مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی فر مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در شورای ملی شهرهای صنایع دستی، فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه انتخاب شد.

او با اشاره به شرایط این شهرستان به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه، افزود: ظرفیت تولید فیروزه به ازای هر فرد به طور میانگین سالانه ۱۵ تا ۲۰ کیلو سنگ فیروزه است، برداشت سنگ از معدن به طور میانگین سالانه ۴۰ تا ۵۰ تن سنگ فیروزه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: میزان ارزش افزوده به طور میانگین سالانه در هر تن سنگ ۱۴ کیلوگرم سنگ خالص فیروزه و در ضعیف‌ترین حالت این نسبت یک به ده است یعنی در ۴۰ تن سنگ ۴ تن سنگ خالص حاصل می‌شود.

مکرمی فر درباره دیگر ویژگی‌های این شهر در زمینه فیروزه، بیان کرد: در فیروزه ۲۰ کارگاه درون شهری، ۵۰ کارگاه خانگی درون شهری، ۱۵۰ کارگاه روستائی و هزار کارگاه خانگی روستایی فعال است.

او با اشاره به میزان اشتغال‌زایی فیروزه تراشی در این شهرستان، تصریح کرد: به صورت مستقیم دو هزار و ۳۰۰ نفر و به صورت غیر مستقیم ۲۲ هزار و ۱۰۰ نفر در این زمینه اشتغال دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: ۸۰ درصد اشتغال در بخش مرکزی فیروزه شامل ۳۴ روستا از جمله معدن علیا و سفلی، قالیباف، گلشن‌آباد، حیدرآباد، شوری، اقبالیه، مهدی‌آباد و بزقوچان که از این تعداد ۲۰ روستا به طور مستقیم و غیر مستقیم در گیر فیروزه هستند.

مکرمی‌فر اظهار کرد: ۲۰ درصد دیگر نیز ۳۵ روستای بخش قرار دارند که این روستا‌ها از جمله مرزان، فهنه، کوندر، اردلان، همت‌آباد، صمان، شوریاب، شورگشت و گرماب  است، البته تعداد ۱۵ روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر فیروزه هستند.

او افزود: آمار کارگاه‌ها مربوط به شهرستان فیروزه است و در نیشابور بیش از یک هزار نفر در رشته تراش و فروش فیروزه مشغول کار هستند.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.