طرح پتروشیمی کاوه به عنوان بزرگترین مجتمع تولید متانول جهان و طرح پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، طرح پتروشیمی متانول کاوه در شهرستان دیر و طرح پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در عسلویه صبح امروز (پنجشنبه ۱۶ مرداد) با دستور حسن روحانی رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

پتروشیمی کاوه بزرگترین مجتمع تولید متانول جهان

مدیرعامل پتروشیمی متانول کاوه دیر گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در سواحل غربی شهرستان دیر (واقع در منطقه اقتصادی پارس شمالی) با ظرفیت تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA بزرگ‌ترین تولیدکننده متانول جهان به شمار می‌رود.

ابراهیم عسگریان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری در این مجتمع، افزود: مجتمع پتروشیمی کاوه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد مدار تولید شده و آب، برق، اکسیژن، نیتروژن و مخازن هم متعلق به خود شرکت است.

بزرگترین مجتمع تولید متانول جهان و طرح پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در بوشهر بهره‌برداری شد

او، ساخت اسکله اختصاصی در سواحل خلیج‌فارس و در مجاورت این مجتمع برای صادرات محصولات تولیدی، را از مزایای این طرح عنوان کرد.

مدیرعامل پتروشیمی متانول کاوه دیر بیان کرد: امیدواریم با افتتاح رسمی این واحد متانولی گامی مهم در اشتغال و توسعه کشور در شرایط تحریم برداشته شود.


بیشتر بخوانید


عسگریان با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای اجرای طرح‌های توسعه اوره و آمونیاک در مجاورت این مجتمع در دست بررسی است، گفت: اگر شرایط بهتر شود برنامه‌های مختلفی برای تکمیل زنجیره ارزش از جمله ساخت پلنت MTO را مدنظر داریم.

درآمد روزانه یک میلیون دلار در پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه

مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با اشاره به اینکه این مجتمع سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول در سال تولید می‌کند، بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روزانه یک میلیون دلار درآمد از محل صادرات محصول این مجتمع نصیب کشور می‌شود.

عباس دولتی‌زاده افزود: مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلار در زمینی به مساحت حدود ۸ هکتار در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه) اجرا شده است.

او ادامه داد: این پتروشیمی در چهار سال و براساس برنامه زمان‌بندی استاندارد، با بیش از ۱۴ میلیون نفرساعت کار بدون حادثه، به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و در تلاش هستیم با انجام کار مطالعاتی برای احداث بخش پایین‌دستی و تولید محصولات دیگر از متانول، برای جلوگیری از خام‌فروشی گام برداریم که در صورت تحقق این موضوع می‌توان به درآمدزایی بسیار قابل توجهی با تکمیل زنجیره ارزش دست یافت.

مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه بیان کرد: این مجتمع از شرکت‌های تابع هلدینگ پتروفرهنگ از شرکت‌های تابع صندوق ذخیره فرهنگیان به شمار می‌رود و سود فعالیت‌های آن به فرهنگیان عضو تعلق می‌گیرد.

دولتی زاده معتقد است: شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه آغازگر تحولی در صنعت پتروشیمی خواهد بود و این موضوع از نظر ملی اهمیتی بسزایی دارد.

امسال ۱۷ طرح پتروشیمی در کشور بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته است، امسال ۱۷ طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۶۰ درصد ظرفیت پتروشیمی را افزایش خواهد داد.

به گفته بهزاد محمدی، بهره‌برداری از این طرح‌ها درآمد صنعت پتروشیمی را ۸۰ درصد افزایش خواهد داد.

او امسال را سال طلایی صنعت پتروشیمی خوانده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.