مدیر فنی شرکت غله و خدمات بازرگانی زنجان با اشاره به  اینکه تا پایان این هفته پرونده خرید کلزا از کشاورزان استان بسته می‌شود گفت: تا امروز ۴۷۰ تن کلزا از کشاورزان زنجانی خریداری شده است.

دانه روغنی کلزامدیر فنی شرکت غله و خدمات بازرگانی زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با بیان اینکه تا امروز ۴۷۰ تن کلزا از کشاورزان زنجانی خریداری شده است ارزش ریالی این میزان دانه روغنی خریداری شده را ۲ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان اعلام کرد.
 
او افزود:  تا امروز ۳۶۹ میلیون تومان از مطالبات کلزا کاران  استان پرداخت شده است.

رحمنی با اشاره به کاهش خرید کلزا از کشاورزان استان  ادامه داد: پیش بینی خرید حدود یکهزار و ۲۰۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان زنجان محقق نشد.

او   با اشاره به اینکه کلزا‌های خریداری شده در قالب ۱۸۲ محموله و از ۱۳۶ کشاورز در استان زنجان خریداری شده  علت کاهش خرید تضمینی کلزا را کاهش تولید این محصول به علت شرایط آب و هوایی، تنش‌های خشکی، سرمازدگی بیان کرد.

او اظهار کرد: امسال محصول کلزاکاران استان در ۸ مرکز خرید که در شهرستان‌های تولیدکننده کلزا دایر شده بود به قیمت هر کیلوگرم ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال به نرخ تضمینی مصوب دولتی خریداری می‌شود  که بیشترین خرید کلزا  با ۱۰۰ تن در مرکز خرمدره صورت گرفته است.

دانه گیاه روغنی کلزا حاوی ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن و کنجاله آن حاوی ۳۵ تا ۴۰ درصد پروتئین است، روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسید‌های چرب غیراشباع و داشتن پایین‌ترین میزان اسید‌های چرب اشباع (حدود ۷%) جزو با کیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است و کنجاله کلزا نیز به عنوان یکی از مناسب‌ترین منابع در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشت کلزا همچنین سبب افزایش مواد آلی خاک و بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود.

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.