انجمن صنفی کارگری ماهران نخل در جهرم راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صالح رنجبر رئیس انجمن صنفی کارگری ماهران نخل شهرستان‌های جهرم و خفر،گفت: پیگیری وضعیت بیمه کارگران شاغل در نخلستان‌های این دو شهرستان و  ارتقای مهارت‌های شغلی این کارگران از عمده اهداف راه‌اندازی  انجمن صنفی کارگری ماهران نخل است.  

او، بیان کرد: از کارگران شاغل در نخلستان‌های جهرم و خفر که تا کنون از مزایای بیمه برخوردار نبوده اند تقاضا می‌شود برای ثبت‌نام در این زمینه به دفتر این انجمن به نشانی جهرم - خیابان هلال‌احمر، نبش کوچه ۳۹، جنب باسکول مراجعه کنند و در صورت نیاز با شماره تلفن ۰۹۱۷۷۹۲۹۰۱۷ انجمن صنفی کارگری ماهران نخل تماس بگیرند.

رنجبر تصریح کرد: بخش از اراضی مرغوب شهرستان جهرم به کشت نخیلات اختصاص دارد که بخش عمده‌ای از جمعیت فعال این شهرستان در صنایع وابسته به این کار اشتغال دارند.

رئیس انجمن صنفی کارگری ماهران نخل شهرستان‌های جهرم و خفر، ادامه داد: کارگران مزد بگیر شاغل در باغ‌ها و نخلستان‌های این منطقه با استفاده ۲۰ درصدی معافیت حق بیمه سهم کارفرما زیر پوشش بیمه‌ قرار گرفته‌اند، اما بسیاری از این کارگران بنا به ماهیت شغل سیار خود به طور تمام ‌وقت و مستمر در یک نخلستان مشغول به کار نیستند بلکه به صورت روزمزد در تمام فصول سال مشغول فعالیت هستند  و به همین دلیل مشمول بیمه اجباری نیستند.

او، افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در نخلستان‌های جهرم مشغول به کار هستند.

رنجبر، اضافه کرد: در حال حاضر پنج هزار هکتار از اراضی شهرستان جهرم نخلستان است و ۲۵ درصد محصول خرمای تولید شده در استان فارس به این شهرستان تعلق دارد.

رئیس انجمن صنفی کارگری ماهران نخل شهرستان‌های جهرم و خفر تاکید کرد: در سال ۹۶ نماینده مردم شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی با نوشتن نامه‌ای به ریاست وقت سازمان تامین اجتماعی، خواستار استفاده ماهران و کارگران نخل از قانون بیمه اجباری شدند.

او، گفت: گرده‌ افشانی نخل به وسیله‌ انسان، زنبور عسل و باد انجام می شود که روش گرده ‌افشانی در جهرم ساختن نخل نام دارد زیرا در عملیات ساختن نخل فردی که مبادرت به انجام این کار می‌کند ماهر یا مُوهَر نامیده می‌شود.

برای نخستین بار انجمن صنفی کارگری ماهران نخل ۲ شهرستان جهرم و خفر، تحت نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس به شماره ثبت ۱۶۳۶۱۵۴۸ در جهرم راه‌اندازی شد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار