این روز‌ها که قیمت اجناس دچار تورم شده، از سال ۹۳ تاکنون قیمت شیشه گران نشده که هیچ؛ ارزانتر هم شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چشمانش پر شده بود و ناگهان اشک از چشمانش جاری شد، ماسک کهنه اش که برای کمتر دیده شدن بود را بالاتر کشید و سرش را پایین انداخت. نمی‌توانست به حرف هایش ادامه دهد، من هم تحت تأثیر حال بد او قرار گرفتم، هر چه فکر کردم تا جمله‌ای به او بگویم که از این حال در بیاید چیزی به ذهنم نمی‌رسید، چون به قول خودشان انتهای خط بودند و هیچ حرفی نمی‌توانست لبخند روی لب‌هایشان بیاورد.

دوازده سال در خیابان‌ها بودن او را حسابی پیر کرده بود، اما هروئین اراده او را گرفته بود و بر او غلبه کرده بود و هر جا که دوست داشت او را با خود می‌کشاند. امثال بهروز آنقدر در پارک پیدا می‌شد که اگر می‌خواستم پای دردِ دل تک تک آن‌ها بنشینم چند روزی زمان می‌برد، دلشان به اندازه تمام سال‌هایی که زندگی نکرده‌اند پر بود.

به سراغ جمعی دیگر رفتم، از پایپ‌های کنارشان معلوم بود که مصرف کننده شیشه هستند. شیشه را چند می‌خرید؟ گرمی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان. همین مواد را سال ۸۳ گرمی ۲۰۰ هزار تومان می‌خریدند. می‌گفتند قیمت همه‌ چیز سر به فلک کشیده، اما مواد مخدر از جمله شیشه قیمتش کمتر هم شده و دسترسی به آن هم راحت‌تر از همیشه است.

خودت را زدی به ندانستن یا واقعا نمی‌دانی که چه خبر است؟ اکبر یکی دیگر از آن‌ها بود که این جمله را پرسید و به خیابان‌ها و افرادی اشاره کرد که ظرف چند دقیقه هر موادی را بخواهی به تو می‌دهند. اکبر که از زمین و زمان گله داشت، دسترسی به شیشه و هروئین را راحت‌تر از پیدا کردن نان و نانوایی تعبیر می‌کرد. درست می‌گفت، چون دقیقا فروشندگان مواد دور‌تر از ما دیده می‌شدند و با دقت ما را زیر نظر داشتند، حتی یکی از مواد فروشان فردی را فرستاد که ببیند ما درباره‌ چه بحث می‌کنیم و آیا برای آن‌ها خطری داریم یا نه.

وقتی برای مصاحبه به این پارک در جنوب شهر رفتم نگران بودم که افراد معتاد حاضر به مصاحبه نباشند، اما آنقدر دلشان پر بود که خودشان برای صحبت کردن به سمتم می‌آمدند. یکی از آن‌ها سارا بود. کتانی‌های پاره صورتی، با مانتو و روسری رنگ و رو رفته، صورت ورم کرده و دندان‌های یک در میان، می‌گفت کنجکاو شدم ببینم از بقیه چه می‌پرسی! سارا که خودجو‌ش شروع به صحبت کرد گفت متولد ۷۶ هستم، ۱۲ سالم بود که پدرم من را به یک پیرمرد فروخت.

اعتیاد

در نگاه اول سارا زن میانسالی بود، اما افرادی که با او بودند سنش را تأیید کردند و گفتند، مواد این کار را با سارا کرده است، مواد همه چیز را می‌گیرد. از سارا هم پرسیدم که مواد را راحت تهیه می‌کنی؟ گفت: لای یک ۵۰۰ تومانی پاره، هروئینی که خریده بود را نشانم داد و چون پول دیگری نداشت محکم در دستش نگه داشته بود، از انتهای پارک خریده بود و به دنبال فویل می‌گشت تا امروز هم نشئه شود.

تلخی دیدن این افراد کمتر از جان دادن یک نفر در جلو‌ی چشممان نیست، چون به قول خودشان کسی که در حال مرگ است، یکبار می‌میرد، اما ما هر روز در حال جان دادنیم. شاید برای خیلی‌ها دیدن یک فرد معتاد عادی شده باشد، اما با هر کدام از آن‌ها که صحبت می‌کنیم، تازه به عمق این درد بزرگ پی می‌بریم و دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

کار اغلب این معتادان جمع کردن زباله و ضایعات بود، زباله و ضایعات برای آن‌ها حکم پول نقد را داشت و اگر مقداری غفلت می‌کردند، افراد دیگر آن‌ها را می‌دزدیدند. شاید فروش این ضایعات چند دقیقه طول بکشد، اما تهیه مواد مخدر زمان خیلی کمتری را می‌خواهد. آنقدر زیاد است و در دسترس که هیچکدام از آن‌ها حتی فرصت فکر کردن به کنار گذاشتن مواد را ندارند.

اعتیاد

نفر دیگری از این افراد از راه رسید، غلامرضا مصرف کننده شیشه بود، سن و سالش بیشتر از بقیه به نظر می‌رسید و با اشاره به دسترسی آسان به مواد گفت:چند روز پیش می‌خواستم یک آمپول مولتی ویتامین را بزنم، نزدیک یک ساعت طول کشید تا آن را بخرم و تزریق کنم، اما کمتر از ۵ دقیقه زمان لازم است که مواد را تهیه کنم، اگر می‌خواهی این را امتحان کنیم؟ ساعت را روی ۱۲:۳۰ دقیقه تنظیم کردم که ببینم حرفش درست است یا نه. با قدم‌های سریع رفت و در عین ناباوری ساعت ۱۲:۳۶ دقیقه با مقداری شیشه در دستش برگشت.۶ دقیقه زمان مفید تهیه کردن مواد برای غلامرضا بود، آن هم ماده‌ خطرناک شیشه که اثراتش غیر قابل جبران است.

مواد مخدر چندین سال است که تمام کشو‌های دنیا را درگیر خود کرده است و هر ساله بودجه‌های بسیار زیادی صرف مقابله با این پدیده شوم می‌شود. در کشور ما هم با این مسأله برخورد می‌شود و هر ساله شهدای زیادی از مرزبانی و نیروی انتظامی در راه جلوگیری از ورود مواد مخدر تقدیم کشور عزیزمان می‌شود. اما ضعف‌های عمده‌ای وجود دارد که موجب می‌شود، مواد فروشان زیادی در شهر‌ها جولان دهند.

در منطقه‌ای که به تهیه گزارش پرداختم در مدت زمان کمی می‌شود مواد مخدر را تهیه کرد، نمی‌شود گفت که در تمام مناطق کشور وضع به همین شکل است، اما باید این را پذیرفت که دسترسی به مواد مخدر بسیار آسان شده است.

این روز‌ها مواد فروشان فقط در خیابان‌ها و محله‌ها نیستند که به توزیع مواد مخدر می‌پردازند، آن‌ها در فضای مجازی و به صورت اینترنتی نیز فعال شده‌اند و مواد مخدر را به آسانی در اختیار افراد قرار می‌دهند. با اینکه اراده شخص مصرف کننده برای ترک مواد مخدر لازم است، اما دسترسی آسان به مواد مخدر به طور قطع باعث افزایش درگیر شدن افراد جدید و همچنین رها نشدن معتادان از این بیمار‌ی خواهد شد. حالا شایسته است که در راستای اقدامات آموزشی و پیشگیرانه‌ای که انجام می‌شود، برخورد با این گونه افراد بیشتر شود.

در همین رابطه سردار ناصر اصلانی معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین اقدامات این ستاد برای مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر خوشبختانه اقدامات مناسبی در این رابطه انجام داده است و در ۴ ماه اول سال جاری ۴۱۵ تن مواد مخدر کشف شد و شاهد افزایش ۳۹ درصدی کشفیات نسبت به گذشته هستیم.

سردار اصلانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۶۱ هزار نفر معتاد و و قاچاقچی جمع آوری شدند، گفت: امروزه در هر جایی که تقاضا وجود دارد، عرضه هم وجود دارد و در تمامی جهان این مسأله طبیعی است. اگر یک معتاد در یک روستا یا شهر وجود دارد باید مواد خود را تهیه کند و در مقابل نیروی‌های نظامی باید برنامه‌های مدونی برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند.

وی با بیان اینکه پلیس جمهوری اسلامی درباره شناسایی نقاط آلوده اقدامات مهمی انجام داده است، بیان کرد: پاکسازی نقاط آلوده و جمع آوری معتادان متجاهر و شناسایی فروشندگان مواد مخدر از جمله برنامه‌های پلیس به شمار می‌رود. مردم اگر در محل‌های زندگی و کار خود با نقاط آلوده مواجه شدند در اسرع وقت باید با پلیس تماس بگیرند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه در موضوع خرده فروشی در قانون ضعف داریم، خاطر نشان کرد: برای نگهداری از معتادان متجاهری که از سطح شهر جمع آوری می‌شوند با مشکل مواجه هستیم. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک از سوی مسئولان مربوطه شاهد بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر باشیم و شاهد دسترسی آسان مصرف کننده‌ها به مواد مخدر نباشیم.

سردار اصلانی افزود: دسترسی‌ها به مواد مخدر به دو گونه است؛ یک مکانی است که یک معتاد سالیان متمادی در آن مکان مواد مصرف می‌کند، نهایتا مواد خود را از مکان خاصی تهیه می‌کند، در سایر مناطق هم شاید مکان‌های خاصی برای خرید و فروش وجود داشته باشد که پلیس برخورد جدی با این موضوع دارد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به خرید و فروش برخی مواد مخدر در فضای مجازی، خاطر نشان کرد: آن کسی که سوداگری می‌کند به دنبال پول کثیف است و از هر حربه‌ای استفاده می‌کند، امروزه پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا یک بخش جدا و مشخص و مجهزی را برای متخلفان فضای مجازی تشکیل داده است و بسیاری از سایت‌ها شناسایی شدند و برخی صنوف در قالب عطاری خرید و فروش انجام می‌دهند که این صنوف متخلف شناسایی و پلمپ شدند. پلیس مبارزه با مواد مخدر در تمام کشور حضور دارند و به تازگی هم یک تفاهم نامه‌ای با سپاه و بسیج داشتیم که از نیرو‌های این ارگان‌ها هم استفاده کنیم.

وی با اشاره به ارزان بودن قیمت مواد مخدر، گفت: ما در ایران تولید شیشه نداریم. تا دو سال گذشته شیشه کمیاب بود و از کشور‌های همسایه وارد می‌شد. اقدام خوبی در شمال غربی صورت گرفته است و باند‌ها در قالب شبکه‌ها متلاشی شدند. متأسفانه از سال ۹۸ تولید شیشه در افغانستان بسیار چشمگیر بوده است؛ در سه ماهه اول سال ۴۱ درصد کاهش قیمت داشتیم.

سردار اصلانی بیان کرد: در موضوع حشیش، تریاک و هروئین با افزایش قیمت ۴۵ درصدی مواجه بودیم. ۷۶ درصد کشفیات با اقدامات اطلاعاتی انجام می‌شود؛ ضمن اینکه در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، کشور‌ها مرز‌های خود را کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین حشیش، تریاک و هروئین بین ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، خاطر نشان کرد: تمام کشور‌های خارجی و ضد انقلاب اقداماتی در جهت تشویق جوانان برای مصرف مواد مخدر انجام دادند و امروزه هر کسی به سمت مواد مخدر چه پر خطر یا کم خطر برود، پایان آن نابودی است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
این نشون میده قاچاقچیان مواد مخدر بهتر از مسئولین بلدن شرایط رو کنترل کنند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۳:۲۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
والا من که دیروز خریدم ارزون نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
قانون باید برای این مفسدان فی الارض حکم بسیار سنگین اعدام ویا زندان بدون از مرخصی حداقل هر دوسال یکبار مرخصی مگر در صورت اصلاح شدن به آنها بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
ما از شما بیشتر از این رو توقع نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
متری شیش و نیم
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۹:۰۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
چطور سوخت گازیل را شدیدا کنترل میکنند ولی مواد مخدر را نمیتونند شما جلوی سوخت گازییل را به شدت گرفتید دستهای پشت پرده هستند هر چیز به نفع خودش هست انجام میدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
مقصر خودتونین گران نمیکنند که مشتری دائم داشته باشند اما ، شما نه یهو 300درصد گرون میکنین خب تابلو کسی نمیخره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
آیا از خودتون نمی پرسید مرزهایی که هیچ جنبنده ای از آن رد نمی شود چ جوری این مواد راحت داخلش میاد؟بدانید دست هایی پشت پرده که دیگه......
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۰۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
داداش تو یا مصرف کننده ای یا تولید کننده که قیمت ها رو به خوبی می دانی شاید هم محتکر شیشه ای ودچار زیان شده ای.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
آقا از دیروز شیشه هم گرون شد چرا تیتر زدی داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
نه آقا دروغه .شیشه هم گرون شده.خودم دیروز رفتم خریدم خیلی گرون شده .متری خدا تومان شده.خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۵:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
از اقاي ريسي خواهش ميكنم مجازات خيلي خيلي سنگيني براي توليد كننده و فروشندگان شيشه اجرا كنن كه بخاطر پول خيلي ها رو نابود كردن. شيشه خيلي ماده خطرناكيه نميدونم تو كشور ما چرا اينقد راحت پيدا ميشه در حالي كه تو كشوراي ديگه مجازات ي قرص استامينفون بدون نسخه سنگين تر از فروختن شيشه تو ايرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
کی سرمایه گزاری کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
چه به سر ملت آوردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
شیشه ارزون تر از 93 شده باور پذیره بعید میدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
چه مدیریتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
اقتصاد بدین دست گردانندگان مواد مخدر
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
بدین؟؟؟؟؟هسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
چرامابدن سالم روبایدمریض کنیم حیف نیست عمرمون بزاریم پای موادحیفه به خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۲:۳۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۲۳:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
بجز شیشه و مواد مخدر
قیمت زعفران هم تغییر نکرده
از زعفران کاران دعوت می کنیم به کمین آتش زدن پیاز زعفران بپیوندن شاید مسئولین تکانی بخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
بدبخت ها لبنیات وگوشت که نمیتونن بخورم حداقل دلشون به یک چیز خوش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
حالاکه ارزون هست بخریم اشکال ندارد یا از نظر دولت درست نیست خریدش چون دولت مخالف ارزونی هست
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۳۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
با وجود تحصیلات عالی در فرزندان بیشتر خانواده ها نبود شغل مطمئن و همچنین گرانی بیش از حد طلا خودرو لوازم خانگی و مسکن و اجاره بها و اقلام مصرفی خانوار دیگه کدام جوان عاقلی میره سمت تشکیل خانواده مطمعنا جوانی که هنوز مانده تا از خامی در بیاد با کوچکترین تحریک از طرف دوستان که علتش بر میگرده به سو مدیریت دولت و سایر دستگاههای نظارتی به سمت مواد و فحشا و خیلی چیزهای نامتعارف دیگه خود به خود کشیده خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
سیدامیرخوبی سرشت
۱۰:۱۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
واقعا تاسف آوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
اگر شیشه و مواد مخدر گران بشه که افراد معتاد قصر در میرن وقتی هدف نابودی تک تک افراد جامعه باشد باید مواد ارزون باشه حالا یکی با مواد ناک اوت میشه یکی با گرونی خوراکی وملزومات زندگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
حبابه خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
هرکه سال 86هفت ملیون تومان سکه خریده بود الان 400ملیون بی ارزشی پول ما وحقوق کم بازنشستگان فرهنگی
آخرین اخبار