در این نوشته سعی داریم تا نگاهی به مهمترین پیشرفت های علمی در حوزه فناوری در اولین دهه قرن بیستم داشته باشیم.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، پیشرفت علم و فناوری در دهه های اخیر سرعت زیادی به خود گرفت است و ما هر روزه شاهد هستیم که اختراع و ابداع جدیدی در این حوزه صورت می گیرد. در این نوشته سعی داریم تا نگاهی به مهمترین پیشرفت های علمی در حوزه فناوری در اولین دهه قرن بیستم داشته باشیم.

سال 2000 و انقلابی در حمل و نقل پاک

در این سال اولین سیستم الکترونیکی حمل و نقل برای انسان ساخته شد. این سیستم به وسیله دو چرخ با نیروی الکترونیکی حرکت کرده و به وسیله استفاده از حسگرهای پیشرفته و سیستم های ژیروسکوپی ثبات خود را حفظ می کند. این سیستم هوشمند به حرکات بدن انسان پاسخ داده و با تغییر جهت و حرکت بدن تغییر جهت می دهد. این وسیله که با سرعت 19 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند در سال 2001 وارد خط تولید شد.در سال 2006 نیز مدل ارتقاء یافته این ماشین وارد بازار شد.


سال2001 و امیدی برای بیماران کلیوی

در سال 2001 و در کنار معرفی سیستم iPod اختراع مهم دیگری نیز معرفی شد و آن هم کلیه مصنوعی بود. این سیستم که با استفاده از سلول های کلیه جانوران طراحی و ساخته شده است برخلاف دستگاه های دیالیز قدیمی که فقط از سیستم های مکانیکی بهره می بردند در این سیستم جدید هم از سیستم مکانیکی و هم از سلولهای طبیعی بهره گرفته شده است. این سلولهای در پشت غشاء مصنوعی در دستگاه قرار گرفته و در عین انجام وظایف معمولی کلیه مثل تصفیه خون ، با خون انسان ترکیب نمی شود.

سال 2002 و دستکش هوشمند

در سال 2002 میلادی ما شاهد اختراع دستکش هوشمند بودیم. این دستکش از نظر ظاهری تفاوتی با سایر دستکش ها ندارد اما به خاطر داشتن حسگرهایی در داخل دستکش ، این سامانه قابلیت تشخیص هویت فردی که دستکش را به دست کرده است دارد. این عمل با شناسایی نوع حرکات دست شخص انجام می گیرد و می تواند اطلاعات را به صورت ارتباط بی سیم به صفحه نمایشی در فاصله نزدیک منتقل کند.

سال 2003 و پیشرفت در فناوری خودرو 

شرکت تویوتا در این سال یک خودرو برقی / بنزینی را به بازار عرضه کرد. فناوری دومی که در این خودرو به کار رفته بود بحث سامانه " پارک خودکار" است که به کمک یک نرم افزار تعبیه شده در داخل خودرو و یک دوربین کار گذاشته شده در عقب اتومبیل وظایف خود را انجام می دهد.

سال 2004 و کفش هوشمند آدیداس

اختراع معروف این سال از شرکت معروف ورزشی آدیداس بود. کفش هوشمند "آدیداس 1" که دارای حس گرهای هوشمندی بوده و در حالت های مختلف تصمیم می گرفت که چه وضعیتی در کفش برای پای کاربر استفاده کننده مناسب است.

 

سال 2005 و شروع به کار یوتیوب

سایت یوتیوب در این سال کار خود را آغاز کرد. این سایت یک مرکز برای به اشتراک گذاری کلیپ های تصویری است که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی را در بین کاربران اینترنتی پیدا کرده است.

سال 2006 و انقلابی در مکان یابی

در این سال ما شاهد معرفی سیستم مکان یاب رادیویی با عنوان Loc8tor بودیم. این سیستم با وصل کردن فرستندهای کوچک رادیویی به وسایل با ارزش و کوچک ما به ما کمک می کند که در صورت مفقود شدن این وسایل با کمک فرستند و گیرنده امواج رادیویی موجود آن وسیله را پیدا کنیم.

سال 2007 و شاهکار اپل
در سال 2007 ما شاهد معرفی iPhone از طرف شرکت اپل بودیم. این اختراع انقلابی در زمینه تلفن های همراه با استفاده از تکنولوژی لمسی جدید و سیستم های عامل پیشرفته یک انقلاب واقعی در زمینه تلفن های همراه بود.

سال 2008 و سیستم تست DNA

در این سال ما شاهد معرفی یک شاهکار در عالم پزشکی بودیم. در این سال سیستم تست و تشخیص دی ان ای به بازار آمد. تا قبل از این انجام تست های مربوط به دی ان ای مسیری طولانی و گران قیمت بود. این سیستم جدید این قابلیت را به افراد عادی می دهد که با کمک این دستگاه به وضعیت ژنتیکی خود را مشخص کرده و در صورتی که در شرایط خاصی باشید می توانید سریعتر نسبت به درمان اقدام کنید.

سال 2009 و حس ششم انسان

در این سال ما شاهد معرفی سیستمی بودیم که می تواند به نوعی حس ششم انسان را شبیه سازی کند. شما در این سیستم جدید یک دوربین و حس گرهایی را در اختیار دارید که ترجمه معنی حرکات دست شما و از طریق دوربین موجود تصاویر مربوط به آن را بر روی صفحه انواع کامپیوترها یا تلفن های همراه هوشمند پخش کند.

سال 2010 میلادی و انتقال اجسام
بحث انتقال انسان و اشیاء با سرعت بالا در مکانهای مختلف رویای همیشگی بشر بوده و بیشتر در فیلم های علمی – تخیلی به آن پرداخته شده است. در این سال دانشمند در مریلند آمریکا موفق شدند که اطلاعات موجود در یک اتم را به اتمی دیگری در فاصله 1 متری منتقل کنند./ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار