آب در دسترس ترین نوشیدنی فصل گرم

در این روز‌های گرم تابستانی خیلی‌ها هوس سرکشیدن یک نوشیدنی سرد و خنک را می‌کنند و دم دستی‌ترین این نوشیدنی‌ها، آب است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فرزاد بابایی نایب رئیس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با اشاره به خطرات نوشیدن آب سرد گفت : خیلی‌ها در این روز‌ها به مصرف آب سرد و خنک روی می‌آورند و این درحالی است که مصرف آب با دمای خیلی بالاتر یا خیلی پایین‌تر از دمای بدن می‌تواند آسیب رسان باشد.

او گفت : نوشیدن آب سرد و خنک موجب تغییرات در عروق خونی شده و این تغییرات بر تولید شیره گوارشی اثرگذار است، این تاثیرات نهایت بر فعالیت سیستم گوارشی اثر گذاشته و موجب اختلال در کارکرد این سیستم و بروز سوء هاضمه می‌شود.

بابایی در خصوص تاثیرات نوشیدن آب سرد بر چرب شدن کبد افزود: هنوز پایه علمی برای این حرف به دست نیامده، اما اثرات منفی آب سرد بر دستگاه گوارش ثابت شده و کبد هم بخشی از این دستگاه است.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: دمای آب مصرفی نهایتا باید سه تا پنج درجه پایین‌تر از دمای بدن باشد و بیشتر از این مقدار بویژه در طولانی مدت آسیب‌های جدی برای دستگاه گوارش خواهد داشت.

بابایی در خصوص میزان مصرف آب در این روز‌های گرم ادامه داد: در منابع بسیاری توصیه به نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز می‌شود و باید توجه داشت این میزان آب هم آب نوشیدنی معمولی را شامل می‌شود و هم آبی که از طریق مصرف غذا و سبزیجات وارد بدن می‌شود.

او افزود: در بسیاری مواد خوراکی و بویژه میوه و سبزیجات، آب پنهان داریم، بطوری که ۹۰ درصد کاهو از آب تشکیل شده و مصرف این نوع خوراکی‌ها می‌تواند حجم مناسبی از آب بدن را تامین کند.

بابایی گفت: آنچه که در این میان مهم است این است که افراد باید قبل از تشنه شدن آب بنوشند، زیرا بروز احساس تشنگی نشان دهنده ایجاد اختلال در سیستم و مکانیسم‌های متابولیسمی بدن است و باید پیش از آن، آب کافی در اختیار آن‌ها قرار گیرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.