دبیرکل اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: با تلاش‌های مدیران ارشد و بخش خصوصی کاهش صادرات در استان کمتر از میانگین کشوری بوده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ داریوش پناهی دبیرکل اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: سیاست‌های ارزی اعلام شده توسط بانک مرکزی بسیار متغیر است و راه‌هایی که پیش پای صادر کننده برای برگشت ارز حاصل از صادرات گذاشته می‌شود دشوار است و صادر کنندگان به سختی می‌توانند مکانیزم درستی را اجرا کنند.

او افزود: به دنبال این سیاست‌ها امکان اینکه بانک‌های کشورهای همسایه ارز را برای بانک‌های ایرانی و مراجع ارزی بفرستند بسیار کم است بنابراین سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بر روی صادرات تأثیر گذاشته و صادرکنندگان ظرف ۳تا۴ ماه فرصت دارند ارز را برگردانند.

دبیرکل اتاق بازرگانی کرمانشاه عنوان کرد: با توجه به شرایطی که در حوزه‌های بانکی وجود دارد، امکان بازگشت ارز در این مدت وجود ندارد بنابراین روی صادرات اثر منفی می‌گذارد و صادرکنندگان واقعی رغبتی برای ادامه این کار ندارند زیرا احتمال می‌دهند نتوانند ارز را برگردانند.

پناهی ادامه داد: این موضوع شامل صادرات کالاهای صنایع دستی، صنایع غیر دستی، کالاهای مختلف، محصولات کشاورزی، معدنی می‌شود.

این مسئول گفت: در استان کرمانشاه با تلاش‌های مدیران ارشد و بخش خصوصی کاهش صادرات کمتر از میانگین کشوری بوده به گونه‌ای که در کشور بالای ۴۰ درصد کاهش صادرات داشته‌ایم اما در استان کرمانشاه ۱۸ درصد اتفاق افتاده است.

او بیان کرد: در حوزه صنایع دستی نیز محصولاتی نظیر گیوه و گلیم هرسین با مقادیر مناسب صادر می‌شد اما با توجه به سیاست‌های ارزی تحت تأثیر قرار گرفته و صادرکنندگان این محصولات به این دلیل که نمی‌توانند ارز را به راحتی برگردانند محتاط‌تر عمل می‌کنند و همانند سابق صادرات انجام نمی‌دهند.

دبیر کل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: پیشنهاد می‌شود بانک مرکزی، بانک‌های ایرانی که در عراق قرار دارند را فعال کند و صادرکنندگان که کالا را صادر می‌کنند از واردکنندگان بخواهند ارز را به بانک‌های ایرانی تحویل دهند و رسیدی دریافت کنند که آن رسید را به صادرکنندگان تحویل بدهند و آنها از بانک پول ریالی دریافت کنند؛ این بهترین مکانیزم اجرایی است.

پناهی گفت: همچنین زیرساخت‌های تجاری نظیر محوطه سازی، اجرای طرح جامع پرویزخان و جاده سازی در مرزهای تجاری نیز هرچه سریع‌تر تکمیل شود زیرا سبب رونق صادرات، ایجاد اشتغال و توسعه استان می‌شود.

انتهای  پیام/ز 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.