به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مهدی غلامرضایی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ریلی کرمانشاه با اشاره به مسیر ۱۳ کیلومتری پروژه قطار شهری کرمانشاه، گفت : این پروژه در دو فاز پیگیری میشود که فاز اول آن در محدوده میدان معلم (مسکن) تا میدان آزادی به طول ۸.۶ کیلومتر و فاز دوم آن از میدان آزادی تا میدان فردوسی به طول ۴.۳ کیلومتر است.
او با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی فاز اول این پروژه، گفت : از مسیر ۸.۶ کیلومتری در فاز اول، هفت کیلومتر آن بصورت روگذر بوده و مابقی بصورت زیرزمینی است.
او افزود: در هفت کیلومتر روگذر مسیر، عمده کار تقریبا انجام شده و پیشرفت کار حدود ۹۵ درصد است، تونل فاز یک نیز بطول ۱.۶ کیلومتر پیشرفت ۹۶ درصدی داشته و تقریبا کار در این بخش هم تمام است.
غلامرضایی ادامه داد: با اتمام سازه در قسمت روگذر، باید سراغ کارهای زیرسازی و روسازی برویم که به دنبال آن کار ریل گذاری پروژه انجام شود.
او افزود: در صورت تخصیص اعتبار مناسب فاز اول پروژه تا پایان سال آینده به بهره برداری میرسد.
غلامرضایی با اشاره به شروع کار ساخت ایستگاههای مسیر گفت: در این مسیر ۱۳ ایستگاه تعریف شده که از این تعداد شش ایستگاه بصورت زیرزمینی و هفت ایستگاه بصورت روزمینی است.
او با بیان اینکه کار ساخت ایستگاهها هم همپای مسیر پروژه پیش میرود، گفت: در حال حاضر ایستگاه M۸ (ایستگاه میدان آزادی) که بزرگترین ایستگاه مسیر است در حال ساخت بوده و ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
غلامرضایی ادامه داد: ایستگاه M۷ (ایستگاه چهارراه بسیج) نیز ظرف ماه آینده به مناقصه میرود و سایر ایستگاهها نیز به تدریج کار برگزاری مناقصه آنها انجام میشود.
او افزود: تلاش داریم همپای تکمیل مسیر، کار ساخت ایستگاهها هم به پایان برسد که به نظر میرسد ظرف ۱.۵ یا نهایتا دو سال آینده این بخش از کار پروژه هم انجام شود و ایستگاهها به بهره برداری برسند.
غلامرضایی افزود: اولویت ما تکمیل دو ایستگاه در ابتدا و انتهای مسیر است و حداقل با وجود این دو ایستگاه میتوان پروژه را راه اندازی و مابقی ایستگاهها را تکمیل کرد.
او گفت: در جریان تکمیل فاز یک پروژه از فاز دوم آن نیز غافل نشدهایم و تونل این بخش از مسیر که تماما بصورت زیرگذر است هم اکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا محل مسجد جامع شهر پیش رفته است.
احسان مهرابی معاون فنی سازمان حمل و نقل ریلی کرمانشاه در تشریح اعتبارات این پروژه، به مصوبه سفر ریاست جمهوری اشاره کرد وافزود: طبق این مصوبه فاز اول پروژه قطار شهری کرمانشاه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
او تکمیل این فاز از مسیر را نیازمند تامین اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومانی دانست و افزود: امسال برای اولین بار بیشترین اعتبار در میان کلانشهرها به پروژه قطار شهری کرمانشاه داده شد و توانستیم ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه بگیریم که هم اکنون ۵۰ درصد آن تخصیص شده است.
مهرابی ادامه داد: همچنین امسال ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه گرفتیم و علاوه بر آن مصوبهای از معاون سازمان برنامه و بودجه برای دریافت تسهیلات ۲۲۰ میلیارد تومانی از دو بانک سپه و رفاه داریم.
او گفت: در کنار اینها شهرداری هم زمینهایی را برای پرداخت سهم خود در این پروژه در نظر گرفته و سال آینده نیز پروژه اعتبارات دیگری دریافت میکند و به نظر میرسد با مجموع این اعتبارات و تسهیلات بتوان به تکمیل فاز اول پروژه تا پایان سال آینده امیدوار بود .
انتهای پیام/د