سردار هادیانفر درباره فرهنگ رانندگی و ضعف آن در ایران توضیحاتی داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: فرهنگ رانندگی مثل فرهنگ آپارتمان نشینی یا فرهنگ غذا خوردن، آداب، روش و اصول خاص خودش را دارد که درصورت رعایت این مبانی، فرهنگ خوب و ارزشمندی پدیدار گشته و در صورت عدم رعایت این اصول و ارزش ها، فرهنگ در سطح پایینی نمودار خواهد شد.

به طور مثال در زمان رانندگی اگر کسی بین خطوط رانندگی کند و یا در هنگام گردش، از راهنما استفاده کند می‌گویند راننده با فرهنگی است و اگر این کار‌ها را انجام ندهد معمولا روی فرهنگ رانندگی ایشان خرده می‌گیرند.

باتوجه به اینکه در زمان اخذ گواهینامه، قوانین و مقررات رانندگی فرا گرفته و اجازه رانندگی را پیدا کردیم، پس روش وآداب رانندگی را نیز یادگرفته و به فرهنگ رانندگی آشنا هستیم. در نگاه کلی به افرادی که بر اساس قوانین، رانندگی می‌کنند راننده‌ای بافرهنگ بالا و افرادی که به اصطلاح کج رو بوده و و مقررات را نادیده می‌گیرند و رعایت نمی‌کنند، راننده‌ای با فرهنگ پایین نامیده می‌شوند.

آنچه مسلم است که مردم ایران دارای فرهنگ و تمدن دینی و اجتماعی غنی بوده و فرهنگ رانندگی بالا در خور شأن آنان است و اینکه برخی از افراد رعایت نمی‌کنند بحثشان جداست و تعدادشان اندک است.

به طور مثال با یک نگاه ساده به تردد در بالای پل طبقاتی صدر در تهران که نشان از رانندگی قانونمند و با فرهنگ هموطنان است و همگان قوانین را هنگام عبور از روی این پل چند کیلومتری یا موقع رانندگی در داخل تونل‌ها رعایت می کنند، مبین آشنایی مردم به فرهنگ و آداب رانندگی است.

به عبارت دیگر راز و رمز تفاوت رانندگی، به محیط وتجهیزات کنترلی بر می‌گردد. ما اگر محیط را مجهز وآماده کنیم مثل بالای پل صدر که دوربین‌های نظارتی به اندازه کافی در آن نصب شده و افراد می‌دانند که دیده می‌شوند و اگر تخلفی انجام دهند بی کیفر نخواهد ماند، از ارتکاب تخلف صرفنظر می‌ کنند.

یا اینکه ملاحظه کنید وقتی ایرانی‌هایی به کشور‌های خارجی به خصوص اروپایی سفر می‌کنند اگر رانندگی کنند از بهترین رانندگان آن شهر وکشور خواهند بود، چون آنجا محیط متفاوت است و کنترل‌ها شدید و جریمه‌ها سنگین است.

همانگونه که هموطنان در سفر به کشور‌های خارجی و رانندگی در آن کشور‌ها قوانین را مو به مو رعایت می‌کنند یا در کشور خودمان در جاییکه پلیس حضور دارد یا نظارت‌های سیستمی بالای پل‌ها وداخل تونل‌ها نصب شده مراعات می‌ کنند بیانگر این است که ایرانی‌ها فرهنگ رانندگی بسیار بالایی دارند، اما آنچه که باعث می‌شود برخی‌ها رعایت نکنند کمبود تجهیزات و سیستم‌های نظارتی و کنترلی است، این موضوع در مباحث جرم شناسی یکی از راهکار‌ها پیشگیری وضعی از جرائم و تخلفات است. یعنی با استقرار سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک، هیچ کسی به خودش اجازه تخلف نداده و رفته رفته فرهنگ و عادات صحیح رانندگی جای رفتار‌ها و فرهنگ غلط را خواهد گرفت.

امیدواریم همه کاربران ترافیک (راننده، سرنشین، عابر پیاده) قوانین را رعایت کنند تا آرام آرام رفتار‌های صحیح رانندگی مانند راهنما زدن، توقف در پشت خطوط ایست در گذرگاه‌های عابرپیاده، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، رانندگی بین خطوط، نبستن کمربند ایمنی که تبدیل به عادت شده کاملا نهادینه کنند.

پلیس راهور ناجا به عنوان خدمتگزار مردم ایران از اینکه برخی بی نظمی‌های عمدی از سوی تعدادی از رانندگان قانون گریز منجر به تضییع حقوق دیگران شده و آرامش مردم را سلب می‌کنند، چاره‌ای جز برخورد قهری و قانونی با این افراد نخواهد داشت و امید است اجرای قانون نیز به سهم خود در ایجاد و استقرار فرهنگ صحیح رانندگی نقش خود را ایفا کند.

بیشتر بخوانید

جشنواره فرهنگ، رانندگی و انضباط ترافیکی برگزار می‌شود

تقدیر از رانندگان نمونه شهر تهران در نوروز ۹۸

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Austria
احمدرضا آیتی
۱۵:۱۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
گفته میشود ایرانیان فرهنگ رانندگی بالائی دارند، باعتقادمن چنین نیست، راننده رانی درمقابل یکسری قوانین نابیناست مثل محل عبورعابرپیاده یاتابلوی توقف مطلقاً ممنوع، واگرجائی رعایت میکند صرفاً بخاطر جریمه است. پلیس هم درجاده ها کمین میکند جاهائی که جاده خوبست ورانندگان سرعت غیرمجاززدارند جریمه میکند واین شامل ماشینهای مدل بالا که مجهزبه تجهیزات هشداردهنده سرعت ووجود دوربین هستند نمیشود وماشینهای کم قیمت عمدتا جریمه میشوند که تجهیزات بروز را ندارند. پلیس گشت کمترمیزندکه رانندگانی که انواع خلاف ها مانندبین خطوط رانندگی نکردن یا باگوشی حرف زدن یاویراژ رفتن وایجادخطرکردن راجریمه کند وصرفاً به راههای کسب درآمدآسان مانند توقف درمحل تابلوی توقف مطلقاً ممنوع میپردازد. بارها مشاهده کرده ام که سرچهارراهها جلوی چشمان پلیس عده ای خلاف میکنند اماهیچ عکس العملی ازسوی پلیس مشاهده نمیشود ویا همه روزه ساعتها زیرتابلوی توقف مطلقا ممنوع وحمله باجرثقیل پارک میشود وهرگزکسی جریمه نمیشود درنتیجه فرهنگ خلاق تقویت میگردد.