معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: امسال کنترل سیلاب حوزه‌های شهری و روستایی را در برنامه داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  غلامرضا چامه  اولویت اصلی پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری  استان کرمانشاه در سال جاری را کنترل سیلاب حوزه‌های شهری و روستایی در سطح استان عنوان کرد و گفت: اعتبارات امسال بخش آبخیزداری و آبخوان داری از محل اعتبارات ملی ۲۰ میلیارد تومان است، ضمن اینکه برای جذب اعتبارات استانی هم ۳۷ میلیارد تومان پروژه پیشنهاد داده‌ایم که هنوز معلوم نیست چقدر از این میزان از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری استان اختصاص پیدا کند.

چامه اضافه کرد: علاوه بر اعتبارات امسال حوزه آبخیزداری و آبخوان داری استان، بخشی از اعتبارات سال گذشته نیز که بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان است، امسال در استان هزینه خواهد شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه اعتبارات هیچ وقت برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کافی نیست، گفت: اکوسیستم‌های طبیعی و مصنوعی که در آن زندگی می‌کنیم بسیار شکننده و دچار تخریب شده و ترمیم و مرمت آن‌ها نیازمند هزینه‌های هنگفت است.

او سپس با بیان اینکه اولویت‌های آبخیزداری استان همواره حفظ سلامت حوزه آبخیز و پایداری اکوسیستم‌های طبیعی و مصنوعی بوده، گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به دنبال کاهش سرعت رواناب روی دامنه و داخل آبراهه‌ها و رودخانه‌ها هستیم.

چامه اضافه کرد: کاهش سرعت رواناب روی دامنه‌های شیب‌دار باعث افزایش پوشش گیاهی، کاهش فرسایش خاک و نفوذ آب به داخل زمین می‌شود که این اقدام موجب تقویت جریانات زیرقشری، آبدار شدن چشمه‌ها و قنوات و بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

چامه اشاره‌ای هم به پروژه‌های آبخیزداری استان در سال گذشته داشت و گفت: سال گذشته فعالیت‌های بخش سیلاب و تغذیه آبخوان در سطح حوزه‌های آبخیز شهری مانند حوزه شهری تنگ کنشت در شهر کرمانشاه، حوزه شهری صحنه، محدوده مرزی قصرشیرین، زیستگاه آهوان قراویز، حوضچه قارلق مشرف به دشت بزرگ کنگاور، مدیریت جامع حوزه آبخیز آهوران و ... در سطح استان انجام گرفت که هر کدام به نوبه خود کار شاخصی بودند.
 انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.