کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا در حال تشکیل جبهه اقتصادی بدون آمریکاست و سعی می‌کند بر اساس منافع ملی سیاست‌های خود را ترسیم کند.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحریم‌های آمریکا که گریبان شرکت‌های اروپایی را گرفته است، گفت: با این شیوه‌ای که ترامپ در خصوص استفاده ابزاری از تحریم علیه کشور‌ها پیش می‌برد،  ممکن است در آینده حتی خود آمریکا را هم تحریم کند.

او افزود: شیوه استفاده از تحریم کارایی خود را از دست داده است، چراکه بیشتر کشور‌هایی که با آمریکا زاویه دارند یا نمی‌خواهند زیر چتر واشنگتن باشند، توسط ترامپ تحریم می‌شوند و این امر به یک ابزار فشاری علیه کشور‌ها تبدیل شده است.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اقدامات ترامپ غیر منطقی است و این تحریم‌ها موجب حرکت جهان به سمت بلوک بندی و قطب بندی جدیدی می شود، مانند همکاری‌های ایران، روسیه و چین در مقابله با تحریم های آمریکا که یک بلوک اقتصادی جدیدی در شرق در مقابله با  آن  شکل گرفته است.

هانی زاده ادامه داد: در آمریکای لاتین هم رویکرد بسیاری از کشور‌ها به این سمت است که یک جبهه کاملا قدرتمند اقتصادی در مقابل آمریکا تشکیل شود، حتی در اروپا که هم‌پیمان سنتی ایالات متحده است، بیشتر کشور‌ها اکنون از سیاست‌های آمریکا و به ویژه ترامپ ناراضی هستند و به سمت استقلال در تصمیم گیری خود خارج از اراده آمریکا حرکت می‌کنند، به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا بیش از اندازه از ابزار تحریم استفاده می‌کند و این تحریم‌ها هم به شرکت‌های اروپایی رسیده است، لذا اروپا اکنون در حال تشکیل جبهه اقتصادی بدون آمریکاست و سعی می‌کند سیاست‌های خود را بر اساس منافع ملی خود ترسیم کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آمریکا در حال انزوای شدید سیاسی و اقتصادی است، در واقع ناتوانی ترامپ و تیم وی در مقابله با بحران کرونا که ۷ تریلیون دلار برای آمریکا زیان اقتصادی داشت و موجب بیکاری بیش از ۴۰ میلیون نفر آمریکایی در ۵ ماه گذشته شده است، بحران اجتماعی ناشی از کشتن جورج فلوید در ۳۰ ایالت آمریکا نشان می‌دهد که ترامپ در مقابله با این بحران‌ها ناتوان است و این مسئله موجب  شکست وی در انتخابات آینده می‌شود.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه تحریم شرکت‌های اروپایی توسط آمریکایی‌ها منجر به روی آوردن اروپا به سمت ایران و عمل به تعهداتشان می‌شود، گفت: سیاست‌های آمریکا کاملا مغایر منافع کشور‌های اروپایی است،صرف نظر از اینکه انگلیس سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفته، ولی آلمان و فرانسه دنبال برقراری رابطه هستند بسیاری از کشور‌های اروپایی علی رغم اینکه تحت فشار واشنگتن هستند، ولی سیگنال‌های مثبتی به سمت ایران ارسال می‌کنند و آمادگی این را دارند که روابط اقتصادی پایداری با ما داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
آمريكا رهبر معنوي و قبله آمال اروپاست و هرگز آمريكا رو ول نميكنن
آخرین اخبار