استاندار کرمانشاه با اشاره به تعطیلی برخی از کسب و کار‌ها در ۶ ماه گذشته گفت: شیوع کرونا تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد استان وارد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛هوشنگ بازوند روز جمعه در نشست با صنف تالارداران استان که در سرسرای شهدای استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه در جریان کامل وضعیت ضرر و زیان اصناف و بازاریان به ویژه صنف تالارداران است، گفت: شیوع بیماری کرونا یک بحران جهانی است که به کل کشور‌ها از جمله کشور و استان ما خسارت هنگفت و فراوانی وارد کرده است.

او برگزاری آیین‌های عزا و عروسی در داخل منازل، کارواش ها، باغ‌های خصوصی و گاراژ بدون رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی و در فضای محدود گفت: برگزاری مراسم جشن و عزا در این مکان‌ها بسیار خطرناکتر از تالار‌ها است.

بازوند در ادامه با شنیدن درد دل تالارداران استان کرمانشاه گفت: در ستاد مقابله با بیماری کرونا فردا (شنبه) و شنیدن پروتکل دانشگاه علوم پزشکی نسبت به بازگشایی تالار‌ها تصمیم گیری می‌شود، زیرا نظام جمهوری اسلامی همانطور به دنبال سلامت مردم است به دنبال معیشت و نان آن‌ها نیز هست.

او در خصوص بازشدن تالار‌های عروسی و عزا گفت: ما موافق بازگشایی تالار‌ها هستیم هیچ کس از تعطیلی و بیکاری مردم خوشش نمی‌آید، اما باید به دنبال راهکار و پروتکل‌هایی باشیم که با رعایت آن‌ها سلامت مردم تضمین شود و سیر نزولی کرونا در استان متوقف نشود.

بازوند بیان کرد: در یک مراسم عروسی اگر ۲ نفر کرونا داشته باشند مانند این است که ۲ نفر با بمب دستی به مراسم حمله کرده اند، عده‌ای را می‌کشند و عده‌ای را زخمی و مجروح می‌کنند، بنابراین باید تعهد و تضمین رعایت نکات بهداشتی برای بازگشایی تالار‌ها را بالا ببریم.

استاندار کرمانشاه همچنین از اتاق اصناف خواست لیست تالار‌های مجوزدار استان که دارای تسهیلات بانکی هستند، اما به خاطر تعطیلی تالارشان نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند تهیه کند تا برای معلق و یا امهال تسهیلات آن‌ها تصمیم گیری شود و همچنین از دستگاه‌های خدمت رسان مانند برق، آب و گاز بخواهیم فعلا از آنان بدهی شان را نگیرند.

بازوند همچنین از تالاردارانی که خواهان استفاده از تسهیلات هستند خواست در سامانه «کارا» ثبت نام کنند تا به آن‌ها پرداخت شود تا شاید مقدار کمی از خسارت آن‌ها جبران شود.

اجازه بازگشایی تالار‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت داده شود

رییس اتاق اصناف استان کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به خسارت فراوان و شدید صنف تالارداران، خواستار بازگشایی تالار‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت شد و گفت: تالارداران ۶ ماه است با پیروی از ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا کسب و کار خود را تعطیل کردند و متحمل خسارت فراوان شدند.

رضا سلیم ساسانی با اشاره به برگزاری مراسم عزا و عروسی در اماکن فضای بسته منزل و گاراژ‌ها بدون رعایت موازین بهداشتی افزود: برگزاری آیین‌های عزا و عروسی جزء لاینفک فرهنگ این خطه است و به هر صورتی که شده برگزار می‌شود، پس چه بهتر در مکان بزرگ و فضای باز تالار‌ها برگزار شود که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعهد دارند.

او در ادامه خواستار لغو مجوز احداث تالار در شهرک صنعتی که هیچ سنخیتی با فعالیت شهرک‌ها ندارد، شد و همچنین خواستار تامین اقلام بهداشتی مانند ماسک برای تالارداران با قیمت مصوب دولتی شد.

در این جلسه نمایندگان تالارداران استان کرمانشاه با اشاره به خسارات فراوان و جبران ناپذیر ۶ ماه تعطیلی کسب و کار خود بیان کردند که با تعطیلی هر تالار حدود ۵۰ نفر مانند شامل سریداران، نگهبان، کارگران، گل فروش، شیرین فروش، عکاس، فلیم برداری گروه‌های موسیقی از کار بیکار شدند و نمی‌توانند هزینه خانواده خود را تامین کنند.

آنان پرداخت تسهیلات را راه حل مشکلات خود ندانستند و اعلام کردند؛ تسهیلات آن‌ها را بدهکارتر می‌کند و خواهان بازگشایی تالار‌ها شدند و متعهد شدند که تمام پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت تمام رعایت کنند.

تالارداران کرمانشاه همچنین خواستار امهال و تعلیق وام‌های بانکی خود شدند و گفتند بانک‌ها اقساط را سر موعد از آن‌ها طلب می‌کنند و اگر پرداخت نشود جریمه دیرکرد می‌گیرند این در حالی است کار تالار‌ها تعطیل است و باید برای این مشکل فکری شود.

آن‌ها در ادامه با اشاره به نزدیکی ماه‌های محرم و صفر خواستار بازگشایی هرچه زودتر تالار‌ها شدند تا شاید کمی خسارت آن‌ها در این ماه‌های باقی مانده جبران شود.

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
علی برکت الله موج دومی تموم نشده سومی رو راه بندازید