کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در خوزستان از علائم نقرس و درمان آن می‌گوید.

مینا وطن خواه کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: نقرس با بالا رفتن اسید اوریک در خون که منجر به تشکیل کریستال‌های مونوسدیم اورات و رسوب آن در مفاصل و همچنین با درد همراه است، به وجود می‌آید.

او با اشاره به رژیم حاوی کربوهیدرات پایین که منجر به نقرس می‌شود، افزود: مصرف بالای بعضی از غذا‌های دریایی مانند ماهی ساردین، کولی، شاه ماهی و صدف باعث افزایش سطح اسید اوریک شده که این افراد باید گوشت، مرغ و ماهی را کمتر استفاده کنند و بیشتر پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات (لوبیا، عدس، نخود)، سویا، مغز‌ها و در بین سبزی‌ها تنها اسفناج، قارچ و مارچوبه را  به حداقل برسانند.

وطن خواه در خصوص افراد مبتلا به نقرس بیان کرد: مصرف لبنیات کم چرب (شیر و پنیر)، قهوه، تخم مرغ و گیلاس در این بیماری مفید و استفاده از دل، جگر، قلوه، مغز، گوزن، غاز، کبک، آبگوشت، عصاره گوشت و ماهی ساردین را از رژیم غذایی حذف کنند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: مصرف بالای مایعات به میزان ۸ تا ۱۶ لیوان در روز برای دفع اسید اوریک و کاهش سنگ‌های کلیوی ضروری است همچنین افراد مبتلا به نقرس باید از غذا‌های دارای فروکتوز بالا مانند آبمیوه ها، کمپوت کاسته و از نوشیدنی‌های الکی به ویژه آبجو که باعث افزایش خطر نقرس می‌شود، جلوگیری کنند.

او با اشاره به داشتن اضافه وزن در افراد مبتلا به نقرس گفت: وزن خود را به آهستگی با انجام ورزش کاهش دهند، از حجم زیاد غذا در یک وعده پرهیز کرده همچنین مصرف نان و برنج سفید را به حداقل برسانند و بیشتر از غلات کامل، حاوی سبوس استفاده کنند.

انتهاتی پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.