به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش گزارشی درباره عملکرد آموزش و پرورش نسبت به اجرای سند تحول بنیادین مطرح شد و وزارت آموزش و پرورش نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گزارشی عملکردی از روند اجرا و توجه به این سند را ارائه داد.
عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۲۶/۴/۹۹ با عنوان «ضد و نقیضهای آقای وزیر درباره کارایی سند تحول بنیادین» پاسخ ستاد اجرایی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر است:
۱- ضمن تشکر از دغدغه آن رسانه محترم و احترام برای مهمان عزیز در تهیه خبر مذکور، بهتر بود در انتخاب میهمانان با این موضوع مهم، حداقل یک نفر از بدنه اجرایی وزارت آموزش و پرورش بهعنوان مطلع دعوت میشد.
۲- اجرایی کردن سند تحول بنیادین از سیاستهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده است، امروز با فراهم کردن برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی کردن سند تحول در دستور کار جدی این وزارتخانه قرار دارد. در طول سالهای گذشته برنامههای اجرایی وزارت آموزش و پرورش منطبق و منبعث از سند تحول طراحی و اجرا شده است.
در حال حاضر نیز برنامههای وزیر آموزش و پرورش کاملاً در مسیر اجرایی کردن سند تحول قرار دارد و ضمن پیگیری اقدامات گذشته، شناسایی و طراحی راهکارهای اجرایی نوآورانه در دستور کار قرار دارد به طوری که با تشکیل جلسات مستمر شورای راهبری و هماهنگی سند تحول در طول ۹ ماه گذشته، کوششهای زیادی صورت گرفته است و اولویتهای اجرایی سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ شناسایی شده که از آن جمله میتوان به بستههای تحولی به عنوان بخش مهمی از برنامههای سالانه این وزارتخانه اشاره نمود.
تبیین و تشریح محتوا و برنامههای سند از طریق برگزاری همایشها- گردهماییها و نشستهای تخصصی با مدیران ارشد- میانی اجرایی و عملیاتی- کارشناسان در سطوح مختلف
چاپ و انتشار اسناد تحولی آموزش و پرورش (سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و برنامه زیرنظامهای ششگانه، اهداف دورههای تحصیلی و برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه)
برگزاری کارگاههای تبیینی- توجیهی و دورههای ضمن خدمت (ویژه: مدیران مدارس- راسای مناطق و معاونان مدیران کل کشور- معاونان مناطق و کارشناسان- کارشناسان ستادی و استانها و مناطق در سراسر کشور)
تبیین و ترویج موضوعات تحولی با استفاده از فرصت رسانه ( استفاده از ظرفیت رسانهها به ویژه رسانه ملی- امکانات الکترونیکی- فصلنامهها- پرتالهای تخصصی و ...)
ج) راهبری و مدیریت شبکهای از ستاد تا مدرسه
تشکیل شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح ستاد به ریاست وزیر
تشکیل ۶ کارگروه تخصصی زیر نظامها به ریاست معاونین مرتبط وزیر
تشکیل ۳۲ شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح استانها به ریاست مدیران کل
تشکیل ۱۹۲ کارگروه تخصصی زیر نظامها در سطح استانها به ریاست معاونین مربوط مدیرکل
تشکیل ۷۲۴ شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در سطح شهرستانها به ریاست مدیران مناطق و شهرستانها
تشکیل بیش از ۲۱۷۲ کارگروه تخصصی زیرنظامها درسطح شهرستانها به ریاست معاونین مرتبط مناطق
تشکیل ۷۲۴ کارگروه تخصصی سیاستگذاری برنامه مدارس و گفتمانسازی سند تحول در مناطق
یادآوری: این کارگروه مسئولیت سیاستگذاری برنامه مدارس بر اساس برنامه ابلاغی سالانه- ساحتهای ششگانه تربیت- اهداف دورههای تحصیلی و برنامه درسی ملی را بر عهده دارد.
تشکیل بیش از ۸۰ هزار کارگروه گفتمانسازی سند تحول در مدارس
د) ساز و کار نظارت و ارزیابی
بازرسیها مختلف اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و ارائه گزارش روند اجرا به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش
ارزیابی شاخصهای اختصاصی برنامه سال ۹۸ توسط اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ارزیابی سالانه
ارزیابی دورهای ادارات ارزیابی استانها و مناطق از روند اجرای برنامه
تهیه گزارش های مختلف در سطوح ستاد- استان و منطقه
ه) تولید بستههای تحولی مبتنی بر مدرسه
مجموعهای از برنامهها، فعالیتها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارهای سند تحول و برنامه زیرنظامهای ششگانه که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخشهای تحولآفرین را دارد و زمینهساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانشآموزان برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در مدت زمان معین است و بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل صحیح و مؤثر را فراهم میآورد. بستههای تحولی هر حوزه از بین برنامهها و فعالیتهای حاضر پیشبینی شده است که مشخصات دقیقتر طی دستورالعمل اجرایی متعاقباً ابلاغ میگردد. تحقق این بستهها وظیفه مشترک تمامی حوزهها و سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش است.
مهمترین اقدامات صورت گرفته در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شرح ذیل قابل بیان است:
الف) چشم انداز اجرای سند تحول با دو گام راهبردی و عملیاتی
گام اول) تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه زیر نظامهای ششگانه سند تحول (تکلیف بند ۲ فصل ششم)
برنامه زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی
برنامه زیرنظام برنامه درسی و تربیتی
برنامه زیر نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی
برنامه زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی
برنامه زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری
برنامه زیر نظام پژوهش و ارزشیابی
گام دوم) تصویب و ابلاغ برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه ۱۴۰۰-۱۳۹۷ مبتنی بر زیرنظامهای اصلی گام عملی بزرگ در اجرایی کردن سند تحول
تدوین برنامه اجرایی سال ۹۷
تدوین برنامه اجرایی سال ۹۸ با ۲۶۶ عنوان برنامه اجرایی و ۱۴۱۵ فعالیت و زیر اقدام
تدوین برنامه اجرایی سال ۹۹ با ۲۴۵ عنوان برنامه اجرایی و ۱۵۰۶ فعالیت و زیر اقدام
یادآوری: برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه هفتم توسعه نیز در سال ۱۴۰۰ نهایی و ابلاغ خواهد شد.
ب) گفتمانسازی و گسترش فرهنگ تحول خواهی و تحول آفرینی
بیش از ۱۴۰۰ فعالیت در سطوح ستاد- استان- منطقه و مدارس ساری، جاری و در حال اجراست.
سرعت پیادهسازی سند تحول نیاز به زیرساختها و منابعی دارد، اما وزارت آموزش و پرورش علیرغم مسائل و مشکلات اقتصادی سالهای اخیر نهایت تلاش خود را جهت تحقق و سند تحول داشته است.
در پایان ضمن سپاس از توجه اصحاب رسانه به وزارت آموزش و پرورش و تلاشهایی که در جهت اعتلای نظام تعلیم و تربیت صورت میپذیرد، گفته میشود نکات مطرح شده از قول وزیر قبل و بعدهایی دارد که مبتنی بر اشاره صریح بند د بخش دوم فصل هشتم سند تحول است و آن اینکه:
«تمام دستگاهها و نهادها، به ویژه رسانه ملی، موظفند در چارچوب این سند، همکاری لازم با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی را برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش معمول دارند.»
فراموش نکنیم وزارت آموزش و پرورش مسئول اجرای سند تحول در سطح مدارس است، انتظار میرود به کمک رسانههای محترم با همراهی و همکاری تمامی دستگاهها در تحقق بیش از پیش اجرای این سند ملی بکوشیم.
انتهای پیام/
آیا تا سال های سال تا رسمی شدن صبر کنم و بعد اقدام به بچه دار شدن کنم؟؟ نمیدونم برای بررسی این موضوع به کجا مراجعه کنم