رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد؛

افزایش ۶٠٠ درصدی قیمت اتوبوس از سال ۹۶ تا کنون

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: از سال ٩٦ تاکنون قیمت اتوبوس بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش داشته است، یارانه اختصاص یافته به اتوبوسرانی باید افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در حاشیه بازدید از سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: افزایش شدید نرخ ارز و از سوی دیگر شیوع کرونا که موجب کاهش استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و نیز تحمیل هزینه مازاد به شهرداری شده، شرایط دشواری را رقم زده و باید یارانه مصوب ۴۶۰ میلیاردتومانی سازمان افزایش پیدا کند.

او این سازمان را یکی از مهم‌ترین و بزرگترین زیرمجموعه‌های خدمات‌رسان شهرداری دانست و افزود: در ابتدای فعالیت شورای پنجم با چالش‌های مختلفی در حوزه اتوبوسرانی مواجه بودیم که یکی از آن‌ها مطالبات انباشته شده و تجمع‌های اعتراضی بخش خصوصی بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: این موضوع از دو منظر حائز اهمیت بود؛ نخست اینکه رضایت نسبی شهروندان باید افزایش یابد و دوم اینکه منافع بخش خصوصی و سازمان اتوبوسرانی تامین شود.

گندمی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز سبب شده تا هزینه‌هایی، چون خرید اتوبوس و تامین قطعات تا ۶ برابر افزایش پیدا کند، بیان کرد: این افزایش قیمت نگرانی‌هایی را برای شهرداری داشته و در کنار این مشکلات، بحران کرونا هم چالش دیگری شده است.

او با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا تعداد سفر‌های درون شهری با اتوبوس به صورت میانگین از ۸۵۰هزار سفر در روز به ۴۰۰هزار سفر کاهش پیدا کرده و ۲ ماه نیز سرویس‌دهی تعطیل شد، تصریح کرد: در اوایل فعالیت شورای پنجم، شهروندان تنها ٣٣ درصد از بهای تمام شده هزینه هر سفر را پرداخت می‌کردند، ولی در حاضر این عدد به ۲۰ درصد تقلیل پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه براساس برآورد‌های که ابتدای سال و با توجه به شرایط داشتیم شهرداری مشهد باید ماهانه ۳۵۰ میلیاردتومان درآمد داشته باشد که بتوان پاسخگوی نیاز‌ها و هزینه‌های جاری شهر باشد، تاکید کرد: از آغاز سال، پیش‌بینی کرده بودیم ۷۲ میلیاردتومان سازمان اتوبوسرانی کسب درآمد داشته باشد که ۳۰ میلیاردتومان آن تاکنون محقق نشده و علاوه بر این، هزینه‌های سنگینی بابت ضدعفونی، پرداخت هزینه‌های بخش خصوصی با وجود دو ماه تعطیلی نیز تحمیل شده است.

گندمی با اشاره به پیش‌بینی یارانه ۴۶۰ میلیاردی برای سازمان اتوبوسرانی در سال ۹۹، اظهارکرد: شرایط امسال بدون شک شرایط دشواری است و میزان یارانه تخصیصی به سازمان باید افزایش پیدا کند؛ میزان زیان‌ها باید با سرعت ارزیابی شود تا نسبت به مبلغ یارانه تخصیصی بازنگری صورت گیرد.

او همچنین با بیان اینکه سن ناوگان اتوبوسرانی مشهد در حال حاضر بیش از ۹ سال است که این عدد باید به ۵.۵ سال کاهش یابد، افزود: براساس برنامه‌عملیاتی، خرید اتوبوس هر ساله در دستورکار مدیریت شهری بوده است که به دلیل شرایط موجود محقق نشده است. به همین منظور نوسازی بخش زیادی از ناوگان فرسوده در دستورکار قرار گرفته و نصب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز برای بخشی از ناوگان که فاقد بودند، به اتمام رسیده است.

انتهای پیام//م. ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.