آزاد گفت: نرخ عوارض آزادراه ها دو سال است که هیچ تغییر و یا افزایشی نیافته است که این خود باعث بی انگیزگی سرمایه گذاران می شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی آزاد دبیر انجمن شرکت های راهسازی در گفت و گو با شبکه خبر با بیان اینکه شرکت های راهسازی که در توسعه راه ها سرمایه گذاری می کنند باید انگیزه برای ورود داشته باشند، اظهار کرد: در توسعه آزادراه ها باید هر سال نرخ عوارض افزایش یابد اما هم اکنون دو سال است که این نرخ تغییری نکرده است.

او تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی باید هر سال عوارض آزادراه ها را ابلاغ کند اما هم اکنون به دلیل شرایط خاص، این موضوع  ابلاغ نشده است.

آزاد با بیان اینکه متاسفانه اهتمام کافی برای پرداخت به موقع عوارض وجود ندارد، گفت: سرمایه‌گذاران به دلیل آنکه مشکلات مختلفی در این حوزه ایجاد شده، مخالف الکترونیکی شدن عوارض هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با اشاره به اینکه راهسازی زمینه ساز توسعه اقتصادی و فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور‌ها است ادامه داد: دولت باید برای توسعه راه‌ها اقدامات موثری را در این زمینه انجام دهد.

آزاد با اشاره به اینکه تمامی آزادراه‌های کشور مجهز به عوارض الکترونیکی هستند، اظهار کرد: پروژه سرمایه گذاری آزادراه‌ها برای عوارض الکترونیکی انجام شده چراکه باعث رضایتمندی رانندگان و تسهیل در عبور و مرور رانندگان شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی تصریح کرد: اخذ عوارض الکترونیکی باعث تسهیل در عبور و مرور و کاهش بار ترافیکی می‌شود.

آزاد با بیان اینکه در این روش حساب و کتاب در اخذ این عوارض برای سرمایه گذاران راحت‌تر می‌شود، افزود: به دلیل مشکلاتی که در این بخش ایجاد شده هم اکنون بسیاری از سرمایه گذاران مخالف این اقدام هستند.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با اشاره به اینکه ساخت راه به صورت مشارکت با کمک دولت و سرمایه گذار انجام می‌شود افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه داریم که باید ساخت آن‌ها تداوم داشته باشد، چرا که نقش موثری در سازندگی کشور دارد.

آزاد تصریح کرد: ما در الکترونیکی کردن عوارض از دانش جهانی استفاده کردیم، ولی فرهنگ سازی‌های لازم در اجرای این طرح لحاظ نشده چرا که فرهنگ سازی و تعهد مردم بر انجام وظایف در پرداخت‌های عوارض صورت نگرفته است.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی یادآور شد: رعایت مسائل اجتماعی در سرمایه گذاری برای آزادراه‌ها مسئله اول و حیاتی است.

آزاد اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی برای بازگشت سرمایه سرمایه گذاران به ویژه در پروژه‌های راهسازی مسئله اول و حیاتی است، چراکه بازگشت سرمایه و سود شرکت‌ها باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌ها می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق قرارداد برآورد‌های اولیه در زمان اجرای پروژه‌ها انجام می‌شود به طور مثال در قراردادی برای ساخت یک پروژه راهی عنوان شده که در ۱۸ سال سهم سرمایه‌گذار باید بازگردد، اما بسیاری از این برگشت سرمایه‌ها و سود‌ها باز نمی‌گردد.

او اظهار کرد: بسیاری از جذابیت‌های سرمایه گذاری در این بخش‌ها به دلیل عدم برگشت سرمایه‌های از بین رفته است.

آزاد با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولیت اجتماعی درک نشده از طرف جامعه و رانندگان باعث می‌شود که شرکت‌های سرمایه گذار با این عوارض در پروژه‌های بعدی سرمایه‌گذاری نکند گفت: بسیاری از پروژه‌ها در مدت عملیات پیمایش به طور مثال ۱۸ سال هیچ بازگشت سرمایه ای را تامین نمی‌کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در زمان بازگشت سرمایه‌ها، رانندگان به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نمی‌کنند به طور مثال در آزادراه تهران _ ساوه از ۱۰۰ درصد ترافیک عبوری ۷۰ درصد از آن‌ها مجوز عبور ندارند و کارت‌های خود را برای عبور شارژ نکرده‌اند که این امر باعث شده که مشکلات سرمایه گذاری برای شرکت سرمایه گذاری ایجاد شود.

او به راهکار‌های ارائه شده در این بخش هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از راهکار‌ها برای آن است که قوانین بازدارنده‌ای را برای رانندگان ایجاد کند و پلیس راه مانع عبور آن‌ها شود.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی تاکید کرد: هم اکنون برای رانندگانی که بدون عوارض عبور می‌کنند تنها یک پیامک از طرف شرکت سرمایه‌گذاری به رانندگان ارسال می‌شود که شما مبلغ عوارض را پرداخت نکرده اید، ولی متاسفانه تمامی این عبور‌ها حساب و کتاب ندمی شوند و هم اکنون زمینه همکاری بین پلیس راه، شرکت سرمایه گذاری و وزارت راه و شهرسازی خوب محقق نشده است.

آزاد تاکید کرد: این مشکل در این زمینه آن است که باید جلسات تازه و جدیدی برای ارائه راهکار‌ها برگزار شود و پلیس راه و شرکت‌های سرمایه گذار وزارت راه و شهرسازی در این بخش راهکار‌هایی جدید را ارائه دهد.

او بیان کرد: باید پلیس راه همکاری لازم را انجام دهد تا هزینه‌های مشخص در این بخش پرداخت شود.

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ آزادراه ساختن در ایران برای مردم و مسئولان جا نیفتاده است، گفت: شرکت‌هایی که هیچکدام سرمایه اولیه شان در پیمایش تحقق نیافته باید عوارض آزادراهی را هر سال وزارت راه و شهرسازی به موقع ابلاغ کنند، ولی به دلیل شرایط خاص کشور در این مورد، وزارت راه و شهرسازی دو سال است که مبلغ جدید عوارض آزادراهی را اعلام نکرده و این موضوع به تأخیر افتاده است و جذابیت سرمایه‌گذاری را از بین برده است.

او اضافه کرد: هیچ راهکار دیگری وجود ندارد و همکاری مردم، حمایت پلیس راه و وزارت راه و شهرسازی در این بخش باید صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار