دادستان عمومی و انقلاب استان یزد گفت: شورای فعلی شهر یزد در تخلفات ساختمان پزشکان در خیابان طالقانی دخیل نبوده، اما پیگیری و برخورد لازم را با تخلفات نداشته است.

شورای فعلی یزد از تخلفات ساختمان پزشکان بی اطلاع نبوده / تداوم بازرسی نامحسوس از املاکی‌هابه گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمد رضا حداد زاده دادستان عمومی و انقلاب استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: قرارداد ساخت پروژه ساختمان پزشکان در خیابان آیت الله طالقانی یزد از دو جهت ابهام دارد.

موضوع اول بحث ساخت و ساز است که بر اساس ضوابط انجام نشده و این ساختمان از توافق اولیه در پروانه ساختمانی و مصوبه کمیسیون ماده پنج انحراف دارد. هر چند در پروانه ساخت و کمیسیون ماده پنج نیز به ذی نفع‌ها الطافی شده است.
به گفته دادستان در پروانه ساخت هزار متر پارکینگ پیش بینی شده که رعایت نشده است.

حداد زاده افزود: موضوع دوم بحث توافق نامه است. از ابتدا در این پروژه شرایط برابر برای سرمایه گذاری فراهم نشده و شرکت طرف قرار داد مربوط به یکی از اعضای شورای قبلی بوده است. این عضو سابق شورای شهر در شورای عالی شهرسازی حضور داشته و در جریان همه پیشنهاد‌ها بوده و در نهایت خود او برنده شده است.

دادستان یزد گفت: از همان آغاز این پروژه در حوزه زمین نیز قیمت گذاری نادرست انجام شده است. زمین در این پروژه متری ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده در حالی که در همان منطقه ساختمانی با کاربری اداری تجاری حدود ۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

حداد زاده ادامه داد: در حالی که مجوز اولیه این ساختمان تجاری اداری بوده، اما در پروانه ساخت، کلینیک تخصصی ذکر شده است. همچنین این ساختمان تخلفات نظارتی ساخت دارد و سازمان نظام مهندسی این ساختمان را تایید نکرده است. موضوع تبانی، قانون منع مداخله و تجاوز به گذر از جمله دیگر ابهامات و تخلفات این پروژه است که با این حد از تخلف تنها ۲۰۰ میلیون تومان در کمیسیون شهرداری جریمه شده است.

دادستان عمومی و انقلاب یزد به موضوع برخورد با املاک متخلف و غیر مجاز نیز اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه مشکلات وگرانی حوزه مسکن ناشی از مسائل اقتصادی نیست و بخش عمده‌ای از این گرانی به کلاهبرداری و دلالی مربوط می‌شود. از این رو دادستانی با نگاه پیشگیرانه و جلوگیری از ضرر به مردم، وارد این حوزه شد و نسبت به پلمپ املاک متخلف اقدام کرد.

حداد زاده افزود: طرح برخورد با املاک متخلف در سراسر استان اجرا می شود و اتحادیه املاک نیز در موضوع برخورد با دلال‌ها و املاک غیر مجاز با دادستانی هم نظر است.

این مقام قضایی از طراحی سامانه جامع املاک استان خبر داد که قرار است در آن لیست املاکی‌های مجاز، قیمت گذاری ملک، نوع کاربری زمین و دیگر اطلاعات مورد نیاز قرار گیرد و برنامه‌های تشویقی برای کسانی که در این سامانه اطلاعات خود را برای خرید و فروش وارد می‌کنند، پیش بینی شود.

حداد زاده با اشاره به بازرسی‌های نامحسوس از املاکی‌ها، گفت: نباید انتظار ایجاد شود که به زودی کاهش قیمت در زمین و مسکن روی می‌دهد، اما به قطع جلو رشد بی رویه و کاذب قیمت‌ها و کلاهبرداری و تخلفات در معاملات مسکن گرفته می‌شود.

دادستان یزد افزود: یک مجتمع آموزشی در صفائیه یزد بخشی از فضای آموزشی خود را تجاری کرده است. از همین جا اخطار داده می‌شود در صورتی که تا سه ماه آینده رفع تخلف صورت نگیرد، دادستانی به موضوع ورود خواهد کرد.

حداد زاده درباره معدن مس دره زرشک نیز، گفت: دادستانی این موضوع را زیر نظر دارد، اما از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم به مجموعه مدیریت استان در این موضوع اعتماد کنند و نخواهند با فشار به مسئولان خواسته خود را پیش ببرند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.