«نرمال هگزان» محصولی که تاکنون در کشور تولید نمی‌شد اکنون با کیفیت خوبی در پالایشگاه اراک تولید می‌شود و نیازی به واردات آن نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه سریال واردات محصولات تولید داخل امشب ۳۰ تیرماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور محسن صفدری مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت و رمضانپور مدیر عامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند و عماد رفیعی کارشناس حوزه پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عماد رفیعی کارشناس حوزه پتروشیمی با اشاره به اینکه دستاورد بزرگی در صنعت پالایشگاهی کشور رخ داده است گفت: خوشبختانه شاهد تولید نرمال هگزان در پالایشگاه اراک هستیم.

او با اشاره به اینکه محصولی که تاکنون در کشور تولید نمی‌شد اکنون با کیفیت خوبی از سوی پالایشگاه اراک تولید می شود ادامه داد: نرمال هگزان فقط ۱۰ هزار تن در پالایشگاه کرمانشاه تولید می شد و حدود ۳۰ هزار تن واردات در این بخش صورت می گرفت.
 
این کارشناس حوزه پتروشیمی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی از بازاریابی قوی برخوردار هستند گفت: در زمینه خودکفایی و رسیدن به تولید داخل مشکلی نداریم و لذا ما به عنوان کارشناس از حدود یکی دو سال پیش تولید نرمال هگزان را در پالایشگاه اراک مورد رصد قرار دادیم.
 
او افزود: باید شرکت های ما بازاریابی قوی داشته باشند ، ما تنوع کالا در محصولات شیمیایی و پتروشیمی داریم.

عمادی ادامه داد: آقای رمضانپور می فرماید فلان شرکت نرمال هگزان ما را دریافت و آن را صادر می‌کند تا بازار را در انحصار خود قرار دهد، این موضوع در کشورهای دیگر هم اتفاق می‌افتد، جنگیدن برای به دست آوردن بازارها و خودکفایی این است که یک شرکت داخلی این گونه اقدام می‌کند.

بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه مشکل را باید در بازاریابی دانست عنوان کرد :تقریباً الان حدود ۳۵ هزار تن در سال تقاضای این محصول را داریم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال های آینده به ۵۰ هزار تن برسد، در پالایشگاه کرمانشاه ۱۰ هزار تن نرمال هگزان تولید می شود ، پس ما ظرفیت صادرات را داریم، کیفیت تولید محصول در پالایشگاه اراک در گریدهای مختلف خوب است.

زمان عرضه کالای شرکت پالايش نفت شازند در بورس کالا

حسينی مدير عامل بورس انرژی ايران در ادامه برنامه با اشاره به زمان عرضه کالای شرکت پالايش نفت شازند در بورس کالا گفت: محصول نرمال هگزان شازند از ۱۹ بهمن ۹۸ در بورس کالا عرضه شده است و وقتی تولید کالا در پالایشگاه به اتمام رسید با پیگیری‌های انجام شده در ۲ گرید هگزان نرمال را مورد پذیرش قرار دادیم تا الان ۱۶ بار عرضه صورت گرفته که دو بار به معامله منجر شده است.

او با اشاره به اینکه بورس تابلویی شفاف و همگانی است و لذا پتروشیمی‌ها کم و بیش با بورس کار می‌کنند افزود: ما اطلاع رسانی وسیع انجام دادیم ، ارگان‌هایی که وظیفه نظارت دارند می‌توانستند به سمت این بازار بیایند.

حسینی با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی موضوع خرید خوراک و فروش محصول مطرح است ادامه داد: بعضا دیدگاه هایی حاکم است که اجازه نمی‌دهد این گونه کالاها به سمت فضای رقابتی و شفاف حرکت کنند بنابراین صنعت پالایش کشور در حوزه صادرات و فرآورده های پالایشگاهی رو به جلو حرکت کرده است. شرکت‌های داخلی باید از تولید داخل خرید انجام دهند اما علاقه ای برای حضور در فضای شفاف و رقابتی را ندارند.
 

شرکت پالايش نفت شازند پروانه بهره برداری محصولات را نداشته است

 
صفدری مدير کل صنايع غير فلزی وزارت صمت در ادامه برنامه با اشاره به عدم اطلاع وزارت صمت از واردات نرمال هگزان به کشور در مدت ۷ماه افزود: شرکت پالايش نفت شازند هيچ گونه پروانه بهره برداری محصولات را نداشته است.
 
او با اشاره به اینکه بنده نامه‌ای از رئیس صمت استان در تاریخ ۵/۴ /۹۸ دارم که برای استعلام سازمان محیط زیست اقدام کرده بودند گفت: از آن زمان این اتفاقات افتاده است ، تا به الان پاسخی از سوی سازمان محیط زیست برای صدور پروانه نداشتیم.
 

مقاومتی برای ممنوعیت واردات محصولی که تولید داخل دارد، نیست

 
مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت با اشاره به اینکه صرفاً هگزان به ارزش ۵ میلیون دلار و به میزان ۶ هزار تن وارد شده است ادامه داد: از دیروز جریانی به راه افتاده که ۳۰ هزار تن از این محصول وارد شده که بنده نمی دانم منبع این میزان از کجا است.
 
صفدری با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار تعرفه را از انتهای سال ۹۷ تا کنون ممنوع کرده‌ایم افزود: دلیلی ندارد که وزارت صمت به عنوان متولی و کسی که دلسوز است بخواهد در این خصوص مقاومت کند، اولین گام شرکت پتروشیمی شازند این بود که باید درخواست تفکیک تعرفه را می‌داد.
 
او بیان کرد: روزانه مکاتباتی دارم که این درخواست از سوی تولیدکنندگان ارائه می‌شود لذا تولیدکنندگان  زمانی که به مرحله‌ای از تولید به لحاظ کیفی و کمی می‌رسند، درخواست ممنوعیت تعرفه را می‌دهند و ما موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر به کفایت کمی و کیفی رسیدیم تعرفه را ممنوع می‌کنیم و مقاومتی در این خصوص وجود ندارد.

 

برخی افراد تمایل به ادامه واردات محصول نرمال هگزان دارند

 
رمضان پور مدیر عامل شرکت پالایش نفتی امام خمینی شازند در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ما موضوع را در سازمان محیط زیست استان پیگیری کرده‌ایم به طوری که زمان زیادی طول می کشد تا درخواست اداری ما جواب داده شود گفت: کد آیسیک برای نرمال هگزان لازم است که این کد وجود دارد. برای نرمال هگزان باید کد تعرفه سه خطی داشته باشیم تا واردات قطع شود اما باید گفت که دست هایی در کار است که می‌خواهند واردات این محصول را انجام دهند.

او با اشاره به اینکه از بهمن‌ماه سال گذشته مصرف کننده نهایی را شناسایی کرده‌ایم افزود: ما در بورس محصول را عرضه کردیم وقتی شرکتی به محصول نیاز دارد می تواند از سازمان بورس خرید را انجام دهد .

مدير عامل شرکت پالايش نفت امام خمينی شازند با اشاره به روند افتتاح و بهره برداری شرکت پالايش نفت شازند ادامه داد: شرکت های زیادی برای خرید داخلی و صادرات به ما مراجعه کردند تا زنجیره تولید ما را داشته باشند اما این موضوع برای ما قابل قبول نبود .

رمضان پور با اشاره به اینکه ۲۰ هزار تن مازاد مصرف داخلی داریم گفت: شرکت هایی می خواستند صادرات محصول را داشته باشند اما طی بررسی هایی دیدیم که آنها اقدام به واردات محصول نیز می کردند بنابراین مشخص است که دست هایی در این ماجرا در کار است.
 

کاهش محسوس واردات نرمال هگزان 

 
 
 
 
 
لطيفی سخنگوی گمرک طی تماس تلفنی گفت: آمار رسمی گمرک با کد تعرفه ۲۹۰۱ که بحث نرمال هگزان است در سال ۹۸، ۱۱ هزار و ۹۷۷ تن و در سه ماهه اول سال ۸۷۶ تن بوده است یعنی کاهش خیلی شدیدی در واردات نرمال هگزان داشتیم و این آمار به صورت رسمی با همین عنوان وارد شده است .
 
او عنوان کرد: واردات این کالا ممنوع نیست و نیاز نیست با کد تعرفه دیگری واردات انجام شود و لذا با همین عنوان به صورت رسمی کالا وارد کشور شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار