شروع تابستان با وجود ویروس منحوس کرونا و نیمه تعطیل بودن مراکز تفریحی_ورزشی، دغدغه پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را به یکی از چالش‌های اساسی خانواده‌ها تبدیل کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی طولانی مدت مدارس سبب شد آموزش از فضای حقیقی به فضای مجازی کشیده شود و این مسئله مسبب افزایش رونق بیش از پیش این فضا شد.

فضای مجازی پناهگاهی پردردسر برای نوجوانان و جوانان است و درحالی‌که روی خوش به آن‌ها نشان می‌دهد در وجودش تهدیدات بسیاری مستتر است، اما در روی دیگر این فضا فرصت‌های بی‌شماری وجود دارد که جز استفاده درست و مدیریت صحیح آن توسط خانواده‌ها دست یافتنی نیست.

یزدان یگانگی رئیس سازمان فضای مجازی «سراج» چهارمحال‌وبختیاری، با بیان این‌که نمی‌توان گفت تنها سرگرمی دانش‌آموزان در شرایط کرونایی فضای مجازی است، اظهار کرد: فضای مجازی امروزه به بستری تبدیل شده است که به نوعی زندگی دوم ما محسوب می‌شود، اگر استفاده درست و دقیق از این فضا صورت نگیرد می‌تواند پیامد‌های خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: پیامد‌های استفاده نادرست از فضای مجازی می‌تواند تأثیرات مخربی بر رفتار‌های شناختی، تضعیف یادگیری و اعتیاد به اینترنت را به وجود آورد.

نقش خانواده‌ها در کنترل دانش‌آموزان در فضای مجازی

یگانگی تاکید کرد: خانواده‌ها باید فضای خانه را به گونه‌ای طراحی کنند که تنها سرگرمی کودکان و نوجوانان منحصر به فضای مجازی نشود.

این کارشناس حوزه رسانه با اشاره به نقش خانواده‌ها در کنترل این فضا، افزود: خانواده‌ها باید نگاه فرصت‌محور به فضای مجازی داشته باشند، نگاهی که هم موجب کنترل آسیب‌های این فضا و هم باعث تبدیل شدن تهدید‌های آن به فرصت می‌شود.

یگانگی ادامه داد: نگاه فرصت‌محور به فضا‌های مجازی این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد که خودشان به دانش آموزان مسیر حرکت را نشان دهند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج چهارمحال‌وبختیاری افزود: مدیریت رسانه در خانه یکی از نقش‌های مهم خانواده‌ها در این حوزه است، کنترل زمان حضور، امرونهی کردن‌ها و نظارت بر عملکرد مصادیقی هستند که می‌توانند آسیب‌های فضای مجازی را به شدت کاهش دهند.

راهکار‌های کنترل حضور دانش‌آموزان در فضامجازی

یگانگی با اشاره به راهکار‌های کنترل حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی گفت: تعیین زمان حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی یکی از این راهکار‌ها است و نمی‌توان برای همه دانش‌آموزان با سنین مختلف راهکار‌های واحدی مشخص کرد.

یگانگی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکار‌های کنترل و حضور دانش آموزان اصل جایگزین است، به این معنا که فضای مجازی کنار گذاشته شود و سرگرمی دیگری جایگزین شود.

وی اضافه کرد: استفاده از نرم‌افزار‌های کنترلی برای کودکان یکی دیگر از راهکار‌های کنترلی در فضای مجازی است که امروزه استفاده از این نرم‌افزار‌ها در دنیا بسیار مرسوم بوده و با یک جستجو ساده در دسترس قرار می‌گیرد.

یگانگی خاطرنشان کرد: ارتباط دوستانه والدین با دانش آموزان در کنترل حضور آن‌ها در فضای مجازی بسیار مؤثر و حائز اهمیت است.


بیشتر بخوانید


منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.