اعتراض پکن به تصمیم لندن برای استقرار یک ناوهواپیمابر در اقیانوس آرام

تصمیم انگلیس برای استقرار یک ناوهواپیمابر در اقیانوس آرام موجب ناراحتی و اعتراض مقامات چین شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه تایمز انگلیس، لیو شیائومینگ، سفیر چین در انگلیس امروز شنبه از لندن خواست از طرح خود برای استقرار یک ناوهواپیمابر در اقیانوس آرام صرفنظر کند؛ چرا که این کار از نظر پکن یک اقدام بسیار خطرناک است و می‌تواند روابط سردی را که میان دو کشور حاکم است، وخیم‌تر کند.

سفیر چین در انگلیس در گفتگو با روزنامه تایمز ضمن هشدار به انگلیس در خصوص هرگونه تلاش برای ایجاد جبهه مشترک با آمریکا بر ضد چین، تاکید کرد:" تصور ما این است که پس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) که اواخر ژانویه رقم خورد، انگلیس تلاش می‌کند همچنان در جهان یک نقش مهم ایفا کند، اما برای ایفای نقش مهم در عرصه جهانی این روش مناسبی نیست؛ چرا که این کار می‌تواند تنش‌ها در روابط میان لندن و پکن را تشدید کند. "

روزنامه تایمز چند روز پیش نوشت انگلیس در نظر دارد در چارچوب یک ائتلاف بین المللی به منظور مقابله با چین، ناوهواپیمابر "ملکه الیزابت" را در خاور دور مستقر کند. قرار است این ناوهواپیمابر انگلیسی در رزمایش مشترکی شرکت کند که با حضور نیروی دریایی ژاپن و انگلیس برگزار خواهد شد.

روابط میان انگلیس و چین از زمانی به شدت متشنج شد که پکن قانون امنیت ملی را در هنگ کنگ اجرایی کرد و انگلیس نیز پس از ماه‌ها فشار آمریکا سرانجام شرکت بزرگ مخابراتی هوآوی چین را از شبکه نسل پنجم اینترنت خود حذف کرد.

سفیر چین در لندن تاکید کرد اخراج هوآوی از شبکه نسل پنجم اینترنت انگلیس موجب کاهش سرمایه گذاری‌های چین در این کشور خواهد شد.

انگلیس مدعی است اقدام چین در اجرای قانون امنیت ملی هنگ کنگ، نقض آشکار قوانین بین المللی است.

طبق قانون امنیت ملی جدیدی که چین در هنگ کنگ (که پیشتر مستعمره انگلیس به حساب می آمد وبعدا به چین بازگشت و خودمختار شد) اجرایی کرده است، اقدامات جدایی طلبانه، تروریستی، خرابکارانه و دخالت‌های خارجی در این منطقه با مجازات همراه خواهد بود.

انگلیس در واکنش به این اقدام چین قول داده است حقوق مهاجرت و در نهایت دسترسی به شهروندی انگلیس را برای میلیون‌ها ساکن هنگ کنگ تسهیل کند. پکن این تدبیر انگلیس را دخالت فاحش در امور داخلی خود اعلام کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار