مردم آذربایجان‌شرقی به خصوص شهر تبریز در گذر تاریخ، همیشه پیشگام در انجام کار‌های خیر بوده و در خط مقدم کمک به هم‌نوع خود قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، کمک به هم‌نوعان نیازمند آموزه‌های دینی ما مسلمانان می‌باشد و مورد تاکید اسلام است. سیره عملی ائمه اطهار (ع) نیز بر این مهم تاکید دارد. امامان معصوم (ع) همواره حامی محرومان بودند و پیروانشان را نیز به یاری کردن مسکینان دعوت می‌کردند.

حدیثی در این باره از امام صادق (ع) نقل شده است که می‌فرمایند: هر مؤمنی که گرفتاری مؤمنی را بر طرف کند، خداوند ۷۰ گرفتاری دنیا و آخرت را از وی دور می‌سازد. حضرت علی (ع) در خفا و در شب‌های تاریک کوفه نان و خرما به دوش می‌کشید و ایتام و نیازمندان را اطعام می‌کرد. ما را همین افتخار بس که شیعه چنین امامانی هستیم و کمک به محرومان را از مکتب آن‌ها آموخته‌ایم.

مردم آذربایجان به خصوص شهر تبریز در گذر تاریخ، همیشه پیشگام در انجام کار‌های خیر بوده و در خط مقدم کمک به همنوع خود قرار گرفته‌اند. به طوری که چراغ سخاوتمندی همچنان در این دیار روشن است و خیرانی بوده و هستند که در گمنامی به یاری هموطنان نیازمند شتافته‌اند. اوج گرفتن روحیه ایثار و فداکاری در جامعه در شرایطی که مردم دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند یا حادثه‌ای طبیعی مانند سیل و زلزله رخ داده است، بی گمان دوران هشت سال دفاع مقدس در ذهن تداعی می‌شود. دورانی که هم‌دلی بین مردم موج می‌زد و همه در کمک به یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

اکنون نیز در این اوضاع وانفسای اقتصادی و شرایط دشوار کرونایی، مردم سخاوتمند استان در کمک به هم‌نوعان خود، حماسه‌ای دیگر خلق کردند و به یاری انسان‌های نیازمند شتافتند که طی ماه‌های اخیر کرونا علاوه بر تهدید سلامت، به اشتغال خانواده‌های محروم نیز آسیب رساند و مراجعات به کمیته امداد و سایر مراکز حمایتی را افزایش داد.

مرحله اول رزمایش ایران همدل، با مشارکت مردم و همراهی مسئولان آذربایجان شرقی در ماه مبارک رمضان و همزمان با اوج شیوع ویروس کرونا، برگزار شد و در این مرحله ۹۰ هزار بسته غذایی و ۱۶۷ هزار پرس غذای گرم به ارزش ۲۵ میلیارد تومان توسط کمیته امداد استان بین نیازمندان و آسیب دیدگان از بحران کرونا توزیع شد. البته در جمع آوری و توزیع کمک‌های مردمی بین نیازمندان کمیته امداد تنها نبود و نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر مانند سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد مستضعفان، سازمان بسیج مستضعفین، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و… آستین همت بالا زدند و به یاری هم‌نوعان آسیب دیده از کرونا شتافتند.

در این میان نباید از نقش پررنگ مراکز نیکوکاری، انجمن‌های اسلامی مساجد و هیأت‌های مذهبی به سادگی گذشت. چرا که این عزیزان نیز دوشادوش نهاد‌های حمایتی ده‌ها میلیون تومان در قالب تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی به اقشار نیازمند و کم درآمد کمک کردند و در مرحله دوم نیز کمک‌های خیرخواهانه شأن را تداوم خواهند داد.

در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر شکل‌گیری نهضت تعاون و احسان و تداوم رزمایش مواسات، هم‌دلی و کمک مومنانه، مرحله دوم این پویش مردمی برای دستگیری از نیازمندان از عید سعید قربان شروع خواهد شد و مردم نیکوکار استان با شرکت در این پویش بار دیگر حماسه‌ای از جنس همدلی خلق خواهند کرد. امید می‌رود این کمک‌ها تا عادی شدن شرایط و دفع ویروس کرونا استمرار داشته باشد.

در آستانه برگزاری مرحله دوم رزمایش ایران همدل، بار دیگر عطر ایثار و نیکوکاری در سراسر استان حاکم خواهد شد و مردم فهیم آذربایجان فرهنگ احسان و همدلی را به نمایش خواهند گذاشت. غم از رخسار فقرا خواهند زدود و مهربانی را میان شأن تقسیم خواهند کرد. خیران نیز همانند مرحله اول با اهدای بسته‌های معیشتی به یاری نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد خواهند آمد و با کمک‌های خود مرهم دل‌های شکسته خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.