در ادامه تنش در روابط چین و آمریکا، یک تبعه سنگاپوری در ایالات متحده به اتهام ادعایی همکاری با سرویس اطلاعاتی چین گناهکار شناخته شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک شهروند سنگاپوری در این کشور به اتهام آنچه همکاری با سرویس اطلاعاتی چین خوانده شد، گناهکار شناخته شده است.

همچنین وزارت دادگستری آمریکا روز پنج‌شنبه از بازداشت ۳ شهروند چینی در این کشور خبر داد. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا ادعا شده که این افراد متهم به جعل پاسپورت بوده‌اند.

از چند سال پیش روابط چین و آمریکا بر سر مسائل اقتصادی و موضوع تعرفه‌ها پرتنش شده بود که این موضوع در پی شیوع ویروس کرونا ابعاد گسترده‌تری نیز یافته و مقامات آمریکا اتهامات بی‌اساس بسیاری را علیه چین مطرح کرده‌اند.

بررسی قانون امنیت ملی از سوی چین، چندی است که موجب به راه افتادن برخی اعتراضات در هنگ‌کنگ شده است و همین مسئله سبب شده تا دستاویزی را برای مداخلات خارجی فراهم کند.


بیشتر بخوانید


کشور‌های غربی از جمله آمریکا مدعی هستند لایحه امنیتی هنگ‌کنگ اصل «یک کشور، دو سیستم» را نادیده می‌گیرد. وزرای خارجه گروه جی-۷ اخیرا ضمن انتشار بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از پکن خواستند درباره لایحه امنیتی هنگ‌کنگ تجدید نظر کند.

تنش اخیر بین آمریکا و چین پس از آن به مرحله تازه‌ای رسیده که واشنگتن کنسولگری چین در هیوستون را تعطیل کرد و به دیپلمات‌های چینی حاضر در آن تنها ۳ روز مهلت داد تا این مرکز را ترک کنند. پکن هم در اقدامی تلافی‌جویانه دستور توقف فعالیت کنسولگری آمریکا در چنگدو را داد.

صفحه رسمی توییتر سفارت چین در آمریکا، طی پیامی واشنگتن را مسئول تنش‌های اخیر بوجود آمده در روابط بین چین و آمریکا خواند و تاکید کرد که چین مایل به متشنج بودن رابطه دو کشور نیست.

براساس این پیام، سفارت چین از همچنین آمریکا خواست تا روابط تنش‌زای خود را متوقف کند تا رابطه بین دو کشور به حالت عادی بازگردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار