استاندار لرستان گفت: ۵۶ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های آبیاری نوین اجرا شده که ۲۸ هزار هکتار آن طی فعالیت ۲ دوره دولت تدبیر و امید بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،سیدموسی خادمی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری ازچهار هزار و ۴۰ هکتار باغ در اراضی شیبدار لرستان با حضور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس افزود: از مجموع۷۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان ۲۳ درصد ابی و ۷۷ درصد دیم است در حالیکه متوسط زمین‌های آبی در کشور ۴۴ درصد است.

او اظهار داشت: از مجموع حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی و باغی استان تن ۸۱ درصد ازطریق اراضی آبی و ۱۹ درصددر اراضی دیم تولید می‌شود که این رقم بیانگر اهمیت آبی شدن زمین‌های کشاورزی لرستان است.

استاندار لرستان گفت: بیش از ۷۰ درصد مساحت لرستان اراضی شیبدار است و در عین حال بارندگی بالای ۵۵۰ میلی متر دارد که این مزیت نسبی استان را برای احداث باغ در اراضی شیبدار مستعد کرده است.

خادمی افزود: سال ۹۶ در یک هدفگذاری چهار ساله ممقرر شد ۱۵ هزار هکتارباغ در اراضی شیبدار و کم بازده استان ایجاد کنیم که تا کنون ۶ هزار هکتار از این رقم محقق شده و امسال نیز پنج هزار هکتار در دستور کار است.

او همچنین با یادآوری وقوع سیل فروردین ۹۸ در لرستان اضافه کرد:حمایت‌های رییس جمهوریبرای جبران خسارت‌های این حادثه قابل تقدیر و بخش عمده‌ای از مشکلات و مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزیحل و پرداخت شده است.

استاندار لرستان ادامه داد:اما در حوزه زیرساخت‌ها تعدادی از طرح‌ها به دلیل عدم تامین اعتبار نیمه تمام مانده که چنانچه تکمیل نشوند با بارش‌های آینده، اقداماتی که تاکنون هم انجام شده از بین خواهد رفت بنابراین درخواست می‌شود اعتبار ویژه‌ای برای اتمام این طرح‌ها تخصیص یابد.

طرح احداث باغ در سطح چهار هزار و ۴۰ هکتار اراضی شیبدار وکم بازده لرستان روز پنجشنبه ازطریق ویدئوکنفرانس با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان دراین خصوص  گفت: طرح احداث چهار هزار و ۴۰ هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم بازده استان طی سال ۹۶ تا پایان ۹۸ انجام شده است.

احمدرضا احمدوند افزود: ۱۵۲ هکتار از این سطح مربوط به صنایع دفاع دورود است که چاله کنی و تامین نهال آن توسط جهاد کشاورزی انجام شده و آیین بهره برداری همزمان نیز به صورت پایلوت در این منطقه برگزار می‌شود.

او اظهار داشت: برای احداث هر هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم بازده ۱۴ میلیون تومان هزینه شده و به طور متوسط در هر سه هکتار یک فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان پیش بینی تولید این میزان باغ را ۲ هزار و ۲۰ تن برشمرد و گفت: در مجموع ۵۶۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال با اشتغالزایی یکهزار و ۳۴۶ نفر برای این طرح‌ها هزینه شده و ارزش افزوده تولید در این مناطق نیز یکهزار و ۱۰ میلیارد ریال می‌باشد.

به گفته او تا پیش از سال ۹۶ طرح‌های ناچیزی در خصوص توسعه باغات در اراضی شیبدار و کم بازده اجرا شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار