هنوز کشور در شوک ظهور ویروس کرونا بود که جمعی از جوانان صنعتگر پا به میدان گذاشتند و برای نخستین بار یک واحد تولیدی در آمل موفق به ساخت دستگاه تولید ماسک در کشور شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جوانان عزمشان را جزم کردند برای ساختن دستگاهی که کشورمان تا کنون وارد کننده آن از کشور چین و ترکیه بود. آقای فضلی با بکارگیری ۱۵ نفر از متخصصان جوان در کمتر از ۱۰ روز و درون کارگاهی کوچک در زمینی به مساحت ۱۶۰۰مترمربع در شهرک صنعتی جمشیدآباد آمل، موفق به ساخت اولین دستگاه تولید ماسک در کشور شد.

فضلی مدیرعامل شرکت سازنده دستگاه تولید ماسک می گوید: این کارگاه ابتدا در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات دستمال کاغذی و بسته بندی فعالیت داشته و با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و نیاز آحاد مردم و بخش درمان به ماسک بعنوان اولین تولیدکننده در کشور، طراحی دستگاه تولید ماسک در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اینکه این دستگاه در داخل کشور وجود نداشت و یک کالای وارداتی محسوب می‌شد تصمیم گرفتیم نسبت به بومی سازی آن اقدام کنیم.
بیشتر بخوانید
ساخت نخستین دستگاه تولید ماسک کشور در مازندران + فیلم

او افزود: این دستگاه به طول ۵ متر و عرض یک متر و ارتفاع ۲متر طراحی و ساخته شده و در یک شیفت کاری ۸ ساعته قادر به تولید ۴۸۰۰۰ عدد ماسک است و هر ۲۴ ساعت مدیران مجموعه بیشتر از ۲ ساعت استراحت نداشتند.

یکی از کارگران کارگاه می‌گوید: از زمانی که مردم درگیر ویروس کرونا شدند ما ۲۴ ساعته در کارگاه به صورت ۳ شیفت کار کردیم تا این دستگاه تولید و به بازار عرضه شود.

محصول تلاش مجاهدانه و نبوغ این صنعتگران مازندرانی حالا بدون نیاز به حتی یک قطعه وارداتی تولید می‌شود و قابلیت‌های ویژه‌ای هم دارد.

فضلی در این باره می‌گوید: هزینه تمام شده این دستگاه یک دوم نمونه خارجی آن است و از طرفی با توجه به شرایط حاضر در کشور و دنیا از بابت نیاز به ماسک و وجود کرونا این دستگاه قابلیت کارکرد ۲۴ ساعته دارد و می‌تواند بدون هیچ توقفی بطور ۳ شیفت ماسک تولید کند.
 
ساخت نخستین دستگاه تولید ماسک کشور در مازندران + فیلم

او افزود: دستگاه‌های وارداتی در هر دقیقه در حالت نیمه اتومات ۴۰ تا ۴۵ عدد ماسک تولید می‌کند، اما دستگاه ما در هر دقیقه ۸۰‌ای ۱۰۰ ماسک تولید می‌کند و البته با برق تک فاز خانگی نیز قابل راه اندازی است.

فضلی بارز‌ترین مزیت این دستگاه را وجود تمامی قطعات یدکی آن در کشور بیان می‌کند و می‌گوید: این دستگاه قادر است با تعویض غلطک و نوع پارچه مصرفی، انواع ماسک مورد نیاز کشور از جمله ماسک فیلتردار را تولید کند.

خاکپور مدیر تولید کارخانه درباره نحوه عملکرد دستگاه‌ها می‌گوید: دستگاه‌های تولید ماسک ۲ مدل هستند که یکی از آن‌ها نیمه اتومات و دیگری اتومات است. بدنه ماسک در دستگاه‌های نیمه اتومات تولید، اما کش‌های آن بصورت دستی و با دستگاهی دیگر زده می‌شود و تیراژ تولید در آن ۸۰ عدد در دقیقه می‌باشد. اما این روند در دستگاه‌های تمام اتومات یکپارچه است. یعنی بدنه ماسک و حتی بخش کش زن آن بصورت اتومات هستند و تیراژ تولید نیز در این دستگاه ۱۲۰ عدد در دقیقه است.
 
ساخت نخستین دستگاه تولید ماسک کشور در مازندران + فیلم

با بومی سازی تجهیزات پزشکی در این کارگاه فقط در ۲ ماه گذشته از خروج ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری شده است و حالا علاوه بر اینکه ارزی از کشور خارج نمی‌شود بلکه ما هم چشممان به دست خارجی‌ها برای واردات این دستگاه نیست.

فضلی در این باره می‌گوید: از اول اسفند ۹۸پس از طراحی این دستگاه تا به امروز ۲۱ دستگاه تولید ماسک در این واحد صنعتی ساخته شده و با توجه به سفارشات خارجی، تاکنون این واحد تولیدی به کشور‌های ارمنستان، پاکستان، ترکیه، عراق و افغانستان صادرات داشته است.
 
ساخت نخستین دستگاه تولید ماسک کشور در مازندران + فیلم


حال قرار است ماهانه ۲۰ دستگاه در این کارگاه تولید و با مارک ایرانی به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه شود.
 
گزارش از سارا فرهمندراد
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آریانا
۲۱:۵۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
کارشون واقعا بیست و باریکلا داره ولی میبینیم که خط تولید ماسک پرسنلی داره که بدون ماسک بالای سر خط تولید هست و این خودش میتونه اشاعه وسیعی از این بیماری باشه.
روی تولیدی ها بیشتر از حمل و نقل و بازار و تجمعات باید نظارت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
درود بر مهندیسین گرامی خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
بايد صد تا از اينا به صورت آماده به كار هميشه دم دست باشن تا تو وانفسا فورا ميليونها ماسك بتونيم توليد كنيم
آخرین اخبار