عضو اتاق بازرگانی فارس گفت: افزایش پایه پولی کشور منجر به تورم در کالا‌های سرمایه‌ای از جمله زمین و مسکن شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عباس ابوقداره در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول و سرمایه این اتاق که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، با بیان اینکه سپرده‌های بانکی خارج شده، وارد بازار‌های موازی و سبب ایجاد تورم شده است، گفت: افزایش پایه پولی کشور منجر به تورم در کالا‌های سرمایه‌ای از جمله زمین و مسکن شد.

او با اشاره به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، اظهار داشت: سیاست‌ها متغیر و گیج‌کننده است و سپرده‌های خارج شده وارد بازار‌های موازی و باعث ایجاد تورم شده است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس افزود: اگر پول‌های سرگردان مدیریت نشود وارد بازار‌های دلالی و غیر سالم شده و به پول مسموم تبدیل می‌شود.

ابوقداره با بیان اینکه دولت با قرض گرفتن پول از بانک مرکزی سبب افزایش پایه پولی کشور شد که این یکی از بدترین نوع تامین کسری بودجه است، عنوان کرد: افزایش پایه پولی کشور منجر به تورم در کالا‌های سرمایه‌ای از جمله زمین و مسکن شد که با افزایش نرخ دلار، طلا، سکه و ... همراه شد که در نهایت نتیجه حاصل از این سیاست‌ها از دست رفتن و بی‌ارزش شدن پول ملی است.

او ادامه داد: اگر اقتصاددانان و تصمیم گیران در کشور اقدامی نکنند در نیمه دوم سال افزایش سه رقمی بر روی پایه پولی کشور را تجربه خواهیم کرد که منجر به بیمارتر شدن اقتصاد کشور می‌شود.

ابوقداره تصریح کرد: اگر تمرکز بخش اقتصاد کشور بر تولید باشد، می‌بینیم تورم و افزایش نرخ دلار اقدامی مثبت برای تولید است و بسیاری از بخش‌های تولیدی ما در همین شرایط موجود جهش بسیار خوبی داشتند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه از بعد تولید افزایش نرخ دلار صادرات را سودآور و واردات را تضعیف می‌کند افزود: هم اینک شرایط برای تولید، صادرات و سهم خواهی بیشتر از بازار داخلی فراهم است و تولید سودآورتر از زمان‌های دیگر خواهد بود، اما باور دارم اگر تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید افزایش پیدا کند می‌توانیم شاهد جهش تولید در واحد‌های تولیدی باشیم.

میربقایی عضو کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر شرایط برای دلالی و مشاغل کاذب فراهم است، گفت: در عرصه مشاغل کاذب سرمایه‌هایی که به سمت سوداگری و دلالی می‌روند، ترجیح بالایی دارد که این موضوع شرایط را برای تولیدکننده سخت کرده است.

او بیان کرد: اگر تولیدکننده در این شرایط سخت بتواند کار کند ترجیح می‌دهد تجهیزات خود را احتکار کند تا بتواند بعد از چند روز به قیمت بیشتر بفروشد اینگونه دیگر درگیر فرآیند سخت و هزینه‌های بالای تولید نیز نخواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار