اسدی با اشاره به اثرات روانی کرونا در جامعه گفت: رعایت رفتار‌های بهداشتی در دیگران باعث کاهش تنش روانی می‌شود.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اسدی معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت اظهار کرد: رفتار مهارتی آموختنی، قابل یادگیری و قابل انتقال به دیگران است، به همین دلیل بخش عمده‌ای از رفتار‌های افراد برگرفته از نوع و مدل رفتار اطرافیان به ویژه افراد نزدیک مثل خانواده، هم کلاسی و همکاران است.  از این رو گفته می‌شود همانند سازی با دیگران به ویژه شخصیت‌های شناخته شده، محبوب یا مقبول امری است که در ایجاد رفتار‌های اجتماعی و الگو برداری نقش مهم و بسزایی دارند.

او افزود: همانطور که می‌دانیم بروز واکنش‌هایی مثل ترس، اضطراب، استرس و خشم در هر شرایط بحرانی و غیر منتظره امری عادی است، زیرا هنگامی که افراد آگاهی و آمادگی لازم را برای مواجه شدن و مقابله با یک اتفاق را ندارند بطور طبیعی واکنش‌های هیجانی غیر منتظره دارند که در شرایط عادی و طبیعی کاملا غیر منطقی بنظر می‌رسند.

اسدی ادامه داد: به همین دلیل وجود ترس و اضطراب در جامعه در دوره کرونا امری طبیعی است، زیرا این پدیده برای مردم بسیار ناشناخته غیر منتظره و آسیب زا بود. در چنین شرایطی توجه و تمرکز بر مدیریت رفتار اجتماعی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا واکنش افراد نسبت به یک هشدار یا پیام می‌تواند نقش و تاثیر زیادی در نوع رفتار دیگران داشته باشد.

معاون دفتر سلامت روان گفت: از دیدگاه روانشناسی اجتماعی برای نهادینه کردن یک رفتار لازم است به فاکتور‌هایی مثل، ماهیت و اهمیت رفتار، ضرورت و نیاز انسان‌ها نسبت به یادگیری آن رفتار، ساده بودن رفتار، در دسترس بودن ابزار و امکانات مورد نیاز، فراگیر بودن رفتار و قابل تکرار بودن آن رفتار توجه کرد.

استفاده از ماسک یک رفتار بهداشتی و خود مراقبتی است

اسدی تصریح کرد: به عنوان نمونه یکی از رفتار‌هایی که در شرایط کرونا تاثیر بسیار زیادی در کاهش یا افزایش استرس و تنش روانی در جامعه داشته و دارد، استفاده از ماسک به عنوان یک رفتار بهداشتی و خود مراقبتی است، به طور طبیعی هرگاه در کوچه و خیابان یا محل کار و زندگی خود با افرادی برخورد می‌کنیم که از ماسک استفاده کردند، بطور غیرارادی میزان استرس ما در برخورد با این اشخاص کمتر است و بالعکس افرادی که این رفتار را ندارند و یا اصول اولیه بهداشتی را رعایت نمی‌کنند باعث افزایش تنش و استرس در دیگران می‌شوند.

او افزود: به لحاظ روانشناختی مشاهده رفتار‌های خوشایند و یا مورد انتظار از دیگران باعث احساس لذت در ما و ایجاد پذیرش و باور مثبت نسبت به این گروه از افراد می‌شود که این موضوع نقش بسیار ارزشمند و مهمی در تعاملات و روابط بین فردی و اجتماعی دارد.

اسدی تصریح کرد: به تعبیری مشاهده رفتار‌های بهداشتی در دیگران باعث کاهش تنش روانی در سطح کلی جامعه می‌شود و این موضوع می‌تواند به عنوان یک الگوی رفتاری مثبت در جامعه تبلیغ و مورد تشویق قرار گیرد.

معاون دفتر سلامت روان اظهار کرد: استفاده کردن از سیستم پاداش و تنبیه در تداوم و گسترش یک رفتار اجتماعی نقش مهمی دارد. به عنوان مثال هر گاه افرادی که در محیط‌های کاری و اداری اصول بهداشتی را رعایت می‌کنندخدمات بهتر یا سریعتری دریافت کنند.

اسدی بیان کرد: از منظر روانشناسی یادگیری به دلیل پاداشی که مغز به واسطه آن رفتار دریافت می‌کند خود به خود میل و تمایل به تکرار و تداوم آن رفتار دارد. به همین دلیل رفتار‌های اجتماعی متاثر از هم هستند و به قول جامعه شناسان رفتار‌های فردی بر جامعه اثر می‌گذارند و جامعه بر رفتار افراد. از این رو می‌توان گفت که مفهوم یادگیری اجتماعی در گروی تعاملات بین فردی است و رشد اجتماعی در گروی یادگیری فرهنگ و رفتار اجتماعی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بهترين راه تقويت اعصاب دويدنه كه اونم شهرداري تو پاركا يه وجب جا برا دويدن مردم نذاشته و تا تونسته وجب به وجب رو چمن كاري و گل كاري كرده كه كسي نتونه جم بخوره
آخرین اخبار