کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که خط مشی سیاست خارجی ایران، دیپلماسی همه سویی بوده و در صدد تعامل با همه کشور‌هاست.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توجه ایران به بلوک شرق و نگرانی آمریکا از این موضوع، گفت: هر کشوری در جهان به دنبال منافع خود است و برای تامین این منفعت به استراتژی‌های مختلف هم متوسل می‌شود.

او با بیان اینکه ایران هنگامی که از ناحیه غرب ناامید شد، به طور طبیعی به سمت شرق حرکت کرد، گفت: در مقاطع مختلف ممکن است جهت گیری سیاست خارجی ایران به سمت شرق یا غرب سنگینی کرده باشد، اما این به معنی نادیده گرفتن تمامی فرصت‌ها برای تامین منافع‌ها نبوده است.

شفیعی ادامه داد: در شرایط فعلی راه برای همکاری غرب برای ایران باز است و همکاری تهران با پکن و مسکو به هیچ عنوان به معنی قطع همکاری یا عدم رابطه با سایر کشور‌ها نیست، البته در شرایط کنونی روابط ایران با روسیه و چین برجستگی بیشتری پیدا کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: به نظر می‌رسد خط مشی سیاست خارجی ایران، دیپلماسی همه سویی است و کشورمان  درصدد تعامل و ارتباط با همه دنیاست، البته بخشی از این موضوع  مربوط به تهران است که این علاقه مندی را نشان می‌دهد و بخشی از آن مربوط به دیگران است که به این علاقه مندی کشور ما پاسخ دهند.

او افزود: در دنیای امروز راه‌های تامین منافع کشور‌ها و منابع تامین آن متنوع است، در حقیقت اکنون با یک دنیای رقابتی برای تامین منافع کشور‌ها مواجه هستیم. هرکشوری که از این رقابت عقب بماند، به منافع خود لطمه زده است.


بیشتر بخوانید


شفیعی با اشاره به سفر ظریف به بغداد، گفت: برخی از تحولات معطوف به حال و برخی معطوف به آینده هستند، در سفر ظریف به عراق به نظر می‌رسد موضوع عربستان و مسئله حضور آمریکا در این کشور مهم‌ترین موضوعاتی بود که در آنجا بحث شد. بحث میانجی‌گری عراق برای بهبود روابط ایران و عربستان یک دیپلماسی هم گرایانه بود و عدم همکاری بغداد در راستای منافع ایالات متحده آمریکا و استمرار مسئله خروج واشنگتن از بغداد جنبه واگرایانه داشت.

کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به روسیه، تصریح کرد: این تصور وجود دارد که ایران همان پیمان مشارکت استراتژیک که با چین دارد را به شکل دیگری با روسیه انجام دهد که این اتفاق برای تهران و مسکو اهمیت زیادی دارد، بنابراین به رغم  اینکه تصور می‌شد دست دیپلماسی ایران بسته است، این تحرکات نشان می‌دهد که تهران ابتکار عمل‌های زیادی می‌تواند داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار