قربان تا غدیر/۱

نقش بصیرت در شناخت دشمن و مقابله با آن چیست؟/ بصیرت‌افزایی؛ حافظ امنیت جامعه اسلامی

بهترین راه مقابله با دشمن شناخت مسیر و نقشه راه اوست که با بصیرت‌افزایی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از مهم‌ترین رفتار‌هایی که نسبت به دشمن می‌بایست در پیش گرفت، دشمن‌شناسی است. دشمن‌شناسی به ما کمک می‌کند تا افزون بر شناسایی قدرتش، از نقاط ضعف او نیز آگاه شویم. همچنین دشمن‌شناسی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم اهداف و انگیزه‌های وی را بشناسیم و برای مقابله با آن نقشه راه داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین احمد بصیری کارشناس و پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش بصیرت در شناخت دشمن و مقابله با آن در جامعه امروزی، بیان کرد: حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند «ناآگاهی نسبت به دشمن و عدم شناخت و بصیرت می‌تواند سرچشمه تمام نیرنگ‌های طرف مقابل (دشمن) باشد». همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نقشه راه دشمن و بصیرت ما نسبت به آن، بیان کردند «بصیرت قطب نمای حرکت صحیح در اوضاع بحرانی و پیچیده امروز است.»

بصیرت نقش مهمی در حراست از جامعه اسلامی دارد/ ابزار هنر سلاح جدید دشمن امروز جهان اسلام است

این کارشناس و سخنران امور دینی با تأکید بر اینکه بصیرت نقش مهمی در حراست از جامعه اسلامی دارد، گفت: اگر کسی بصیرت نداشته باشد، چیزی نمی‌گذرد که در زمین دشمن بازی می‌کند و توسط بدخواهان خود محاصره می شود. «بصیرت» به معنای فهم درست و توانایی تحلیل فرد نسبت به واقعیت‌های موجود در جامعه است. در واقع بصیرت نقش مهمی در حراست از جامعه اسلامی دارد. بسیاری از ائمه اطهار (ع)، مبنای کار خودشان را روی همین بصیرت شناسی و جبهه شناسی دشمن قرار دادند.


بیشتر بخوانید


وی در ادامه با بیان اینکه یکی از دلایل عمده شکست‌های حکومت حضرت امیرالمومنین (ع)، بصیرت نداشتن مردم در زمانه امامت ایشان بود، ادامه داد: ما در اینجا با واژه بصیرت و دشمن روبرو هستیم. ابتدا باید دشمن را بشناسیم. همه می‌دانیم که دشمن در هر عصری شکل و ماهیت متفاوتی دارد؛ در یک نگاه کلی دشمن یک خط مشی دارد و همواره در جبهه مقابل است. هم اکنون دشمن تحولات سیاسی و اجتماعی امروز جهان اسلام را هدف قرار داده است.

بصیرت نقش مهمی در حراست از جامعه اسلامی دارد/ ابزار هنر سلاح جدید دشمن امروز جهان اسلام است

حجت الاسلام و المسلمین بصیری با اشاره به اینکه دشمنان در زمانه‌های متفاوت با سلاح‌های مختلف در مقابل جهان اسلام ایستاده اند، گفت: در هر دوره ائمه اطهار (ع) با شیوه و روش مخصوص به خود مقابل باطل ایستادگی کردند و در مقابل دشمن هم، با سلاح و دسیسه مخصوص به خود مقابل حق قرار گرفته است.

نقش بصیرت در شناخت دشمن و راه مقابله با آن/بصیرت افزایی؛حافظ امنیت در جامعه اسلامی

این کارشناس و سخنران امور دینی ادامه داد: در زمانه امامت امام علی (ع) و حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، شیوه دشمن جنگیدن تن به تن در میدان نبرد بود؛ اما این شیوه در زمان امام صادق (ع) و امام باقر (ع) تغییر کرد و دشمن مباحث فرهنگی را در میانه جنگ قرار داد.

بصیرت نقش مهمی در حراست از جامعه اسلامی دارد/ ابزار هنر سلاح جدید دشمن امروز جهان اسلام است

وی با یادآوری این موضوع که از زمان حضرت آدم ابوالبشر (ع) تا حضرت خاتم (ص) و ائمه اطهار دشمنان قسم خورده اسلام وجود داشتند و دارند، اظهار کرد: دشمنان اسلام از یاران ابلیس هستند.

حجت الاسلام و المسلمین بصیری با طرح این سوال که اگر امروز پیامبر اکرم (ص) حاضر بودند، نوع رفتارشان با دشمنان چگونه بود، تصریح کرد: امروز دشمن‌شناسی در رأس هرم عقل است؛ اما عقلی که بریده شده از آسمان وحی و نبوت است. یعنی عقلی که به آسمان وحی نیازی نداشته باشد و خود به تنهایی بتواند راهگشای ارتباط انسان با انسان، انسان با جامعه و حتی انسان با جهان هستی باشد.

تعیبر حضرت علی (ع) درباره معاویه

وی با بیان روایتی از حضرت امیرالمومنین (ع) صحبت‌هایش را ادامه داد و گفت: شخصی خدمت امام علی (ع) رسید و به حضرت گفت «معاویه خیلی عاقل است». اما حضرت در جواب او فرمودند «معاویه عقل ندارد، بلکه شیطنت دارد.» تعبیر امام درباره معاویه تعبیر زیبایی است. معاویه انسان معکوس است؛ اگر یک انسان را در نظر بگیریم، عقلش روی بدن و شکم و شهوات او قرار دارد، اما به فرموده امام (ع) معاویه شهوتش بر بدن و عقل او غلبه دارد.


بیشتر بخوانید


این کارشناس امور دینی ادامه داد: عقل بریده شده از وحی و نبوت مصادیق متعددی دارد و گاه در قالب هنر، ادبیات و مدیریت خود را نشان می‌دهد. یعنی این عقل دنیای انسان را چنان زینت می‌دهد که فریفته آن شود و نگاهش را از آسمان بردارد. در اینجاست که دشمن بر گرده تفکر انسان سوار می‌شود.

نقش بصیرت در شناخت دشمن راه مقابله با آن/بصیرت افزایی؛حافظ امنیت در جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین بصیری در پایان گفت: امروز می‌بینیم دشمن با استفاده از ابزار هنر که باید انسان را از زمین بلند کند و به آسمان برساند، انسان را از آسمان بریده و به ماندن بر زمین محکوم می‌کند و او را در شهوت و خودپرستی دنیا نگه می‌دارد. چیزی که مثال عینی و واقعی آن را در فیلم‌های هالیوودی و تهاجم فرهنگی امروز می‌بینیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
لعنت بر دشمنان اسلام
آخرین اخبار