رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، بر ساماندهی و رسمی شدن فعالیت‌های تجاری پیله وری و مرزنشینی در مرز‌های مشترک سیستان و بلوچستان با کشور‌های همسایه تاکید کرد.

ساماندهی فعالیت‌های تجاری پیله وری و مرزنشینی در سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان با اشاره به قابلیت‌های تجاری و صادراتی در مرز‌های مشترک سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حال حاضر شکل صادرات سیستان و بلوچستان ناشی از فعالیت‌های تجاری بصورت پیله وری و بازارچه‌های مرزی و مرزنشینی است که پتانسیل بالای کشور پاکستان و افغانستان در مجاورت کشورمان می‌طلبد تا شکل صادرات را به سمت صادرات بااستفاده از کارت‌های بازرگانی و صادرکنندگان معتبر تغییر بدهیم.

او بازار ۱۶ میلیارد دلاری کشور همسایه پاکستان و همچنین افغانستان و ضرورت سرمایه گذاری برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی با تجار کشور‌های همسایه را مورد تاکید قرار داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بسته بودن مرز‌ها به دلیل شیوع کرونا گفت: هم اکنون ۲۹ مرز کشور بازگشایی شده و امر صادرات و واردات و تجارت از طریق آن‌ها با کشور‌های همسایه در سلامت کامل انجام می‌شود.

او درهمین زمینه اضافه کرد به دلیل بسته بودن مرز‌ها ناشی از بیماری کرونا در سه ماهه اول امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد کاهش داشته است.

در این جلسه استاندار سیستان و بلوچستان هم با تاکید بر فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم در بازارچه‌های مرزی و گمرکات دو سوی مرز، از مرز‌های سیستان و بلوچستان بعنوان یک قابلیت بزرگ در امر تجارت و صادرات نام برد.

موهبتی همچنین از توجه به هنر قالی بافی و برگزاری نمایشگاه‌های دائمی محصولات تولیدی استان در مناطق مختلف کشور و خارج از کشور بعنوان اولویت‌های مهم در حوزه‌ی توسعه تجارت استان نام برد.

دکتردهمرده و دکترسرگزی نمایندگان مردم حوزه شمال سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی هم بااشاره به قابلیت‌های تجاری و بازرگانی درمنطقه سیستان از جمله فرش بافی و توسعه فعالیت‌های بازرگانی احداث پل ابریشم در میلک بر ضرورت فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم در این حوزه تاکید کردند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار