مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت:اهمیت بازگشایی دریچه‌های کاخ‌ مجموعه جهانی تخت جمشید با هدف هدایت و دفع بارش‌ها مورد توجه و تاکید کارشناسان قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، بیان کرد: فرآیند فرسایش ناشی از تاثیر عوامل محیطی به ویژه رطوبت، همواره از مهمترین مشکلات آثار سنگی در محوطه جهانی تخت‌جمشید بوده که از گذشته تا کنون تخریب عمده‌ای را در تزیینات و ساختارهای سنگی باعث شده است.

او، تصریح کرد: از جمله مهمترین راهبرد های حفاظتی پایگاه در حل این مشکل به ویژه در دو دهه گذشته بازگشایی آبراهه ها و تاثیر شیب بندی سطح کاخ ها و محوطه ها به منظور هدایت و دفع آب های سطحی ناشی از بارندگی بوده است.

فدایی، با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای حفاظت این اثر در برابر فرسایش آبی در نظر است، ادامه داد: حجم و شدت بارندگی ها در پارسال باعث شد همکاران واحد حفاظت، مرمت و دفتر فنی این پایگاه، نسبت به برنامه‌ریزی و ساماندهی محوطه ها و بازگشایی دریچه های منتهی به آبراهه ها به ویژه در کاخ آپادانا توجه ویژه داشته باشند.

علی اسدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز نیز افزود: در موضوع حفاظت و نگهداری از مجموعه ۱۲ هکتاری تخت جمشید، دفع آب‌های سطحی از مجموعه بناهای نظیر کاخ‌ها، حیاط ها و محوطه های بین ساختمان ها، دارای اهمیت فراوانی است.

او، اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده دیوارهای برجای مانده در محوطه ها خشتی است و در نقاطی از آن، آثار سطحی قابل ملاحظه ای مانند بازمانده‌های رنگ در دوره هخامنشی وجود دارد، دفع هر چه سریعتر نزولات جوی به گونه‌ای که موجب آسیب زدن به سازه ها نشود ضرورت دارد.

اسدی، اظهار کرد: در این زمینه، استفاده از شبکه های دفع آب تمام سطح تخت گاه این شبکه گسترده شده و در دوره هخامنشی نیز کارکرد کاملی را از خود نشان داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز گفت: درکاوش‌های انجام شده صد سال اخیر به تدریج شبکه های هخامنشی دفع آب‌ها شناسایی و کاربری آن احیا شده است، که به این صورت  تمام آب‌های سطحی تخت گاه از این شبکه دفع می‌شود.

او، بیان کرد: یکی از اهداف کاوش هایی که  سال های اخیر در شبکه آبراهه ها انجام شد شناسایی آخرین نقاط شبکه آبراهه ها به ویژه دریچه اصلی دوره هخامنشیان است که  در این زمینه  علاوه بر برطرف کردن مشکل دفع آب در محدود نقاط باقی مانده از سطح تخت گاه‌، شناخت ما را نیز در ارتباط با این بخش پنهان  از معماری تخت جمشید، کامل می کند.

یادمان تاریخی تخت جمشید متعلق به دوره هخامنشیان است و از چهار اثر ثبت شده استان فارس  فهرست آثار جهانی است که سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد یونسکو به ثبت رسیده است.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.