ایران اینترنشنال هرچه جلو می‌رود، بیش از پیش از پشت صحنه فعالیت‌هایش پرده برمی‌دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «ما یک رسانه بی‌طرف هستیم.» این شعار همه رسانه‌های سیاسی دنیاست. همه رسانه‌هایی که سعی در پنهان کردن تمامی ساز و کارهایشان دارند و تلاش می‌کنند، نگرش‌های خود را مخفیانه عملی کنند. بسیاری از شبکه‌های سیاسی در دنیا، زمانی که گوشه رینگ انتقادات قرار می‌گیرند و راهی برای نجات از شرایط پیدا نمی‌کنند، به همین ریسمان همیشه آماده رسانه‌ای چنگ می‌زنند و می‌گویند «ما یک رسانه بی طرف هستیم». شاید این شعار در نگاه اول زیبا به نظر برسد، اما اگر عینک سواد رسانه بر چشم داشته باشیم و با دقت تصاویری که از مقابلمان عبور می‌کنند، مشاهده و تحلیل کنیم، می‌فهمیم این شعار در حد یک جمله است و هیچگاه عملی نمی‌شود.

بیایید با مصداق فعالیت برخی از این شبکه‌ها را بررسی کنیم. به تازگی ایران اینترنشنال شبکه فارسی زبانی که زمان زیادی از تاسیسش نمی‌گذرد، گردهمایی سالیانه سازمان منافقین را پوشش داد. سازمانی که پیشینه فعالیتش از شروع انقلاب اسلامی مشخص است. سازمانی که پس از امضای قطعنامه و پایان جنگ تحمیلی عملیات مرصاد را به راه انداخت و بسیاری از جوانان این مرز و بوم را به شهادت رساند.


بیشتر بخوانید


مطابق انتظار پس از پوشش زنده این گردهمایی، مردم در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به این شبکه فارسی زبان نشان دادند. پاسخ شبکه ایران اینترنشنال به این اعتراضات نه تنها معترضان را قانع نکرد، بلکه چشمانشان را از تعجب گرد کرد. ایران اینترنشنال در صفحه اش نوشت:

«گروهی از مخاطبان ایران اینترنشنال از اقدام ما در پوشش ویژه گردهمایی سالیانه سازمان مجاهدین خلق انتقاد کرده و گفته اند که این گروه شایسته چنین توجهی نیست. هدف ایران اینترنشنال گزارش بی طرفانه تمام رویداد‌های مرتبط با ایران و انعکاس صدا‌های مختلف است. کما اینکه مخالفان سازمان مجاهدین در جریان پوشش زنده نظرات خود را ابراز کردند. ایران اینترنشنال طبق اصول حرفه‌ای دیدگاه‌ مسئولان حکومتی ایران و گروه‌های متنوع مخالف حکومت را به صورت متوازن بازتاب می‌دهد.»

ادعاهای عجیب ایران اینترنشنال

سوال اینجاست، چطور این شبکه به اصطلاح ملی، تشییع بی سابقه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به صورت زنده منعکس نکرد؟! چرا این شبکه فقط به تحلیل شهادت حاج قاسم سلیمانی پرداخت؟ چرا همایش‌های متعدد دختران انقلاب برای حفظ حجاب در کنداکتور برنامه‌های ایران اینترنشنال جایی ندارد؟! بی تردید هیچ جوابی برای این سوالات وجود ندارد؛ چرا که رویکرد این شبکه و نوع پوشش برنامه هایش نشان می‌دهد، جوابیه بالا فقط در حد یک ادعاست. البته انتقادات مردم در فضای مجازی با این جوابیه ایران اینترنشنال متوقف نشد.

بیایید کمی عمیق‌تر به این شبکه نگاه کنیم. اصولاً خط فکری هر رسانه مرتبط با بودجه ای است که حیات آن رسانه را تضمین می‌کند. مثلا صدا و سیما به سبب هدف شکل گیری اش بودجه دولتی دریافت می‌کند و موظف است در راستای تأمین منافع ملی فعالیت کند. جالب اینجاست که ایران اینترنشنال هیچ گاه درباره منبع تأمین بودجه اش شفاف سازی نکرده است. حتی یکی از کارشناسان سیاسی واکنش جالبی نسبت به این موضوع داشته است که در تصویر زیر می‌توانید این واکنش را مشاهده کنید:

اعترافات خبرنگار ایران اینترنشنال

علی علیزاده تحلیل‌گر سیاسی که مدتی در بی بی سی فارسی به عنوان کارشناس حضور پیدا می‌کرد و سپس کنار گذاشته شد، درباره ایران اینترنشنال می‌گوید: «دیروز گاردین معتبر‌ترین روزنامه بریتانیا در دومین مقاله خود درباره رابطه ایران اینترنشنال و خانواده سعودی مطلبی را منتشر کرد. این روزنامه اثبات کرد که بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری این شبکه از طرف محمد بن سلمان به واسطه سعود القحطانی تامین شده است. سعود القحطانی طبق گزارش خبرگزاری رویترز، کسی است که در ۲۲ اکتبر باعث گروگان‌گیری سعد حریری، شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری او شده است ... گزارش گاردین حجت را بر همه ما تمام می‌کند.»

صحبت های علی علیزاده درباره شبکه سعودی

نکته قابل توجه، صحبت برخی از خبرنگارهای سابق این شبکه فارسی زبان است. نگار مرتضوی ژورنالیست ایرانی-آمریکایی و گزارشگر سابق تلویزیون ایران اینترنشنال درباره بودجه مالی ایران اینترنشنال نوشته است:

«عربستان سعودی بسیار سیستماتیک و پیگیر در حال جهت دهی جدید به رسانه هاست. عربستان سعودی به دنبال نفوذ و اعتبار است و برای تحقق این خواسته هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کند.»

برخی دیگر از ژورنالیست‌های سابق تلویزیون ۲۴ ساعته ایران اینترنشنال نیز درباره فعالیت‌های جانبدارانه این شبکه در راستای سیاست‌های عربستان سعودی گفته اند.

با این وجود، راب بینون، رئیس اجرایی ایران اینترنشنال، وابستگی این تلویزیون به دولت سعودی را تکذیب کرده است. گاردین به نقل از یکی از کارمندان این شبکه نوشت که ایران اینترنشنال دو برابر حقوق تلویزیون‌های رقیب را به کارمندان خود پرداخت می‌کند. این شبکه حدود ۱۰۰ کارمند و مجموعه‌ای از اتاق‌های خبر و استودیو‌های مدرن را در اختیار دارد.

این مقاله‌ گاردین با واکنش ایران اینترنشنال مواجه شد و این تلویزیون در بیانیه‌ای نوشت که حقوق کارمندانش متناسب با نرخ بازار است. نگار مرتضوی نیز در متنی در حساب توییتر خود اعلام کرد که دلیل وی برای ترک این شبکه تلویزیونی تاثیرگذاری شدید سیاست‌های سعودی بر اخبار و تصمیمات تحریریه این شبکه بوده است.

البته ایران اینترنشنال نخستین شبکه‌ای نیست که از یک کشور معاند تأمین بودجه می‌شود و علیه ایران فعالیت می‌کند. شبکه «من و تو» نیز با ساز و کاری مشابه شبکه سعودی مذکور، فعالیت می‌کند و هر سال برای قدم برداشتن در مسیر پیشرفت اهدافش، بیش از گذشته هزینه می‌کند.

بررسی آخرین گزارش‌های مالی از شبکه «من و تو» نشان می‌دهد، هزینه‌های این شبکه در سال مالی اخیر، تقریباً ۲۰ برابر درآمد آن و در سال قبل از آن ۱۹ برابر درآمد بوده است. مجموع هزینه‌های عملیاتی این شبکه طی سه سال مالی، از مرز ۵۳ میلیون پوند گذشته است. حال آنکه مجموع درآمد‌های سه سال گذشته آن به زحمت به ۲.۵ میلیون پوند می‌رسد. درآمد سال مالی اخیر این شبکه (که مشخصاً از طریق تبلیغات حاصل می‌شود) کاهش قابل ملاحظه ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است.

برخلاف وضعیت سال‌های قبل، ترازنامه شبکه «من و تو» در سال مالی اخیر نشان دهنده بدهی ۲۵ میلیون پوندی در مقابل ۴.۷ میلیون پوند دارایی ثابت و ۴.۴ میلیون پوند دارایی‌های جاری است. بخش اعظم این بدهی ۲۵ میلیون پوندی (حدود ۹۴ درصد آن) بدهی به سهامداران و مدیران است. سهامداران شرکت مالک شبکه «من و تو» تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۱۸ ، حدود ۱۱۹ میلیون پوند (۹۵ میلیون پوند سهام و مابقی به صورت قرض) را به این موسسه تزریق کرده اند که ۱۱۱ میلیون پوند آن (۹۴ درصد) تاکنون به ضرر انباشته تبدیل شده است.

دشمنان رسانه ای ایران

آنچه از این مستندات برداشت می‌شود، جهت گیری ایران اینترنشنال و شبکه‌های مشابه را نشان می‌دهد. کمی توجه به این مستندات، کاملا مخاطب را از خطِ فکری سازندگان برنامه‌های ایران اینترنشنال آگاه می‌کند و گوش‌ او را در برابر دروغ‌هایی که می‌شنود، می‌بندد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین خدایی
۱۳:۵۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه آل سعود رو که پست فطرته
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
شما خودت بدتری که
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۲۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
چرا ذهن مردمو منحرف میکنید اگه خیلی مردید از دلار و گرونی خبر بذارید
Iran (Islamic Republic of)
Xtriwer
۱۶:۳۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
مثلا خبر بزارند که چی بشه اون وقت دلار ارزون میشه ؟ توجه قرنی زندگی میکنی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۳۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
پروپاگاندای سعودی-اسراییلی آنقدر متعصبانه سیاه نمایی می کنه، که حتی برای من 37 ساله بیکار و پر رنج و درد، تهوع‌آور است. اینها خیال کردند مفهوم ایران برای ما به اندازه رب، گوشت، دلار ارزش داره.... البته که باید به نیزهای اساسی حتی در شرایط تحریم‌های ظالمانه سر و سامان داد. ولی بد نیست به این عوامل خودفروخته فهماند که پدران ما با نان خشک، تشنگی، و گرمای شدید ارتش آن موقع تا دندان مسلح صدام رو به غلط کردن انداختند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
تازه میدونید من وقتی ۱۰ سال داشتم میدونستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
سلام اگر یک روزی بشه ایران با عربستان وارد جنگ بشه تمام ملت در برابر این وهابی به میدان میان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سازمان منافقین حاضر پرورش یافته دست اروپا و آمریکا که بدتر از داعش ، به خیال خودشون برای زمان براندازی جمهوری اسلامی که به مثابه جاده صاف کن . کشته سازی کنند . زهی خیال باطل که دست خدا بالای سر ما هست .
Canada
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
الان عربستان با وصع اقتصادی کسادی روبرو است
که برایش امکان این هزینه ها را در اینده نخواهد داشت
چونکه فقط یک کشور نفت خیز و درامد مکه
از عهده هزینه سرسام اور این کانالهای معاند بر اید
بعد جیره خواران و مزدوران کجا خواهند رفت
باخته دو دینا
Canada
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حتی اقای ترامپ تمام رسانه ها را بجز فاکس نیوز
Fake news. می نامد
چونکه تمام رسانه ها Agenda. سیاستی را دنبال میکنند
اصلا دورع محص است که ادعا میکنند
بی طرف هستند
کم سواد .بیسواد هم متوجه این دورع بزرگ میشه
فقط بعصی ها با وجود اینکه میدانند .هزینه این کانالهای را عربستان میدهد
ولی از روی عادت دنبال میکنند .ولی بهشون اعتماد ندارند
میفهمند دشمن وطن و عاشق فتنه و اتش بیار معرکه. در وطن ایند
Canada
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چطوره ما برای دیدن کانال خبر وطن
باید ماهی 15 دلار به اضافه مالیات بدهیم
بعد ملت از خودشون نمیپرسند .عربستان
عاشق چشم و ابروی شماست که این همه کانالهای مفتکی
برایتان می فرستد
یا دلسوز شماست !!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
Canada
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگر ملت متوجه شوند .هزینه ارسال یک کانال چقدر است
بعد خواهند فهمید .کدام کشور پشتیبانی مالی این کانالهای معاند
را بعهده دارد .
همشون را از عربستان انترنشنال گرفته تا من و تو و بی بی سی و امثالم را عربستان هزینه شون را میپردازد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
لطف کنید منبع مالی کانال من و تو هم عنوان بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این شبکه ایران اینترنشال را اینقدر بزرگ نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۲۰:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
من از وقتی فهمیدم ایران اینترنشنال همش دروغ میگه و راست دروغ رو با هم قاطی میکنه و همش حقایق رو سانسور میکنه و علی الخصوص اعترافات اجباری میگیره از اشخاص و اینجوری ما مخاطبانش رو نادان فرض میکنه دیگه نظرم در موردش عوض شد ..اینا واقعاً به خدا اعتقادی ندارن !!! خصوصاً اینکه موقع تظاهرات آبان مردم واسه اعتراض راهبندان درست کردن ولی خبرنگاران نامحترم ایران اینترنشنال میگفتن به خاطر برف و بوران هستش که این حجم از ترافیک رو میبینیم !! عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
منک کلا چیزی متوجه نشدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هیچی چیز خوبی نیست ولکش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
آره دیگه
Netherlands
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وای جی سی خیلی وقت به ازدواج نمی پردازی.؟یه کم سرگرم بشیم....ازدواج که نمی کنیم حداقل یه مطلبی درموردازدواج بفهمیم بد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۸:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نه اینکه شبکه ملی ایران خیلی بی طرفانه خبرها رو انتشار میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وسط حرف خیانت وطن فروشای اون ور آبی تحت لوای حاکمان سعودی و منافقین که با پولهای کثیف انگلیس و آمریکا ادامه زندگی می دهند که مثل داعش برای مردم خودشون انجام وظیفه کنند . فاز تو چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۱:۲۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
خودش که توی گزارش داره میگه چون بودجه دولتی داره به نفع اونا صحبت میکنه ،،، خب این شبکه ایران اینترنشنال هم بیاد رو راست بگه از کجا بودجه میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
رسانه خیلی مهم هست . اگر نبود که این همه برای رسانه هزینه نمیکردن دولت های دشمن ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ببینید عربستان چقدر بهش فشار اومده که این شبکه رو راه انداخته براب جنگ روانی در داخل ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جالبه که هیچ کدام از این شبکه های ضد ایرانی راجب بودجه خود شفاف سازی نکردن طی این همه سال . نه من و تو نه بی بی سی و نه بقیه و جدیدا هم که ایران اینترنشتال . بعد همه اینها اعدای شفتفیت نقامات ابران برای مردم هم دارند !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اینایی که منفی دادن ایرانی هستند؟؟یا براشون ایران مهمه؟یا اصلا میدونن دشمن کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
من که خیلی وقته میدونستم ایران اینترنشنال برای سعودی هاست و به خانوائم و دوستانم هم گفتم
Iran (Islamic Republic of)
Hamid
۱۷:۴۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سلام این شبکه ها را داخل ایران قطع کنین تا دیگه ذهن مردم را مخدوش نکنند.
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تو هم داعشی هستی
Iran (Islamic Republic of)
شیدا
۱۶:۱۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خلایق هرچه لایق!
کسانی که به شبکه های اینچنینی توسل دارند هم ردیف آنها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هر اتفاقی هم که بیفته یک ایرانی با غیرت راضی نمیشه کسانی وارد این کشور بشن که دست آمریکا و اسرائیل شدند که بخوره تو سر ملت خودشون و تنگنای اقتصادی قشرهای آسیب پذیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نه اینجوریهام نیست خودتو با این حرفها سرگرم نکن همیت الان آدم هایی هستند که به ترامپ می نویسن ایران رو تحریم کنه تنها کار افزایش سواده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مصداق بارز تفرقه بینداز و حکومت کن به سبک روباه پیر و سعار آزادی بیان که حتی پولش هم از کشورهای خودشون تامین میشه کشور مسلمان علیه کشور مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
محصول حقوق بشر غرب هست دیگه شبکه ای که علناً تشویق به خشونت و خونریزی می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یه پیشنهاد :خبر ها رو از منابع مختلف و مربوط جناح های متفاوت دنبال کنید و نظرات موافق و مخالف رو بخونید و در آخر خودتون نتیجه گیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ایران اینترنشنال خط شکن شبکه های خارجی و بنظر مخاطبان خود را از جوانان، اقلیت های دینی و کسانی که لحظه شماری میکنند جهت براندازی جستجو می کند. ایجاد بخش ورزشی با اجرای مزدک میرزایی کاملا واضح است که هدف نوعی ایجاد تناقض فکری جوانان که ایشان در صداوسیما بود حالا کراوات زده در ماهواره چه میکنه
Luxembourg
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
عجب!! نمردیم و اصول بی طرفی رسانه ای رو هم دیدیم!!! رفتار حرفه ای سعودی ایران نشناس من اونجایی دیدم که سخنان رهبر درباره کرونا رو تقطیع کردن و فقط اون قسمت که ازشون می پرسند از لحاظ معنوی چه دعایی را پیشنهاد می کنید رو نشون دادن و مقایسه کردن با حرفهای نخست وزیر انگلیس. اما من صحبت های کامل هر دو رو گوش دادم نخست وزیر انگلیس همه حرف هاش این بود این به خود مردم ربط داره منم با همه دست دارم این مساله شخصی هست و این حرفها ولی آخر حرفش دکتر که کنارش بود عصبانی شد گفت دستها باید شسته بشه بعد این گفت آره دستها رو هم بشورید.!!! از صحبت های این آدم همین قسمت و نشون دادن حتی دیدیم مه کرونا هم گرفت ولی رهبر که ۱۰ دقیقه درباره نظافت رعایت فاصله گذاری و گوش دادن به مسولین بود رو نشون ندادن و اخرین قسمت حرف که بنا به پرسش خبرنگار در مورد دعا بود رو نشون داد. مسلمان نیستید آزاده باشید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
منبع مالی شما کجاست ؟؟ مالیات ؟ نفت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شما تو باغ نیستی !! موضوع خیانت ایرانی های وطن فروش تو شبکه های فارسی زبانه که قبلا سرشون تو آخور روباه پیر بود و حالا رفتن بغل بن سلمانه . خیلی جالبه اینها تو این شبکه ها و طرفدارشون کسانی هستند که به عربها فحش میدادن زمانی که مردم میروند زیارت مشاهد شریفه سر و صدا راه می اندازند که پول تون می ریزین تو جیب عرب ها . حالا با اونها هم پیمانه شدند . خاک برسرتون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۴:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حکام اشغال عربستان توان مقابله نظامی باایران راندارند ومیخواهند ازطریق این شبکه ها ضعف خودراپوشش دهند
Germany
حمید
۱۳:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
عربستان خود اسرائیله ، با نابودی عربستان اسرائیل هم از بین خواهد رفت ، توکل بر خدا
Belgium
sajjad
۱۳:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
متاسفانه ما رسانه رو باختیم و این حقیقت تلخ است
Ukraine
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وقتشه که پسش بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ناامید نباش خدا با ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
باختیم بدم باختیم کسی هم نیست جمعش کنه و عبرت هم نگرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
بهداد
۱۳:۳۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگه امریکا رو یک کفتار فرض کنید ما شیری هستیم که پنجه رو بالا میبریم و یک سیلی محکم توی گوش این کفتار میزنیم طوری هم میزنیم که تمام جنگل هم ببینند و هم صداش رو بشنوند حالا چطور که نمیتونیم یک پخ به ی موش که عربستان باشه کنیم تا بشینه سر جاش خواهشا مسولین جواب بدن.
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جواب چی بدن بهداد?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه گیری به ایران دادن . کی بزنیم این عربستان رو با خاک یکی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
نیش
۱۴:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
از دشمنان ایران انتظار دیگه ای نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
به لطف خدا سرزمین های اشغالی حجاز و حومه آزاد خواهد شد