل می‌کنند و درباره روایت اخیر می‌گویند: «لَوْ أَرادَ الْخِلافَةَ، لَقالَ صلی‌الله علیه و آله و سلم: عَلِی خَلیفَتی مِنْ بَعْدی؛ اگر مقصود رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم خلافت بود، قطعاً می‌فرمود: علی علیه السلام خلیفه و جانشین من است.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: عید غدیر ، غدیر خم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
هرروزی عیداست برای مسلمانی که دران روزگناهی مرتکب نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
عید بزرگ روزی است که همه جوونا سرکار باشن ارزانی درکشور باشه و هیچ پدری شرمنده اولادش نباشه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۳۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
چرا عید غدیر بزرگتر از دیگر اعیاد اسلامی است؟
برای اینکه ظهور انسان عالم اندیشمند و کامل و عادل و با انصاف جوانمرد با غیرت خردمند بصیر عدالتگستر دلاور مرد مردان با ایمان کامل و راسخ بدون تبعیض و عدل مطلق در اسلام ناب محمدی ص بوده است و مورد تایید خداوند جل جلاله و ملائکه الله و رسول الله ص بوده است .
لبیک یا حیدر ع یا علی ع مددی .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
امام علی علیه السلام
کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ
«هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است».
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
البته عيد فطر عيدالله هستش و هزاران سال قبل از عيد غدير بوده و عيد غدير بيشتر عيد معصومينه
البته در اصل با هم چندان فرقي ندارن
Iran (Islamic Republic of)
تاکی؟
۱۷:۳۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
اتفاقاًبزرگترین عید درنزدمسلمانان وشیعیان همین عید غدیراست.خودشیعیان ومسلمانان واقعی بهترمی فهمن.یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
اگر عید غدیر نبود، عید فطر و عیدقربانی در کار نبود، با ولایت به فطرت توحیدی می توان رسید، باولایت می توان هوای نفس را قربانی نمود، هیچ فریضه ای بالاتر از ولایت نیست، من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلية، منظور شناخت ولایت است، بکم فتح الله و بکم یختم ، کل شی هالک الا وجه الله، اهل بیت که دارای ولایت اند وجه الله، یدالله، عین الله هستند، این چهارده نور مقدس از ادراک عقلی ما دورند، تا چه رسد به توصیف زبانی ، اینها که اولیاء الهی به تمام معنا هستند و عقل کل می باشند و تدبیر عالم با عقل کل است و واسطه فیض بین خلق و خالق می باشند اینما تولوا فثم وجه الله، فرمودند نحن وجه الله، ولایت بالاتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم، همانی است که عارف واصل، سالک کامل آية الله العظمي بهجت اعلي الله مقامه فهمیده اند و خداوند به برکت این نعمت عظمای ولایت غدیر از این کوثر نیز به ما بچشاند، ولایت آنان در عالم تکوین همه ی موجودات هستی را شامل گشته است
Iran (Islamic Republic of)
سید محمدامین
۱۷:۱۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
پیشاپیش عیدتون مبارک التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
محبّ علی(ع)
۱۵:۱۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
عشقم امیرالمومنین(ع)..
Iran (Islamic Republic of)
عاشق مولام
۱۴:۴۰ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
عید غدیرررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام اولاً بزرگترین عید ها در نزد اسلام عید سعید فطر و عید سعید قربان امیدوارم که تعصب را کنار بگذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
پیدا کردن حق تعصب نمی خواهد ، حقایق برای انسان متعصب پوشیده است
قؤان می فرماید به دین آبا و اجداد نباشید و اینکه اصل توحید تحقیقی است نه تقلیدی آیه 55 سوره مائده ، ایا ایا ولایت نیست پس برادر گرامی با تحقیق و علم حقایق آشکار میشود.
-
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
غدیر مگه عیده؟؟!
عید فطر و قربان
Germany
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
منم تا اونجایی که بدونم عید قربان از همه ی عیدها بزرگتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
شما که احتمالا تو آمریکا هستی بهتره همون عید پاک رو جشن بگیری و کار به اعیاد ما شیعیان نداشته باشی .
Iran (Islamic Republic of)
hfhg
۱۲:۳۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
اول عید نوروززززززززز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
خخخخخخخخ
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
عید عید نوروزززززززhfhg
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
برای ایرانی اصیل عید نوروز بزرگترین عید است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
سند فقط از قران بیاورید لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
این همه سند 55 سوره مائده ، 33 احزاب
آيه ولايت به اين شرح است: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ‏[1]؛ «ولى و سرپرست شما تنها خداست و رسول او و كسانى كه ايمان آورده، نماز را به پا مى‏دارند و زكات‏[2] مى‏پردازند در حالى كه در ركوعند».

شأن نزول‏

بسيارى از محدثان و مفسران اهل سنت آورده‏اند كه اين آيه در شأن حضرت على عليه السلام نازل شده است. علامه امينى روايات مربوط به نزول اين آيه‏
{يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ} (مائده: 67)
اي پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، به‌طور كامل به مردم ابلاغ كن و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده‏اي! خداوند تو را از [خطرات احتمالي] مردم، حفظ مي‌كند و خداوند، گروه كافران [لجوج] را هدايت نمي‏كند.
همه مفسران شيعه بر پايه روايات اهل‌بيت (ع) و برخي از مفسران اهل سنت گفته‏اند كه اين آيه درباره علي بن ابي‏طالب (ع) و ماجراي غديرخم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
حداقل ۳۰۰ ایه در قران در منزلت علی (ع)امده است .و صدها حدیث از پیامبر (ص) البته بیشتر این احادیث را از بین بردند و احادیث جعلی جانشینش کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
کسی که خوابیده میشود بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده به هیچ‌وجه نمیشود بیدار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
کافران هم از پیامبر میخواستند تا فرشته ای همراه پیامبر بیاید تا ایمان بیاورند ولی خداوند میفرماید حتی اگر فرشته هم بیاید باز به شکل انسان خواهد بود و اینها باز قبول نخواهند کرد.یا در مورد معجزه شق القمر کفار گفتند همه ما را سحر کرده ای.و قبول نکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
ایه مباهله را بخوانید .یکیش همین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
اگر خداوند میخواست مستقیما نام میبرد.سند شفاف از قران بیاورید که نام علی باشد و بس.تفسیر فایده نداره.فقط نام بصورت شفاف باید باشد.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۵۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
اول عید فطر.دوم عید قربان.سوم غدیر خم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
عید غدیر عبدالله اکبر است
به کوری چشم تمامی دشمنان مولا
یا علی یا علی یا علی
جان به قربانت یا مولا یا علی جان
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
نه اول عید نوروززززززه تنه‏ا عیدکه ماعیدی میگرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
امام علی علیه السلام
کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ
«هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است».
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
فقط عید نوروز و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
تویی که فقط عید نوروز رو جشن می گرفتی نه شیعه بلکه حتما مسلمان هم نیستی . پس تو این موضوعات که مربوط به اعتقادات مسلمانان و بیش از 400 میلیون شیعه است دخالت نکن .
آخرین اخبار