نگاهداشت از زبان، تاريخ و تمدن فارسي با توجه به رابطه مستقيم زبان و انديشه و برخورداري از ادبيات متمدن و سترگ صيانت از فرهنگ كشور است.

به گزارش خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛مراسم افتتاحيه همايش بين المللي گسترش زبان و ادبيات فارسي ،امروز با حضور "عباسعلي وفايي" رئيس دانشكده ادبيات و زبانهاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي،دبير شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي و رئيس همايش بين المللي گسترش زبان و ادبيات فارسي،"صدر الدين شريعتي"رئيس دانشگاه علامه طباطبايي،"محمد باقر خرمشاد" رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،‌"ارسلان قرباني" قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل،مديركل دفتر همكاري هاي علمي بين المللي و رئيس دبيرخانه ستاد گسترش زبان فارسي و ايران شناسي خارج از كشور و "رضا حميدي" مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالن عضدي واقع در دانشكده ادبيات و زبان هاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد.

عباسعلي وفايي ،رئيس دانشكده ادبيات و زبانهاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي و رئيس همايش بين المللي گسترش زبان و ادبيات فارسي گفت:خوشبختانه در طول تاريخ زبان و ادبيات فارسي به دليل آنكه محصول ملتي متمدن،‌تاريخي و متفكر بوده در سطح بين الملل درخشيده و حضور بيش از 60 تا 70 مهمان خارجي در همايش كنوني گسترش زبان و ادبيات فارسي گواه اين ادعا است.

وي افزود:در حوزه ادبيات معاصر نياز به بهره مندي از شيوه هاي مدرن براي ترويج زبان و ادبيات فارسي محسوس بوده و اميد اخذ نتايج خوبي از همايش بين المللي گسترش زبان و ادبيات فارسي مي رود.

رئيس دانشكده ادبيات و زبانهاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به ناتواني مسئولان كنوني در صورت كاهش قلمرو زبان فارسي در امر پاسخگويي به نسلهاي آينده اظهار داشت:مميزه ي هر كشور بزرگ؛برخورداري از ادبيات متمدن و سترگ بوده و نگاهداشت زبان فارسي صيانت از كشور است.

وفايي تاكيد كرد:ايران به واسطه توان زبان فارسي در ايجاد مضامين و مفاهيم جديد نيازمند كوشش دو چندان مسئولان در امر گسترش زبان و ادبيات فارسي است.

وي تصريح كرد:سستي زبان،معنايي جز سستي انديشه ندارد.

زبان ديواني تركان عثماني،زبان فارسي است

همچنين؛صدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به طرح دو واژه زبان و لسان در قرآن كريم گفت:لسان به معناي اختلاف،گستردگي و تفاوتهايش و به عنوان يكي از آيات الهي در آفرينش جهان به شكل جمع در كتاب آسماني مسلمانان آمده است.

وي افزود:كلمه "بيان" برخلاف كلمه لسان به دليل نهفتگي وديعه اي با اين عنوان از طرف خداوند در وجود انسان به عنوان يكي از اصول فطري و آفرينشي به صورت مفرد در قرآن كريم آمده و تفاوتي از لحاظ قرارگيري قدرت برقراري ارتباط با ديگران و انتقال مفاهيم مساوي در آفرينش وجود ندارد.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي به باروري زبان فارسي درخصوص معاني انساني،فرهنگي و اخلاقي اشاره كرد و گفت:چنين زباني جاودانگي و تاثيرگذاري بيشتري در طول تاريخ جوامع بشري دارد.

شريعتي،ماندگاري زبان فارسي را در تمامي دوران هاي تاريخي جهان انكارناپذير دانست و افزود:زبان فارسي در حمل بار مفاهيم و مضامين انساني يدطولايي داشته و در وجود مخاطب اثر فهم را شيرين مي‌كند.

وي با اشاره به مشهود بودن واقعيت دلبستگي جهانيان به زبان فارسي اظهار داشت:با نگاهي به تاريخ ملل و دول ؛زبان فارسي را مي‌توان دومين زبان اسلام دانست.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي تصريح كرد:زبان فارسي بار تمامي مفاهيم اسلامي را از شرق جهان اسلامي تا غرب اين گستره مذهبي به دوش كشيده و جايگاه رفيعي در تبيين مباني عالي اسلام دارد.

شريعتي در پايان،زبان ديواني تركان عثماني را زبان فارسي دانست و خبر از اخذ تصميمي در باب استقلال دانشكده ادبيات و زبان فارسي هاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي داد.

لازم به ذكر است؛همايش بين المللي گسترش زبان و ا دبيات فارسي كه امروز با حضور 58 زبان شناس فعال در حوزه ادبيات فارسي از 15 كشور چون اكراين،لهستان،پاكستان،هندوستان،قزاقستان،تركيه،بوسني و هرزگوين،روسيه،اتريش،ايتاليا،افغانستان،فرانسه، تاجيكستان، انگليس و ايران افتتاح شد.

28 دي ماه و پس از برگزاري هفت نشست با حضور افرادي چون حسن حائري،‌احمد تميم داري،علي مصدق،ميرزا ملااحمد، سيد ضيا الدين تاج الدين،احمد صفارمقدم،بيگ باغبان،غلامحسين غلامحسين زاده، ويدا شقاقي، روح اله بهراميان، سترك مانوكيان، فريدون اكبري شلدره،بهاء الدين اسكندري،ماندگار محمودي،نعمت اله ايران زاده،فاطمه اكبري،داوود اسپرهم،مجتبي منشي زاده،مارينا كامپلي نوا، ناميرا كارا، خليل اويچ در ساعت 16:25 و سالن شهيد عضدي واقع د ر دانشكده ادبيات و زبان هاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي، به ايستگاه آخر خود مي‌رسد./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار