به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به عنوان با صرفهترین و نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان محسوب میشود از اینرو ضروریست سرمایهگذاری بخش خصوصی این کشور در بندر و منطقه آزاد چابهار افزایش یابد.
او گفت: با توجه به تخفیفهای در نظر گرفته شده، چابهار ارزانترین و با صرفهترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب میشود.
او گفت: مشوقهای ویژهای برای فعالیت در بندر چابهار با هشت و نیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یکی از قطبهای مهم تجاری و اقتصادی تبدیل شود.
او از جمله مشوقهای در نظر گرفته شده را تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق وعوارض وارده بر کشتی ها، ۸۰ درصد هزینه توقف وارد بر کشتی ها، ۶۰ درصد هزینههای راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان همچنین از جمله مشوقهای غیر تعرفهای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخشهای غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطههای نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار ذکرکرد.
او گفت: اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اراضی به مدت پنج سال در مدلهای مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدلهای مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوقها در بنادر چابهار است.
آقایی ادامه داد: هم اینک علاوه بر تخفیفهای سازمان بنادر معافیتهای مناطق آزاد نظیر معافیتهای مالیاتی و گمرکی را شاهد هستیم که امسال میتواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.
اوگفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینهترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
انتهای پیام/گ