با وجود تداوم ۲ نرخی بودن نهاده‌های دامی و افزایش سایر هزینه‌های تولید، امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد و این موضوع هیچ ارتباطی به گران فروشی و مرغدار ندارد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها، تمامی معادلات مرغداران بر هم خورد چرا که آنها همانند روال سال های گذشته اقدام به جوجه ریزی در ایام‌ پایانی سال کرده بودند که افت تقاضا در برابر عرضه، منجر به زیان چشمگیر مرغداران و خروج آنها از چرخه تولید شد.

با وجود افزایش هزینه های تولید و ۲ نرخی بودن قیمت نهاده های دامی، مرغداران اعتراضاتی به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار داشتند که پس از پیگیری های مکرر، در تیر ماه نرخ مصوب اعلام شد که از همان ابتدا مورد مخالفت تشکل ها و اتحادیه ها به عنوان نمایندگان مرغداران قرار گرفت چرا که با وجود کمبود نهاده های دامی با نرخ مصوب و عرضه با نرخ های چندبرابری در بازار سیاه، قیمت مصوب هیچ سنخیتی با هزینه های تولید ندارد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود کمبود نهاده دامی با نرخ مصوب و اختلاف معنادار ذرت و کنجاله سویا در بازار سیاه، امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد، این درحالی است که در صورت تامین نهاده مورد نیاز مشکلی وجود ندارد.

ماجرا تنها به این‌جا ختم نمی شود چرا که علی رغم بازار ۲ نرخی نهاده های دامی و افزایش هزینه های تولید، مسئولان پشتیبانی امور دام با عرضه مرغ منجمد درصدد تعادل قیمت در بازار هستند، در حالیکه این موضوع در شرایط فعلی به زیان صنعت مرغداری تمام می شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت صنعت مرغداری، تاثیر عرضه مرغ منجمد بر تولید و نرخ واقعی مرغ در بازار خبر شویم:

نوسان قیمت مرغ ارتباطی به کمبود ندارد/عرضه نهاده با نرخ مصوب راهی برای سهولت دسترسی خانوار به محصولات پروتئینی

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۸ هزار تومان است.

وی افزود: از دیرباز برخی اصناف برای افزایش درصد سود خود اقدام به عرضه مرغ با نرخ هایی بالا می کنند، از این رو دستگاه های نظارتی با نظارت در سطح بازار از گرانفروشی باید جلوگیری کنند‌.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به واردات نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی انتظار می رود ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار بگیرد تا سطح دسترسی مردم به این محصول پروتئینی بیشتر شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید نیازی به استفاده از ذخایر مرغ منجمد نیست که با این وجود نوسان قیمت مرغ ارتباطی به کمبود ندارد و تنها به سبب افزایش هزینه های تولید، قیمت مرغ به نرخ واقعی رسیده است.

وی با بیان اینکه بحرانی در تامین مرغ در ماه های آتی وجود ندارد، گفت: بنابر آخرین آمار ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که از این میزان ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می شود که با این وجود کمبودی در عرضه نیاز بازار وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به بحران صنعت مرغداری طی ماه های اخیر، ذخایر مناسبی از سوی دولت و بخش خصوصی جمع آوری شده که این امر در کنار تولید جوابگوی نیاز داخل است.

 عرضه مرغ بالای ۱۸ هزار تومان تخلف است

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی عرضه مرغ با نرخ بالای ۱۸ هزار تومان در خرده فروشی ها را گرانفروشی دانست و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و در برخی استان ها با تلورانس مثبت و منفی ۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه گرانی مرغ در مغازه ها ارتباطی به تولیدکننده ندارد، افزود: دستگاه های نظارتی با اعمال نظارت در سطح بازار باید از گرانفروشی جلوگیری کند.

حجت با اشاره به اینکه امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، عرضه مرغ با نرخ مصوب منجر به ضرر و زیان مرغداران می شود که استمرار این روند تعطیلی واحدهای مرغداری و خروج تولیدکنندگان از چرخه تولید می شود.

این مقام مسئول از تداوم ۲ نرخی بودن نهاده های دامی خبر داد و گفت: در حال حاضر اختلاف قیمت کنجاله سویا با نرخ مصوب ۳ برابر فاصله دارد که این امر در افزایش هزینه های تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد نهاده های دامی از بازار آزاد تامین می شود، گفت: اگرچه ۵۰ درصد نهاده های دامی از طریق سامانه بازارگاه با نرخ مصوب تامین می شود، اما تمامی شرکت ها به جز پشتیبانی امور دام بار را با تاخیر به مرغداران ارسال می کنند که این امر منجر به سو استفاده فروشندگان و دریافت کرایه پشت بارنامه شده است که مرغداران به سبب آنکه مرغ موجود زنده است، چاره ای ندارند.

حجت در واکنش‌ به عرضه مرغ منجمد بیان کرد: در شرایط فعلی عرضه مرغ منجمد به زیان تولیدکنندگان تمام می شود و تنها در مواقعی که حجم‌تولید کاهش می یابد یا میزان مصرف بیش از تقاضاست، مسئولان‌پشتیبانی امور دام باید اقدام به عرضه مرغ منجمد کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام باید در صدد کنترل قیمت باشد و در مواقعی که ۵۰ درصد نهاده از بازار آزاد تامین می شود،عرضه مرغ منجمد ضربه مهلکی به تولیدکننده ندارد.

حجت ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا که دنیا با آن دست به گریبان است و وابستگی در خصوص واردات نهاده های دامی نسبت به دیگر کشورها بالاست، استفاده از ذخایر پشتیبانی امور دام برای کاهش قیمت ها جایز نیست.

مداخله دولت در بازار رقابتی مرغ کارشناسی نیست

برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزیبا انتقاد از مداخله دولت در امر قیمت گذاری مرغ اظهار کرد: مداخله دولت در بازار رقابتی مرغ مورد کارشناسی نیست و بارها اعلام کرده ایم که مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

وی افزود: در شرایط فعلی ۳۰ تا ۳۵ درصد و در برخی استان ها به دلیل ذخایر استراتژیک بالا تا ۵۰ درصد نهاده ها با نرخ مصوب و مابقی بازار آزاد تامین می شود که با وجود افزایش هزینه های تولید، قیمت دستوری جوابگو نیست.

چهارآیین ادامه داد: با توجه به فرهنگ‌ تغذیه آحاد جامعه، نگاه ذهنی نسبت به مصرف گوشت منجمد مضر است و تا زمانیکه گوشت گرم است به سراغ گوشت منجمد نمی روند‌.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه قیمت دستوری مرغ جوابگو نیست، بیان کرد: با توجه به ۲ نرخی بودن نهاده های دامی، نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار حوابگو نیست، کما اینکه با اعلام نرخ ۱۵ هزار تومانی، هیچگاه مرغ با این نرخ به فروش نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در اقتصاد دستور پذیر نیست، بیان کرد: با کمبود عرضه، قیمت افزایش می یابد که با این وجود مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

چهارآیین در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه امکان نگه داری مرغ حداکثر یک هفته در سالن های مرغداری وجود دارد، از این رو در مواقعی که عرضه مرغ بالاست شاهد زیان مرغداران هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
مامردم هم مقصریم تازمانی که خودمون اصلاح نکنیم هیچی درست نمیشه وقتی احتکارمیکنیم اونوقت طبقه داریم ارزانی باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
وقتی که کلی جوجه ی یک روزه رو بخاطر اینکه قیمت ها کنترل بشه و نیاد پایین از بین بردند باید فکر این روزا رو می کردیم، یعنی هر کس که 5 ثانیه فکر میکرد متوجه میشد که داستان از چه قراره
Czechia
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
چرا دولت محترم درحال حاضر که در جنگ اقتصادی قرار داریم از یک سازمان قوی کار بلد اقتصادی وبا بازرسانی از بسیجیان استفاده نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
عامل همه ی مشکلات مردم وگرانی ها، مدیریت دولت وبازرسی مسؤلان است!؟!؟پس وخیلی دنبال علل بی ربط نگردید!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
کسی از نخوردن مرغ نمی میره مگه نون با آب چشه؟
ما چند ماهه گوجه تفت میدیم با نون میخوریم دیگه تخم مرغ هم نداریم توش بریزیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
اره دیگه با طرز فکر تو اره باید بسوزیم بسازیم.مسئولین هم باید مرفه باشن گناه دارن اخه.زحمت میشکن.
داعاقبتمون بخیر کنه با وجود امثال تو
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۰:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
تنظیم بازار.سازمان حمایت ازحقوق مصرف کننده. جک بزرگ سال..کدام سازمان.کدام تنظیم بازار.کدتم بازرس.کدام تعزیرات.
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۰:۵۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
مسئولین خادم ایران:تازه ترین علامت کشف شده ویروس کرونا گرونی مرغه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
می خواهند ضرر خود در چند ماه پیش با گرانی مرغ در عرض یه ماه و کمتر در بیاورند، جالب اینجاست فقط مردم ضرر می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
البته این طرح ملی خوراک دام آماده فکر میکنم هم برای مرغ دار هم مصرف کننده خوب باشه گفتن از اول شهریور اجرا میشه
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
.مرغ الانم برای مرغ دار ها نمیصرفه خیال میکنید این افزایش قیمت همش میره جیب مرغدار نسبت به خیلی مشاغل با سختی کار و تلفات و هزار کوفت دیگه حساب کنی هیچی تهش نیست قیمت مرغ زنده درب مرغداری به نظر من باید الان حداقل حد اقل ۱۴تومن میبود نسبت به همه چی گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
واگذارت به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دقیقا همینطوره با گرانی ذرت سویا واکسن و...‌ قیمت مرغ هم باید افزایش پیدا کنه وقتی دولت جلوی بقیه گرانی‌ ها رو نمی‌گیره بعد دوره قبل قیمت مرغ زنده درب مرغداری پنج هزار و پونصد تا شیش هزار می‌خریدن در صورتی که مرغ دو کیلوگرم‌ حداقل بیست هزار پای مرغدار در میاد با این گرونی دولت توی این گرونی هر کی سرمایه درست حسابی نداشته باشه نمیتونه جوجه ریزی کنه چون دولت نمیتونه نهاد های دامی رو تامین‌ کنه وقتی سویا دولتی قیمتش‌ دو هزار پونصد باشه بعد توی‌ بازار سیاه هفت هزار میفروشن خب مشخصه قیمت مرغ میره‌بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
خوب شد کرونا اومد. همه تقصیر ها رو بیندازید گردن کرونا
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۹:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دولتی که قدرت مدیریت قیمت ماسک، تخم مرغ، دلار، مسکن اجاره مسکن و...نداره،از عهده ی قیمت مرغ هم بر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
مردم رو به هرچی میارن همونو گرون میکنین گوشت ک نمیشه خورد مرغ و تخم مرغ و حبوباتم ک هیچی لبنیاتم ک گرون نون و آب فقط میشه فعلن خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
چطور حقوق کارگرهاتونو دانه مرغ اجباری تعیین میشه .اما قیمت مرغ نباید حساب کتاب داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دعوا سر اینکه وارد کنندهای سطح بالا میگن چرا ارز 4200 بهمون نمیدین.اما وقتی حساب می کنی می بینی قیمت ها مثل کشورهای همسایه است منهای هزینه حمل ونقل .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
مرغ رو با ارز دولتی پرورش میدن بعد به قیمت جهانی مرغ رو می فروشن.چرا مرغ رو به قیمت عراق وترکیه حساب می کنن ولی دانه و کارگر و انرژی یارانه ای وارزان باشه.ایا این سوبسید به صنایع نیست؟وقتی قیمت ارزان به مردم نمی رسد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۴۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
لطفا راجب چیزی که تخصص ندارین نظر ندین چونکه خوراک مرغ ارزون در اختیار اقازاده ها قرار میگیره نه مرغدار ذرت و سویای ارزون دست مرغدار نمیرسه همه دارن دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
اریایی‌
۱۲:۴۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
9:48 کاملا درست میگه وقتی قیمت‌ نهادهای دامی دست یه عده خاص باشه دیگه نباید انتظار به غیر از این داشت نهادهای‌ دامی دیگه گیر‌ نمیاد فقط سرمایه داشته باشی بازار سیاه خرید کنی اگه سرمایه‌ت زیاد نباشه نمیتونی
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۱۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
ایران بهترین کشور برای ثروتمند شدن ............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
متاسفم با این اوضاع وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۷:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
کم کاری نظارت بازار
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۰۷:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
این قدر نرخ مصوب ،نرخ مصوب نکنید. ..هزینه تولیدمرغ بالاست قیمتش هم باید بره بالا مرغدار چه گناهی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
این قدر نرخ مصوب ،نرخ مصوب نکنید. .
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۷:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
من تولید کننده مرغ گوشتی هستم،نهاده به دستمون نمیرسه،و یا اگر برسه با قیمت نجومی،خدا وکیلی هر جور حساب کنی با قیمت مصوب ضرر میدیم،ما دوست داریم تولید کنیم و مردم عزیز هم به شادی مصرف کنند،ولی وقتی نهاده نباشه از ما کاری ساخته نیست،ضمن اینکه در چند ماه گذشته ضرر و زیان زیادی به صنعت مرغداری وارد شده و خیلی از همکاران توان تولید ندارن،ما سرمایه در گردش لازم داریم،چون در اثر تورم سرمایه ما آب رفته،و با سرمایه شش ماه پیش قادر به تولید نیستیم،
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۹:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
مرغ کیلویی چند بشه، برای شما خوبه و ضرر نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ به هموطن
۱۰:۰۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
شما که نوشتی قیمت چند باشه.خداوکیلی از مشکلات تولید چقدر اگاهی داری؟میدونی اب رفتن سرمایه در گردش یعنی چی؟میدونی خیلی فرق هست بین کسی که با سرمایش تولید میکنه و کسی که سرمایش رو میده سکه وارز و تو خونه میشینه؟هموطن مشکلات ما خیلی بیش از این چیزا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
این تورم باعث ورشکست شدن خیلی از تولید کننده ها مخصوصا تولید کننده های کوچک شده. حالا دولت چی؟ دنبال کسری بودجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
امیدوارم گرون فروش ها و کم فروش ها ورشکست بشن
ما مرغ نمیخوریم شما دلت خنک بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
عجب مرغ کیلو ۱۳ بود الان میگید ۱۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
چون هیچ نظارتی نیست
آخرین اخبار