استودان ها ظرفیت های تاریخی متنوعی هستند که می توانند به عنوان جاذبه گردشگری در دشت مرودشت مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید  با اشاره به اینکه ظرفیت مهم در زمینه میراث ‌فرهنگی و صنعت گردشگری مربوط به تنوع استودان‌ها در منظر فرهنگی تخت جمشید و دشت مرودشت بوده، گفت: دشت مرودشت در گذر زمان، تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلفی را از جوامع مختلف انسانی در خود جای داده که بررسی باستان‌شناسی مربوط به آن، همواره مورد توجه پژوهشگران و کاوشگران این حوزه قرار گرفته است.

او، به تنوع آثار تاریخی در این دشت اشاره و بیان کرد: بخش مهمی از لایه‌های تاریخی دشت در برگیرنده آثار تدفینی از دوره‌های مختلف تاریخی است که خود ارزش‌های آئینی و مذهبی را در منطقه یادآور می‌شود و وجود تدفین‌های متنوع به ویژه در دامنه‌های کوه مهر، تقدس این کوه را که محوطه‌های مهم تخت جمشید، نقش رجب و شهر استخر در مجاورت آن ایجاد شده اند را نشان می‌دهد.

فدایی تصریح کرد: محوطه نقش رستم به عنوان نکروپولیس یا شهر مردگان خود از مهمترین مجموعه‌های آئینی و تدفینی در نزدیکی تخت جمشید است که علاوه بر حضور آرامگاه تعدادی از پادشاهان هخامنشی در آن، می‌توان تداوم کاربری آن را به عنوان یک محوطه مقدس آئینی و تدفینی تا دوره ساسانی نیز پیگیری کرد و از این رو حفاظت از یکپارچگی همه این ارزش‌ها امروزه یکی از دغدغه‌های مهم پایگاه است که با هدف معرفی و ارائه مطلوب ارزش‌های آن به متخصصان و بازدیدکنندگان مجموعه و منطقه انجام می‌شود.

بهمن مردانی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت نیز ادامه داد: دو مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم به عنوان یک مقصد گردشگری باعث شده اند که کمتر به دیگر جاذبه‌ها توجه شود.

او، افزود: تعریف مسیر گردشگری در این منطقه باستانی در دشت مرودشت، می‌تواند هم به حفاظت بهتر از این آثار منجر شود و هم تنوعی در جاذبه‌ها به وجود آورد.

مردانی اضافه کرد: گوردخمه آبشخور رستم و استودان تنگ زندان از آثار بسیار ارزشمند مربوط به دوران پیش از اسلام است که شناساندن آن به گردشگران می‌تواند جذاب و در حوزه گردشگری، اثرگذار باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت اظهار کرد: استودان‌های معرفی شده در قالب یک طرح و برنامه به راحتی قابلیت تعریف شدن به عنوان یک سایت جدید گردشگری را دارا هستند.

فضل الله حبیبی کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خصوص آیین‌های مربوط به دوران تاریخی  نیز گفت: مراسم تدفین در فرهنگ‌های مختلف، همواره با شیوه‌ها و آداب و رسوم‌های مختلفی برگزار می‌شده که بررسی این موضوع از دیرباز تا به اکنون مورد توجه آئین‌های مختلف ایران باستان بوده است.

او، بیان کرد: بسیاری از تدفین‌ها، مربوط به دوره‌های تاریخی مختلف نظیر دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده است که بیشتر در دل صخره‌ها و کوهستان‌های دشت مرودشت مانند کوه مهر و کوه حسین، جای گرفته است.

 حبیبی تصریح کرد: تغییر تدریجی شیوه‌های تدفین و تاثیر سنت‌های آیینی نظیر آیین مزدایی یا زردشتی باعث انتقال گورها از سطح دشت به کوهستان‌های اطراف بوده است.

کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: گور دخمه‌هایی متعلق به شاهان هخامنشی است که در نقش رستم و تخت جمشید ساخته و پرداخته شده اند که همواره در معرض دید مخاطبان قرار داشته و نوع متفاوت آن نیز استودان هایی هستند که در دوره‌های بعد از هخامنشی با تأثیر از آئین‌های مربوط به خود، در این دشت شکل گرفته اند.

او، افزود: فرهنگ‌ها و باورهای متنوع آیینی در دشت مرودشت باعث شده که آیین تدفین مردگان با روش‌های گوناگون انجام شود که به شکل‌گیری انواع مختلفی از گورها منجر شده است.

حبیبی، اضافه کرد: استودان‌ها، فضای طاقچه ای شکلی هستند که در دیوارهای عمودی صخره‌ها ایجاد شده اند و  تا حد امکان تلاش شده  جسد مردگان را دور از عناصر مقدس مانند خاک، دفن کنند.

کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار کرد: استودان‌ها یا گوردخمه ها با هم تفاوت دارند و این تفاوت به لحاظ معماری و جایگاه این کاربری در بستر زمانی و مکانی مختص خود است که در اینجا استودان‌های تنگ زندان و گوردخمه آبشخور رستم از نمونه‌های کم نظیر و متفاوت گورهای تدفینی دشت مرودشت طی دوران تاریخی محسوب می‌شوند که شناساندن و معرفی آن به گردشگران برای شناخت فرهنگ ایرانیان باستان، اهمیت فراوانی دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.