وحید نمازی از انتشار اثر پژوهشی «قوشمه ساز پرواز» به قلم «مهدی رستمی» و به همت حوزه هنری استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  رئیس حوزه هنری شمالی با بیان این که مجموعه «قوشمه ساز پرواز» ماحصل مطالب و موضوعات مطرح شده در کارگاه قوشمه با همین عنوان در سال‌۱۳۹۲ است، گفت : از آن‌جایی که تمایل حوزه هنری تکمیل و تجمیع این مطالب در مجموعه‌ای مکتوب بود در این مسیر گام برداشتیم.

 وحید نمازی  افزود: با توجه به رونق ساز قوشمه در این منطقه، تاکنون کار پژوهشی به شکل تخصصی انجام نگرفته بود و سعی کردیم تا از ظرفیت «مهدی رستمی» پژوهشگر فرهنگ عامه در این راستا استفاده شود.


بیشتر بخوانید 


او  رویکرد این مجموعه را پژوهشی و مرتبط با فرهنگ عامه خواند و گفت : مباحثی که در اساطیر و داستان‌ها و روایت‌ها به شکل شفاهی وجود داشت در کنار مباحت علمی، در این کتاب به رشته تحریر درآمده است.

نمازی به ضمیمه شدن یک سی‌دی شامل مجموعه‌ای از آوا و نوا‌های هنرمندان گذشته و حال اشاره کرد و افزود : این مجموعه به همت حوزه هنری خراسان شمالی و انتشارات بیژن‌یورد به قلم «مهدی رستمی» منتشر و روانه بازار شده است.

او افزود : این اقدام مقدمه‌ای برای پژوهش‌های بعدی در این زمینه خواهد بود و می‌توان سرفصل‌های پژوهشی بسیاری را از این مجموعه استخراج و به عنوان پژوهش‌های تخصصی‌تر ارائه کرد.

«مهدی رستمی» پژوهشگر فرهنگ عامه هم از این که نخستین یافته‌های پژوهشی در حوزه قوشمه‌شناسی به اوایل دهه ۶۰ باز می‌گردد، هنگامی که حرف‌های یک چوپان به نام «بخشعلی عمارلو» که ریشه‌های معرفت شناختی عمیقی را در خود داشت، مرا با انبوهی از پرسش در بوم‌شناسی این ساز مواجه کرد، سخن گفت و اظهارکرد: در واقع «قوشمه ساز پرواز» اثری پژوهشی است که مجموع این پرسش‌ها را به همراه پاسخ، فراروی علاقه‌مندان قرار می‌دهد؛ این که این ساز در کجای فرهنگ موسیقی ما قرار دارد؟ شیوه نواختن منحصر به فرد آن چگونه است؟ باورها، داستان‌ها، مقام‌ها و ملودی‌های این ساز کدام‌ها هستند؟ آیا ساز همگن و مشابه‌ای برای این ساز داریم، جایگاه قوشمه در آفرینش نشاط وسرور در جشن‌ها و آیین‌های منطقه چگونه است؟ بسیاری از پرسش‌های پیرامونی است که در این کتاب به آن‌ها پاسخ داده شده است.

او ادامه داد : نظرات مطرح شده در آثار مکتوب و پژوهشگران موسیقی در خصوص این ساز، شناخت مقام‌های اصلی قوشمه و تقسیم بندی آهنگ‌های این ساز کهن هم موضوعاتی هستند که سعی شده است به شکلی منطقی مورد کنکاش قرار گیرند.

رستمی از این که در این اثر، برای نخستین بار شخصیت‌شناسی هنرمندان فقید قوشمه‌چی و هنروران برجسته امروز مورد توجه قرار گرفته‌اند، سخن گفت و تصریح کرد: در واقع علاقه‌مندان می‌توانند با مرور زندگینامه این بزرگان، هنرمندان گمنام و البته نام آشنای معاصر را بیشتر بشناسند.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.