این روز‌ها که بازار خرید فروش زمین در شمال حسابی داغ شده، حتما قبل از هر اقدامی سنسورهایتان را فعال کنید تا مشکل مردم روستای آبمال گریبانگیرتان نشود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سال ۷۸ بود که با مطرح شدن طرح هادی روستایی بعضی از زمین‌ها داخل بافت طرح هادی قرار گرفتند، اما بعضی از آن‌ها که اتفاقا مردم روستای آبمال را این روز‌ها گرفتار کرده، خارج از بافت ماندند.

داخل بافت بودن یک زمین به این معناست که در سیطره طرح هادی قرار گرفته است. به زمین‌های موجود در این طرح، مجوز ساخت داده می‌شود. پس قبل از مبادرت ورزیدن به خرید زمین در شمال، بدانید زمین داخل بافت یا خارج از بافت، جا خوش کرده است.

طرح هادی چیست؟

طرح هادی، بافت موجود روستا را به دقت زیر ذره‌بین می‌برد و اصلاح و ساماندهی آن را در دستور کار قرار می‌دهد. سپس تعیین می‌کند که هر بافت و هر زمین تا چه میزان می‌تواند پیشرفت و پیشروی داشته باشد ضمن این که برآورد می‌کند هر زمین چگونه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و نوع کاربری آن‌ها از چه قرار است.
 
اما و اگر‌های خرید زمین در شمال کدامند؟ + فیلم
 
طرح هادی مشخص می‌کند که آیا این زمین مسکونی است یا می‌تواند تولیدی، تجاری و یا مهر کشاورزی و زراعی می‌خورد. مهم‌ترین هدفی که با اجرای طرح هادی روستایی، پیوند ناگسستنی برقرار کرده است، افزایش کیفیت زندگی و ارتقای معیشت و سطح رفاهی آن‌ها است.رونق سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد از دیگر اهداف مهمی است که طرح هادی روستایی، دنبال می‌کند.
بیشتر بخوانید

 

اما این روز‌ها مردم روستای آبمال گرفتار زمین‌هایی شده اند که ۵ سال است با کاغذ‌های مهر و امضا شده‌ی بی اعتبار خرید و فروش می‌شوند.
سالاری به نمایندگی از ۶۰ مالک در روستای آبمال ساری می‌گوید: ۴ هکتار زمین ۵ سال پیش در طرح هادی قرار گرفت، اما پس از سیل سال ۹۸ و گذشت ۵ سال به ما اعلام کردند این زمین‌ها داخل بافت نیستند.
 
اما و اگر‌های خرید زمین در شمال کدامند؟ + فیلم

مرتضوی یکی دیگر از مالکین است و می‌گوید: زمانی که این زمین را خریداری می‌کردم از دهیاری و بنیاد مسکن استعلام گرفتم و آن‌ها نیز داخل بافت بودن این زمین را تایید کردند، اما حالا می‌گویند زمینت خارج از بافت است و حق ساخت ندارید.

اما در این میان به مالکی بر می‌خوریم که ۲ سال قبل مجوز ساخت در این زمین‌ها را گرفته و علاوه بر مغازه منزلی مسکونی هم در آن بنا کرده است. البته این مالک حاضر به مصاحبه نشد.

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر این زمین‌ها داخل بافت نبودند چطور مجوز ساخت به این مالک داده شده است؟ 

در پی رسیدن به پاسخ این سوال با دهیار روستا تماسی برقرار می‌کنیم، اما وی هم حاضر به مصاحبه نشد.

آقای رجبی پیرمردی که سالهاست در این زمین‌ها مغازه کوچکی داشته و پس از سیل و تخریب آن کسب و کارش تعطیل شده است می‌گوید: همسر و ۵ فرزند دارم و این مغازه تنها منبع کسب درآمدم بود که سیل آن را کاملا تخریب کرده و تنها ستونی از آن باقی مانده است.

او افزود: بهمن ماه سال ۹۶ نامه‌ای از بنیاد مسکن دریافت کردم که اعلام مشخص می‌کند ملک من در طرح هادی قرار گرفته است، اما پس از سیل ۹۸ در مازندران وقتی برای مجوز ساخت مراجعه کردم گفتند ملک شما در بافت قرار ندارد.
 
اما و اگر‌های خرید زمین در شمال کدامند؟ + فیلم

برای پی بردن به اصل ماجرا و اینکه تناقض در ۲ نقشه به فاصله ۵ سال ناشی از چیست سراغ بنیاد مسکن استان رفتیم.

صیاد معاون بنیاد مسکن مازندران درباره چگونگی قرار گرفتن زمین‌ها داخل بافت می‌گوید:برای تهیه طرح هادی روستایی، طرح‌ها در جلسه کمیته فنی شهرستان با ۷ عضو مطرح می‌شود.
 
اما و اگر‌های خرید زمین در شمال کدامند؟ + فیلم
 
با اتمام مطالعات و بررسی نقشه‌های مربوط به هر روستا، جهت تصدیق برآورد‌های انجام شده، کارشناسان فنی به محل روستا مراجعه می‌کنند تا واقعیت را از نزدیک وارسی کنند و به پشتوانه مشاهداتشان، تایید اطلاعات ثبت شده را در دستور کار قرار دهند. با تایید این کارشناسان، طرح هادی تدوین شده جهت اجرا در روستای مربوطه، به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود و متعاقبا در جلسه کمیته فنی استان مطرح و در نهایت در جلسه کارگروه تصویب، مطرح و تایید می‌شود.

او درباره تناقض بین دو نقشه زمین‌های روستای آبمال می‌گوید: علاوه بر ۷ عضو، اعضایی که در جلسه کمیته فنی حضور دارند و البته حق رای ندارند رییس شورا و دهیار روستا هستند. نقشه‌هایی که مشاور در جلسه ارائه می‌دهد به این ۲ عضو هم داده شده و مشخصا این نقشه قبل از تایید کارگروه تصویب و امضای ۷ عضو در اختیار دهیاری قرار گرفته و دهیار هم نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام کرده است.

صیاد با اشاره به مشکل مردم درباره نقشه تایید نشده روستای آبمال می‌گوید: در حال حاضر برای رفع این مشکل با توجه به مغایرت نقشه‌ها برای بازنگری طرح هادی در جلسه کارگروه و کمیته فنی اقداماتی انجام دادیم تا اشکالات آن برطرف شده و مشکل مردم حل شود.
 
اما و اگر‌های خرید زمین در شمال کدامند؟ + فیلم

بطور متوسط قیمت هر متر زمین داخل بافت ۴ برابر زمین‌های خارج بافت است. وسعت این زمین حدود ۴۰ هزار متر مربع و قیمت حدودی آن بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان است که اگر همچنان خارج از بافت قرار بگیرد مالکان آن ضرر فراوانی خواهند کرد.
 
 
گزارش از سارا فرهمندراد
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.