جمعیت آهوان جزیره خارگ بر اساس آماربرداری تابستانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آماربرداری تابستانه  از جمعیت آهوان جزیره خارگ با همکاری کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش و تعدادی از همیاران محیط زیست این جزیره ۲۴ و ۲۵ تیر انجام گرفت .

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر، این آماربرداری برای برآورد آخرین تغییرات جمعیتی آهوان جزیره پس از زادآوری بهاره صورت گرفته که نتایج آن نشان دهنده افزایش جمعیت این گونه نسبت به پارسال است.

فرهاد قلی نژاد افزود: پناهگاه حیات وحش خارگ یکی از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر است که گونه حمایت شده آهو شاخص‌ترین گونه حیات وحش آن به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: با توجه به شرایط مناسب زیستگاهی و همیاری مردم دوستدار محیط زیست این جزیره، جمعیت آهوان در یکی دو دهه اخیر رو به فزونی گذاشته است و با توجه به ظرفیت محدود جزیره برای زیست این پستاندار شاخص، ادامه روند کنونی شرایط زیستی آن‌ها را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند، به همین علت باید برای تعدیل جمعیت آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: در دهه کنونی چند بار به صورت مقطعی عملیات تعدیل و کاهش متوازن جمعیت آهوان اجرا شده است، اما در چند سال گذشته به علت مشکلات اجرایی، این کار مسکوت مانده است که امیدواریم با همراهی همه سازمان‌های جزیره خارگ، به ویژه بخشداری و دستگاه‌های امنیتی به زودی این طرح تداوم یابد.

قلی نژاد بیان کرد: از سوی دیگر از پارسال طرح حفاظت از آهوان خارگ برای کاهش تلفات جاده‌ای و حفاظت بهتر از این گونه در جزیره اجرا شده است که باعث کاهش تلفات جاده‌ای این گونه شده است و امیدواریم با استمرار این طرح در کنار مدیریت جمعیت آهوان، مشکلات زیستی این گونه شاخص برطرف شود.

جزیره خارگ در ۵۷ کیلومتری شمال غربی بوشهر در آب‌های خلیج فارس قرار دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.