ورزش صحیح به طور کلی به حفظ سلامت بدن و ذهن کمک می‌کند، اما برخی تمرین‌ها برای اصلاح ناهنجاری‌های جسمی بسیار مفید و کارساز هستند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ناهنجاری‌های فیزیکی، کف پای صاف است. این عارضه می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، اما در ساده‌ترین حالت، راه رفتن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر افرادی که کف پای صاف دارند، پس از پیاده روی‌های طولانی از درد پا شکایت می‌کنند. همچنین ممکن است قسمت داخلی مچ پا متورم شود. درد را می‌توان در قسمت‌های دیگری مانند زانو، لگن، ساق پا و کمر نیز تجربه کرد.

صافی کف پا منجر به توزیع نامتوازن وزن بدن می‌شود، در نتیجه به آهستگی کفش‌ها دچار انحراف غیرعادی به یک سمت خواهند شد.

درد کف پای صاف، معمولا به مرور بروز پیدا می‌کند، اما ممکن است در مواقعی فرد، درد ناگهانی را حس کند که استفاده از کمپرس سرد می‌تواند تا حدی بهبودی حاصل کند.

تمرین‌های ورزشی مناسبی وجود دارند که می‌توان با انجام آن‌ها تا حدی به کاهش این آسیب کمک کرد، چرا که ممکن است عمل جراحی عوارضی را به دنبال داشته باشد. این عوارض شامل عفونت، بدشکلی و تغییر شکل پا، کاهش حرکات قوزک پا، درد بی وقفه، التهاب تاندون آشیل و عضلات کف پا می‌شوند.

اگر کف پای صاف دارید بهتر است از کفش‌های مناسبی که قوس پا را حفظ می‌کنند استفاده کنید.

در تمرین‌های ورزشی اصلاحی برای این ناهنجاری، باید عضله درشت نی قدامی و درون گرداننده تقویت شوند و عضلات برون گرداننده، تاندون آشیل و عضله دو قلو پشت ساق پا تحت کشش قرار گیرند.

به خاطر داشته باشید تمریناتی که در ادامه معرفی می‌شوند را حداقل روزی دو بار انجام دهید تا فرآیند ترمیم و بهبودی تسریع شود و درد به زودی کاهش پیدا کند.

البته نباید فراموش کرد که مراجعه به پزشک و مشورت با یک فرد متخصص، بر هر اقدامی اولویت دارد.

تمرین ۱

روی زمین نشسته و پا‌های خود را دراز کنید. یک طرف باند الاستیک یا حوله را دور قسمت برجسته پا که کمی پایین‌تر از انگشتان است قرار دهید و طرف دیگر با دستانتان بکشید. زانو را در حالت مستقیم حفظ کنید و پنجه پا را به سمت صورت بکشید. این حالت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید. این تمرین را برای هر کدام از پا‌ها سه مرتبه تکرار کنید.

تمرین ۲

این حرکت به تقویت عضلات خم کننده انگشتان کمک می‌کند. روی یک صندلی بنشینید. یک حوله را جلوی صندلی به شکل صاف پهن کنید، پای خود را روی قسمت جلوی آن گذاشته و سعی کنید حوله را با انگشتان خود لوله و زیر پا جمع کنید. این تمرین را دو بار در روز و هر بار ۷ تا ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

در قسمت آتی، چند تمرین دیگر برای کمک به بهبود عارضه کف پای صاف را مرور خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار