اشرف بروجردی گفت:اگر فرآیند‌های ثبت جهانی آثار در ایران با تعلل پیش برود، بی تردید این کشور‌ها گوی سبقت را برای ثبت آثار از ایران می‌ربایند.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جدیدترین جلسه کمیته ملی حافظه جهانی با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در محل اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

اشرف بروجردی با اشاره به شرایط شیوع کرونا گفت: ثبت آثار باید به دلیل درجه اهمیت آن در دستور کار باشد.چون ثبت آثار به عنوان داشته‌های فرهنگی ایران، اقدام شایسته و موثری است که باید ضمن تداوم بخشی از آن در جهت تحقق این مهم قدم برداریم و شاهد حضور فعال اعضای کمیته و تسریع امور آن باشیم.

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در ادامه یادآور شد: هم اکنون رقبای بسیاری برای ثبت جهانی آثار ایران در عرصه‌های مختلف وجود دارند.چنانچه فرآیند‌های ثبت در ایران با تعلل پیش برود، بی تردید این کشور‌ها گوی سبقت را برای ثبت آثار از ایران می‌ربایند.

بروجردی بر ضرورت ادامه برگزاری جلسات کمیته‌ها به ویژه کمیته ارزیابی و کارگاه‌های آموزشی به صورت مجازی تاکید کرد.همچنین درباره پیشنهاد موسسه اکو مبنی بر برگزاری این کارگاه‌ها برای کارشناسان و رایزنان فرهنگی کشور‌های عضو و اعضا بحث و بررسی شد.

هانیه گرائیلی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جانشین دبیر کمیته ملی حافظه جهانی در ادامه این جلسه، به فراهم سازی مقدمات لازم برای ثبت مشترک ۲ آلبوم لهستانی که توسط کاخ گلستان معرفی شده،اشاره کرد و گفت: این موضوع باید در کارگروه ارزیابی حافظه جهانی بررسی شود.

وی همچنین به درخواست معاونت پژوهشی مدرسه عالی شهید مطهری برای بازدید از اثر مرمت شده «خمسه نظامی گنجوی» اشاره کرد و گفت: این اثر هم اکنون مرمت و استحکام بخشی شده و همه مراحل مستندسازی را گذرانده است.

در این جلسه همچنین تعدادی از آثاری که پیش از این در کارگروه حافظه جهانی ارزیابی شده بودند برای ثبت در این کمیته بررسی و گواهی ثبت تعدادی از آثار که در جلسات پیشین نهایی شده بود به صاحبان اثر ارائه شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.