شبکه العربیه به نقل از یک منبع روسی مدعی توافق روسیه و ترکیه بر سر تشکیل کارگروه مشترک در لیبی شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه العربیه امروز پنج‌شنبه مدعی شد که روسیه و ترکیه بر سر تشکیل کارگروه مشترک در لیبی به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش، وزرای دفاع روسیه و ترکیه و همچنین مقاماتی از وزرات خارجه ۲ کشور از روز چهارشنبه گفت‌وگو‌های اولیه را درباره این موضوع آغاز کرده‌اند.

العربیه اعلام کرده که در جریان مذاکرات صورت گرفته، ۲ طرف بر ضرورت تلاش برای آتش‌بس دائمی در لیبی تاکید کرده‌اند.

روز چهارشنبه نیز وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از توافق مسکو و آنکارا برای برقراری آتش‌بس پایدار در لیبی خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است طرف‌های روس و ترک توافق کردند که تلاش‌های همه‌جانبه خود را به کار بگیرند تا آتش‌بس و صلحی پایدار و طولانی مدت در لیبی برقرار شود. در ادامه این بیانیه آمده است «تلاش همه طرف‌های درگیر در لیبی باید برای برقراری آتش‌بس باشد.»

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست فائز السراج در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طبرق» در شرق لیبی که خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.


بیشتر بخوانید


امارات، عربستان سعودی، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

پیش از این عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، درباره احتمال مداخله در لیبی سخن گفته بود. او گفته که اگر درگیری‌ها در لیبی از شهر سرت و الجفره عبور کند و بیش از این به مرز‌های غربی مصر نزدیک شود، قاهره بیکار نخواهد ماند و دست به دخالت نظامی در لیبی خواهد زد. سخنگوی وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد این اظهارات آتش درگیری‌های لیبی را شعله‌ور می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار