استاد بزرگ و مربی تیم ملی بانوان شطرنج کشورمان، درباره شرایط دریافت عنوان مربی ارشد فیده، توضیحاتی ارائه کرد.

پوررمضانعلی: باید در بیرون از زمین بازی هم باهوش باشیمامیررضا پور رمضانعلی استاد بزرگ و مربی تیم ملی بانوان شطرنج کشورمان در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اخذ عنوان مربی ارشد فیده گفت: نامه‌ من که مربوط به مربیگری ارشد فیده بود، در زمان مهرداد پهلوان زاده، رئیس پیشین فدراسیون شطرنج ارسال شد. این اتفاق تقریبا اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که بنا شد فروردین ماه امسال در جلسه فدراسیون جهانی شطرنج مطرح و تصویب بشود که به دلیل شیوع کرونا این اتفاق موکول به تیرماه امسال شد.

پور رمضانعلی افزود: این که چرا نامه‌های مربیان دیگر ارسال نشده است باید مسئولان فدراسیون پاسخگو باشند و این موضوع هیچ ارتباطی به انتخابات فدراسیون و یا نائب رئیس بانوان ندارد، چرا که در اختیارات پریدر نبوده و حتما مشکلات و نقص‌هایی در پرونده کاری متقاضی بوده است.

تنها شخصی هستم که سمینار فدراسیون جهانی را برگزار کردم

مربی تیم ملی بانوان شطرنج کشورمان تصریح کرد: من تنها شخصی هستم که سمینار فدراسیون جهانی را برگزار کردم. در ایران، هیچ فردی به جز من این سمینار را برگزار نکرده و این موضوع یکی از آیتم‌های مهم انتخاب مربی ارشد فیده است. درجه بین المللی من نسبت به نیازی که برای مربیگری ارشد فیده وجود دارد خیلی بالاتر بود. عنوان استاد بزرگی نیز که بسیار حائز اهمیت است.

تیم افغانستان را به قهرمانی رساندم

مربی ارشد فیده ادامه داد: در المپیاد گذشته، تیم افغانستان با مربیگری من قهرمان گروه D مسابقات شد. همین معیار آخر برای من کافی است که مربی ارشد فیده شوم. مسئولان فدراسیون جهانی اذعان کردند که کار بزرگی انجام شده است. از همان زمان، فیده در نظر داشت که مربی ارشد شوم.

من بیشتر آیتم‌ها را برای مربیگری ارشد فیده داشتم

پور رمضانعلی بیان کرد: شما باید بتوانید تعدادی شاگرد استاد تربیت کنید تا بتوانید حائز این عنوان شوید. من به جز آن که مربی تیم ملی هستم، سال‌ها با بازیکنان بسیار خوب و برجسته‌ای کار کردم. در مجموع باید گفت چندین آیتم وجود داشت که من تقریبا تمام آن‌ها را دارا بودم.

مربی ارشد فیده شدن هیچ ارتباطی به فدراسیون خودمان ندارد

استاد بزرگ شطرنج کشورمان گفت: تاکید می‌کنم، مربی ارشد فیده شدن هیچ ارتباطی به فدراسیون شطرنج خودمان ندارد. فدراسیون، تنها مسئولیت تائید و ارسال نامه را دارد، باقی کار‌ها در حیطه وظایف فیده است. فدراسیون جهانی شطرنج موارد را بررسی و سپس تائید می‌کند.

بیش از ده سال است که مربی شطرنج هستم

شطرنج باز کشورمان اضافه کرد: من بیش از ده سال است که مشغول مربیگری شطرنج هستم. رشته شطرنج با دیگر رشته‌ها متفاوت است. در دیگر رشته‌ها زمانی که یک فرد مربی است نمی‌تواند بازیکن باشد و یا برعکس. یک مربی در شطرنج زمانی می‌تواند مربی خوبی باشد که در بازی کردن هم به روز عمل کند. در حال حاضر بهترین مربیان، افرادی هستند که در بازی هم تا حدی فعال باشند.

فدراسیون در اختیار مافیای مربیان برای اعزام برون مرزی بود

او گفت: من با تیم خارجی به مسابقات جهانی اعزام شده ام. درباره همراهی با تیم کشورم، متاسفانه در این زمینه تصمیمات مافیایی در فدراسیون وجود داشت که به همین دلیل فرصت برای دیگران فراهم نمی‌شد. به عنوان مثال، اصغر گلی زاده یکی از بهترین مربیان است، شاگردان قهرمان بسیاری دارد و از نظر من در حد مربی ارشد فیده است، اما هیچ اعزامی نداشته، با وجود این که بسیاری از شاگردان خودش در آن مسابقات حضور پیدا کرده اند.

باید در بیرون از بازی هم بازیکن خوبی باشیم

پور رمضانعلی درباره احوالات فدراسیون شطرنج بیان کرد: زمان ریاست مهرداد پهلوان زاده در فدراسیون شطرنج اقدامات مثبتی انجام شد، به خصوص در موضوع گسترش شطرنج و ارتباط با فدراسیون جهانی شطرنج اتفاقات خوبی افتاد. البته مشکلاتی ایجاد شد که این روند را کمی کند کرد. به عنوان مثال، مهاجرت برخی از بازیکنان که واقعا تقصیر فدراسیون شطرنج نبود. در زمان سرپرستی نیکوخصال هم گام‌های خوبی برداشته شد. در کل باید باهوش باشیم، همان طور که به خوبی شطرنج بازی می‌کنیم، بیرون از بازی هم باید یک بازیکن خوب باشیم که هم برنده شده و هم در دام نیفتیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار